زمان مطالعه: 7 دقیقه
استخدام تکنسین داروخانه

استخدام تکنسین داروخانه

در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل تکنسین داروخانه برای کسانی که به دنبال آگهی...
استخدام تکنسین داروخانه
استخدام تکنسین داروخانه


در این مقاله از آسمونی در بخش استخدام مشاغل ، به معرفی شغل تکنسین داروخانه برای کسانی که به دنبال آگهی استخدام تکنسین داروخانه هستند، می پردازیم. قصد داریم در این مقاله همه ابعاد شغل تکنسین داروخانه از جمله، معرفی شغل تکنسین داروخانه ، وظایف شغل تکنسین داروخانه ، بازار کار شغل تکنسین داروخانه و ... را بررسی کنیم. از شما همراهان عزیز آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه)

تکنیسین داروخانه یا دستیار داروخانه که گاهی اوقات با نام نسخه پیچ نیز شناخته می‌شود، یکی از ارائه دهندگان خدمات درمانی است که در داروخانه و تحت نظارت مستقیم یک دکتر داروساز فعالیت می‌کند. این صنف شامل ده‌ها هزار نفر است در حدود 12000 داروخانه کشور کار می‌کنند. تکنسین‌های دارویی معمولاً در بخش‌های مختلفی (معمولاً داروخانه‌های شهری و بیمارستانی) فعالیت می‌کنند، اما می‌توانند در بخش‌های دیگری مثل شرکت‌های دارویی، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های نرم‌افزاری کار کنند. در بسیاری از کشورهای پیشرفته نظیر ایالات متحده و بریتانیا، دوره‌های آموزشی، که شامل یک دوره کارآموزی داروخانه بعنوان بخش مهمی از شرایط استخدام برای تکنسین داروخانه است. بسیاری از داروخانه‌ها در این کشورها تمایل دارند تکنسین‌هایی را که از مراکز علمی مدرک معتبر دریافت کرده‌اند استخدام نمایند. نسخه پیچ داروخانه در ایران معمولاً فاقد تحصیلات مرتبط با این رشته است.

شرایط کار شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه)

خطرات مختلفی شاغلین به این حرفه را تهدید می‌کند، نداشتن حقوق مناسب، بیمه، مرخصی و آینده شغلی و آسیب‌های ناشی از ایستادن‌ طولانی از این جمله‌اند.

این شغل به دلیل لزوم تسلط بر اسامی چندین هزار نام ژنریک و نام تجاری داروها و لزوم خواندن آن از میان علایم و اختصارات و حتی اشتباهات پزشکان بسیار سخت بشمار می‌رود.

رئیس انجمن صنفی تکنسین‌های داروخانه‌های استان آذربایجان شرقی به خبرگزاری کار ایران ایلنا گفته است:

هر کارفرمایی به دلخواه خود به کارگران شاغل در این حرفه حق و حقوق پرداخت می‌کند تا جایی که بسیاری از تکنسین‌های زن داروخانه‌ها با حقوق 250 هزار تومان مشغول به کار هستند.

شاغلین در این حرفه به دلیل نداشتن بیمه و سایر مشکلات از امنیت شغلی بسیار پایینی برخوردار هستند. حقوق قانونی دیگری همچون مرخصی استحقاقی، مرخصی استعلاجی، سنوات، اضافه کار، شب کاری و دیگر حقوق مصرح در قانون کار نیز معمولاً در این صنف بی معناست و به سادگی توسط داروسازان و داروخانه داران نقض می‌شود.

رئیس انجمن صنفی کارگران فنی داروخانه‌های استان کرمانشاه می‌گوید: «میان کارگران فنی داروخانه‌های استان کرمانشاه و کارفرمایان قرارداد کاری منعقد نمی‌شود و هر مشکلی میان کارفرما و کارگر فنی داروخانه، به اخراج کارگر منتهی می‌شود. امنیت شغلی کارگران فنی داروخانه‌های این استان در حد «صفر» است و کارفرمایان هر زمانی که بخواهند آن‌ها را اخراج می‌کنند.»

دبیر انجمن صنفی کارگران داروخانه‌های خراسان رضوی دربارهٔ شرایط سخت این شغل و تخلفات عدیده داروسازان می‌گوید: «بعضی داروخانه داران برخی مواقع داروی تاریخ مصرف گذشته میان مردم توزیع می‌کنند؛ یا کارگران‌شان را مجبور می‌کنند قیمت داروها را بیش از میزان واقعی در دفترچه بیماران بنویسند، یا از آنها می‌خواهند در صورتی که داروی اصلی در داروخانه موجود نیست داروی مشابه را به بیمار بدهند اما در دفترچه بیمه، قیمت داروی اصلی که احتمالاً گران‌تر است را می‌نویسند. اگر کارگری نخواهد در این سیستم پر از تخلف و تقلب حل شود و به خواسته‌های کارفرما تن ندهد باید به اداره نظارت بر امور دارویی گزارش بدهد که زیر سیطره داروخانه داران قرار دارد.»

در شرایطی که عملاً در شیفت شب و روزهای تعطیل تمام کار تحویل دارو و مشاوره توسط تکنسین دارویی انجام می‌شود و در روزهای نیز در بسیاری داروخانه یا داروساز حضور نداشته باز هم داروسازان مصوبه غیرقانونی بودن دریافت حق فنی مصوب دیوان عدالت اداری را نقض کرده و در عین حال حاضر به پرداخت حق فنی به تکنسین‌های دارویی نیستند.

همچنین انجمن داروسازان مانع از صدور مدرک فنی برای کارگران داروخانه‌ها توسط سازمان فنی و حرفه‌ای می‌شود.

داروسازان برای پرداخت حقوق کمتر مانع از رتبه‌بندی در این صنف می‌شوند به نحوی که حقوق تکنسین با 25 سال سابقه با حقوق تکنسین با 6 ماه سابقه برابر است. همچنین داروسازان با نقض قانون کار از امضای قرار داد با تکنسین امتناع می‌کنند.

اعطای رانت بزرگ به انجمن داروسازان توسط وزارت بهداشت

در ایران تکنیسین دارویی سالها بطور تجربی و با کار در داروخانه انجام می‌گردید در حال حاضر نیز قانوناً هیچ مدرک تحصیلی خاصی از سوی وزارتخانه‌های مسئول همچون وزارت کار، بهداشت، و علوم برای تصدی این شغل تعیین نشده است. داروخانه‌ها نیز در عمل حاضر به پذیرش افراد بدون سابقه کار معمولاً نیستند.

در شرایطی که وزارت بهداشت حاضر به برگزاری دوره‌های آموزشی خاصی نشد (با وجود آنکه داروخانه دولتی 13 آبان دارای امکانات و کتب آموزشی مناسب است)، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای از سال 1375 بطور محدود کلاسهای آموزشی را برگزار می‌کرد.

نهادهایی همچون جهاد دانشگاهی اقدام به برگذاری کلاسهای بسیار کم بازده و با هزینه بالا برای نموده‌اند که با توجه به جمعیت فراوان افراد بیکار تعداد زیادی را به خود جذب کرده است. برگزاری این کلاسها عملاً به محل درآمد خوبی برای نهادهای مختلف تبدیل شده است.

انجمن داروسازان استان کرمانشاه در سال 1392 مبلغ 300 هزار تومان که حقوق بیش از یک ماه شاغلین این حرفه را شامل می‌شود برای برگذاری این کلاسها مطالبه کرده‌اند این در حالی است که برای دوره‌های آموزشی پزشکان حدود نیمی از این مبلغ درخواست شده. همچنین به گفته فعالان این صنف، پزشکان با اعمال نفوذ در دوایر دولتی مانع از صدور پروانه آموزش فنی و حرفه‌ای برای شاغلان این حرفه می‌گردند.

pharmacy-technician-hire
pharmacy-technician-hire


نقش نهادهای صنفی در شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه)

شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه) در ایران

در شرایطی که پزشکان از نهادهای صنفی همچون سازمان نظام پزشکی (که با وجود صنفی بودن ردیف بودجه دولتی نیز دارد) و همچنین انجمن داروسازان ایران برخوردارند می‌توانند حتی جلوی اجرای مصوبه دیوان در غیرقانونی بودن دریافت حق فنی را بگیرند، در مقابل تکنسین‌های داروخانه از هیچ نهاد صنفی برخوردار نیستند. در آذربایجان شرقی تکنسین‌های دارویی اقدام به تشکیل نهاد صنفی نموده‌اند که در احقاق حقوق این صنف مؤثر بوده است. همچنین در استان قم نیز «انجمن صنفی کارگران داروخانه‌های استان قم»، در کرمانشاه «انجمن صنفی کارگران فنی داروخانه‌های استان کرمانشاه»، در استان خراسان رضوی «انجمن صنفی کارگران داروخانه‌های خراسان رضوی» و در اصفهان نیز «انجمن صنفی کارکنان فنی داروخانه‌های اصفهان» فعال شده است.

مقایسه درآمد و شرایط کار شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه)

با وجود آنکه تکنسین داروخانه یکی از مشاغل سخت و کم درآمد در ایران است که عمدتاً از حقوق قانونی دیگری همچون بیمه نیز برخوردار نیست و فاصله بسیار عظیمی نیز با درآمد داروسازان در ایران دارد در سایر کشورها خصوصاً فرانسه یا انگلیس از وضعیت شغلی بسیار بهتری برخودار است. به نظر می‌رسد وضعیت این شغل در ایران بیشتر از آمریکا و کانادا اقتباس شده است.

شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه) در آمریکا

نسبت درآمد داروساز و تکنسین داروخانه کمتر از یک چهارم در سال 2012 و یک سوم در سال 2010 بوده است. بر اساس اطلاعات دفتر آمار کار که زیر مجموعه وزارت کار ایالات متحده آمریکا است، متوسط حقوق سالانه یک داروساز در سال 2012 مبلغ $116٬670 در سال یا $56٫09 برای هر ساعت است. در همین سال و بر اساس آمار این مرکز متوسط حقوق سالانه یک تکنسین داروخانه $30٬430 درسال بوده است.

شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه) در کانادا

در کانادا حدود 13000 داروخانه فعال وجود دارد. متوسط درآمد سالانه داروساز در کانادا بر اساس ژورنال در حدود 95000 دلار کانادا در سال است. بر اساس اطلاعات وبگاه PayScale (وبلاگ تخصصی بررسی حقوق و دستمزد) این میزان بین 63٬587 تا 113٬956 دلار کانادا در سال است.

متوسط درآمد سالانه تکنسین داروخانه در کانادا برا اساس اطلاعات بین 22٬426–44٬736 دلار کانادا و برای تکنسین ماهر و دارای مدرک بین 23٬951–45٬335 دلار کاناداست.

شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه) در انگلیس

فاصله درآمدی ما بین دکتر داروساز و تکنسین داروخانه در انگلیس کمتر از آمریکا یا ایران است. این فاصله برای داروساز و تکنسین تازه‌کار حدود 25٪ است و در بالاترین حد برای داروساز بسیار ماهر و تکنسیت ماهر بین 2 تا 2٫5 برابر است. در انگلیس در سیستم Agenda for Change AfC (دستور کار تغییر) که سیستم پرداخت‌ها در نظام بهداشت و درمان آن کشور برای مشاغل مختلف را تعیین و بیش از یک میلیون نفر را شامل می‌گردد همه مشاغل این بخش به 9 گروه تقسیم شده است.

بر اساس اطلاعات وبگاه دولتی National Careers Service (راهنمایی ملی برای فرصت‌های شغلی) در انگلیس میزان درآمد یک تکنسین داروخانه در ابتدای کار که در گروه 4 از میان گروه‌های 9 گانه قرار می‌گیرد بین 18٬838 تا 22٬016 پوند در سال است. بر خلاف سیستم آمریکایی و ایرانی که به مرور زمان تغییر خاصی در دریافتی تکنسین داروخانه وجود ندارد، در انگلیس پس از 2 سال تکنسین با افزایش درآمدی بین 21٬388 تا 27٬901 پوند مواجه است.

تکنسین‌های دارای سابقه کار بالا به گروه‌های 6 یا 7 از گروه‌های 9 گانه شغلی ارتقا یافته و درآمدی بین 25٬783 تا 31٬764 پوند در سال خواهند داشت.

درآمد داروساز در ابتدای کار سالانه 21٬388 پوند، داروساز ماهر که در گروه 6 قرار دارد سالانه 34٬530 پوند و داروساز با مهارت بالاتر و مدیر گروه که در گروه 7 یا هشت مشاغل بهداشتی قرار می‌گیرد بین 30٬764 پوند تا 81٬618 پوند در سال است.

بر اساس آمار این مرکز تعداد شاغلین این حرفه در انگلیس در حال حاضر 300 هزار نفر است.

شغل تکنسین داروخانه (استخدام تکنسین داروخانه) در فرانسه

بر اساس اطلاعات Office national d'information sur les enseignements et les professions نهاد دولتی[23] که زیر نظر وزارت آموزش فرانسه فعالیت می‌کند و مجله معتبر L'Étudiant میزان متوسط حقوق یک تکنسین داروخانه در فرانسه در ابتدای کار بین 1445 تا 1999 یورو در ماه است و درآمد ماهانه یک داروساز بیش از 2500 یورو در ماه.

 
نظر خود را درباره «استخدام تکنسین داروخانه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره استخدام تکنسین داروخانه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.