زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پرسپولیس ، سر ستون های تخت جمشید

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پرسپولیس ، سر ستون های تخت جمشید

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ پرسپولیس / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی پرسپولیس؛ سر ستون های تخت جمشید...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ پرسپولیس / اختصاصی ورزشی آسمونی - مهدی زارعی

پرسپولیس؛ سر ستون های تخت جمشید و سه حلقه المپیک

هر چند شکل گیری باشگاه پرسپولیس به عنوان یک تیم بولینگ به سال 1342 بازمی گردد اما از سال 1347 و با انحلال باشگاه شاهین بود که نام پرسپولیس - یا به قول رسانه های آن دوران « پرسه پولیس » بیشتر بر سر زبان ها افتاد. باشگاه شاهین از ابتدای شکل گیری خود، با نشان شاهین روی پیراهن خود شناخته می شد، اما پرسپولیس کمتر یادگارهایی رو از تیم شاهین به ارث برد. حتی این آلن راجرز مربی انگلیسی باشگاه در دهه 50 بود که به تقلید از آرسنال انگلیس، آستین های تیم را سفید کرد تا پرسپولیس در دهه 50 با پیراهن قرمز و آستین سفید در میادین حاضر شود. اولین نماد پرسپولیس ، یک علامت فروهر بود که همچون نام تیم، یادآور ایران باستان بود. عبارت پرسپولیس هم به فارسی در بالا و عبارت انگلیسی تیم هم در زیر فروهر قرار گرفته بود. هرچند این علامت، نماد رسمی باشگاه بود اما در سالهای 48، 55 و 56 خبری از آن روی لباس تیم نبود.

perspolis-logo-during-time
perspolis-logo-during-time

بعد از انقلاب پیشنهاد شد نام باشگاه « آزادی » باشد اما سرانجام نام پیروزی انتخاب شد. در طول دهه 60 تنها سه سال نماد جدیدی باشگاه روی لباس تیم قرار داشت و البته در تمام این ایام، لباس تیم تغییر می کرد. از جمله پیراهنی نیمه قرمز و نیمه سفید، پیراهنی که بخش بالایی آن سفید بود و بخش پایینی آن قرمز و حتی پیراهنی نیمه قرمز و نیمه گل منگُلی. در سال 1372 بود که باشگاه از نمادی جدید استفاده کرد؛ یک جام که روی پایه ای قرار داشت و روی پایه 5 حلقه المپیک به چشم می خورد. در دو طرف این طرح هم دو اسب به سبک سرستون های تخت جمشید دیده می شدند که یادآور ریتون های باستانی ایران بودند. البته این نماد هم عمر چندانی نداشت. در سال 1376 لوگوی تیم دایره ای شد؛ حلقه های المپیک و پایه مخصوص جام از نماد حذف شدند و اندازه جام هم بزرگ شد. دو جانور موجود در لوگوهم تغییر شکل دادند به طوری که دیگر نمی شد تشخیص داد اسب هستند یا گاو. در این نماد، اسب ها بیشتر شبیه به اسب های بازی شطرنج شده بودند. پرسپولیسی ها در این سالها آخرین نشانه های اصلت پیراهن خود را هم تغییر دادند. آستین سفید باشگاه حذف شد و تیم معمولا با پیراهن سراسر قرمز بازی می کرد و حتی گهگاه شورت مشکی به جای شورت سفید استفاده می شد یا یک نوار مشکی روی پیراهن بازیکنان به چشم می خورد. در فصل 86-85 هم باشگاه با پیراهن راه راه قرمز و سفید در میادین شرکت کرد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پرسپولیس ، سر ستون های تخت جمشید
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پرسپولیس ، سر ستون های تخت جمشید

در ابتدای دهه 90 هم لوگو مجددا تغییر کرد. این بار نماد پرسپولیس در یک سپر قرار گرفت. نماد جام و پایه های آن به مرکز لوگو بازگشتند اما از 5 حلقه المپیک فقط سه حلقه در نماد باقی ماندند! دو عبارت مربوط به نام باشگاه هم در زیر این علامت ها جای گرفتند. البته در بخش انگلیسی نماد می توان عبارت F.C.PERSEPOLIS را دید. اما در عبارت فارسی نماد، عبارت « باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس » به چشم می خورد که حتی این دو عبارت، یک معنای واحد نمی دهند! پرسپولیس تنها تیم ایرانی بود که به خاطر نام خودش، این امکان را داشت که اصیل ترین طراحی ها را در لوگوی خود به کار ببرد. اما این اتفاق هرگز نیفتاده است. همان طوری که در لباس پرسپولیس نمی توان یادگاری از لباس نیم قرن قبل تیم پیدا کرد.  

نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پرسپولیس ، سر ستون های تخت جمشید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پرسپولیس ، سر ستون های تخت جمشید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.