زمان مطالعه: 4 دقیقه
روش نگهداری و راهنمای مراقب از نگهداری گل ارکیده

روش نگهداری و راهنمای مراقب از نگهداری گل ارکیده

اغلب افراد بر این باورند که نگهداری گل ارکیده کار بسیار سختی بوده و برای پرورش آن در خانه باید موارد زیادی را رعایت کنند، اما این باور صحت نداشته و پرورش این گ

گل ارکیده فالانوپسیس (Phalaenopsis) یکی از محبوب‌ترین گونه‌های گل ارکیده است که امروزه در سرتاسر جهان طرفداران بسیار زیادی دارد.

اغلب افراد بر این باور هستند که نگهداری گل ارکیده کار بسیار سختی بوده و برای پرورش آن در خانه باید موارد زیادی را رعایت کنند، اما این باور صحت نداشته و پرورش این گل محبوب در محیط خانه کاری بسیار آسان است.

گل ارکیده (Orchid flower) گیاهی است که به خوبی با شرایط خانه سازگار می‌شود و این قابلیت را دارد که پس از ریزش غنچه هایش دوباره گلدهی داشته باشد. شما با انجام چند کار ساده می‌توانید سال‌های سال از ارکیده خود نگهداری کنید و از زیبایی خیره‌کننده آن نهایت لذت را ببرید.

دستور العمل های ابتدایی برای نگهداری گل ارکیده در خانه:

ارکیده خود را در یک محل روشن قرار دهید به طوری که گیاه در معرض نور مستقیم خورشید نباشد.

گل ارکیده را به ندرت آبیاری کنید زیرا آبیاری زیاد باعث از بین رفتن گیاه خواهد شد.

در زمان آبیاری فقط ریشه ها را مرطوب کنید و از خیس‌کردن گل‌ها و برگ‌های گیاه جداً خودداری نمایید.

از گلدان دارای منافذ زهکش برای نگهداری گل ارکیده خود استفاده کنید تا آب اضافی بدون هیچ مزاحمتی به راحتی از انتهای گلدان خارج شود.

خاک گلدان ارکیده باید سبک و دارای قدرت زهکشی بالا باشد.

پس از ریزش غنچه های ارکیده آن را دور نیاندازید زیرا مراقبت از گیاه پس از گلدهی بسیار آسان بوده و می‌توان با انجام چند کار ساده، مجدداً شاهد گلدهی گل ارکیده بود.

برای تقویت و تغذیه گل ارکیده هر دو هفته یکبار از کودهای حلال در آب استفاده کنید به‌طوری که دوز مصرفی بسیار کمتر از میزان توصیه‌شده توسط تولیدکننده محصول باشد.

تاکنون به شرح مختصری از شرایط نگهداری گل ارکیده پرداختیم و در ادامه به شرح کامل تمامی نکات اشاره شده خواهیم پرداخت تا با آشنایی هر چه بیشتر از شرایط پرورش گیاه بتوانید برای سال ها از مهمان خانه خود مراقبت کنید.

برای نگهداری گل ارکیده به چه مقدار نور خورشید نیاز هست؟

ارکیده‌های فالانوپسیس در طبیعت زیر سایه‌بان درختان رشد می‌کنند به‌طوری که نور از لابه‌لای برگ‌های درختان طویل عبور کرده و در اختیار آنها قرار‌می گیرد. درنتیجه بهتر‌است شرایط نگهداری گل ارکیده در خانه به‌گونه‌ای باشد که گلدان گیاه دو متر با پنجره فاصله داشته و نور آفتاب توسط پرده‌های به رنگ روشن برای آن فیلتر شود.

اگر خانه شما دارای نور کافی نیست اصلا نگران نباشید زیرا برای رفع نیاز نوری گیاه می‌توانید از لامپ‌های تامین‌کننده نور استفاده کنید.

روش نگهداری و راهنمای مراقب از نگهداری گل ارکیده
روش نگهداری و راهنمای مراقب از نگهداری گل ارکیده

چگونه متوجه شویم نور محل نگهداری گیاه‌مان مناسب نیست؟

اگر در زمان پرورش و نگهداری گیاه خود متوجه شدید برگ های ارکیده کمی تیره‌تر شده و سپس زرد می‌شوند، احتمالا علت آن نور بسیار کم آفتاب است و از طرفی دیگر اگر علائم سوختگی را روی برگ های گیاه خود مشاهده کردید، مطمئن باشید نور در دسترس گیاه بسیار زیاد بوده و شما باید فاصله گلدان تا پنجره را افزایش دهید.

گل ارکیده در چه درجه حرارتی رشد مناسب خود را دارد؟

گل ارکیده با توجه به آنکه بومی مناطق گرمسیری و بارانی است به‌خوبی می‌تواند با دمای محیط خانه سازگار شود و برای آنکه هیچ‌گاه گیاه دچار استرس یا تنش نشود بهتر است هرگز آن‌را در نزدیکی سیستم‌های سرمایشی و یا گرمایشی خانه نگهداری نکنید.

بهترین درجه حرارت برای نگهداری گل ارکیده در شب 17 و در روز 27 درجه سانتی‌گراد می باشد.

چرا و چگونه رطوبت اطراف ارکیده را افزایش دهیم؟

ارکیده‌ها علاقه‌مند به هوایی هستند که در آن رطوبت به نسبت زیادی وجود داشته باشد زیرا همانطور که اشاره‌کردیم این گل جذاب و دوست داشتنی بومی مناطق بارانی است بنابراین هر چه رطوبت محل نگهداری گل ارکیده خود را افزایش دهید، گیاه بیشتر قدردان شما خواهد بود.

بهترین روش افزایش رطوبت محیط گیاه، درست‌کردن جزیره برای آن است که برای انجام این کار می‌توانید روی زیر گلدانی ارکیده مقداری سنگ ریزه بریزید تا آب خارج شده از انتهای گلدان با تبخیر خود رطوبت محیط را افزایش دهد.

برگ‌های ارکیده نیاز به غبارپاشی و یا اسپری‌کردن آب ندارند زیرا 95 درصد عناصر غذایی و رطوبت توسط ریشه‌های گیاه جذب می‌شود، پس انجام این کار تنها باعث افزایش احتمال هجوم بیماری‌های قارچی به گیاه خواهد شد.

چه زمانی گل ارکیده را آبیاری کنیم؟

برای آبیاری گل ارکیده از یک بطری آب استفاده کنید تا فقط خاک گلدان مرطوب شود به طوری که آب آهسته آهسته وارد خاک گلدان شده و تمامی نقاط آن را به خوبی مرطوب کند.

بهترین زمان برای آبیاری ارکیده وقتی است که رطوبت سطح خاک را با چشمان خود بررسی می کنید. در این حالت می‌بایست 10 سانتی متری سطح خاک گلدان به طور کامل خشک شده باشد تا با خیالی آسوده گیاه‌تان را آبیاری کنید.

برای آبیاری گل ارکیده خود از آب ولرم استفاده کنید تا ریشه‌های گیاه آسیب ندیده و یا به طور کل استرس را تجربه نکنند.

persialearn-com
persialearn-com

از کودهای شیمیایی چگونه برای تقویت گل ارکیده استفاده کنیم؟

برای تغذیه و یا تقویت گل ارکیده می‌بایست از کودهایی که مخصوص خود گیاه هستند استفاده‌کنید چرا که تغذیه ارکیده با سایر گل ها و گیاهان آپارتمانی تفاوت دارد.

با توجه به آنکه خاک گلدان‌های ارکیده اغلب از ترکیبات کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت، پوست درختان و ... ساخته می‌شود بهتر است گیاه هر دو هفته یکبار تغذیه‌شود زیرا خاک‌های اشاره شده، دارای بافت سبک بوده و عناصر غذایی را طولانی مدت برای ریشه‌های گیاه نگه نمی‌دارند. با این حال بهتر است کوددهی ارکیده مستمر و هر دو هفته یکبار با کودهای مخصوص و سبک انجام‌شود.

کودهای مخصوص گل ارکیده در تمامی بازارهای گل و گیاه به فروش می‌رسند که به آسانی می‌توانید آن‌ها را تهیه کرده و برای تغذیه گیاه خود استفاده کنید.

چگونه از ریشه های هوایی گل ارکیده نگهداری کنیم؟

ریشه‌های هوایی گل ارکیده سبز و زنده می‌باشند و علت خارج‌شدن آن‌ها از گلدان این است که به دنبال رطوبت و مواد غذایی هستند زیرا ارکیده گیاهی اپی فیت (Epiphyte) است یعنی در طبیعت به درختان می‌چسبد بنابراین ریشه‌های هوایی گیاه موظف هستند که رشد کنند و به دنبال آب و مواد غذایی باشند.

بهترین توصیه برای ریشه‌های هوایی گل ارکیده آن است که آنها را به حال خود گذاشته و اجازه دهید تا از گلدان خارج شوند و کار خودشان را انجام دهند.

پس از پایان گلدهی ارکیده چه کاری انجام دهیم؟

پس از ریزش غنچه های گیاه، ارکیده وارد دوران استراحت خود می‌شود و دقیقا در این مرحله است که مسئولیت شما کم شده و تنها می‌بایست در زمان و به روش صحیح گیاه خود را آبیاری و کوددهی کنید.

پس از ریزش غنچه‌های ارکیده، ساقه گیاه را بالاتر از بند سوم و یا چهار برش دهید (زاویه برش 45 درجه باشد) و سپس منتظر بمانید تا پس از مدتی گیاه جوانه زده و رویش مجدد خود را آغاز کند.

امیدواریم با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله، گیاه ارکیده خود را سالیان سال به بهترین نحو نگهداری نموده و از زیبایی آن لذت ببرید.

منبع : سایت پرشیالرن

نظر خود را درباره «روش نگهداری و راهنمای مراقب از نگهداری گل ارکیده» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره روش نگهداری و راهنمای مراقب از نگهداری گل ارکیده فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.