اختصاصی آسمونی

نوشته مهدی زارعی

یک مربی و 29 جام

وقتی یک بازیکن بعد از سالها حضور در تیمی مثل بارسلونا و کسب انواع و اقسام افتخارات در این تیم، کارش به بازی تو تیمهایی مثل برشیا و رم تو فوتبال ایتالیا،  الاهلی قطرو دورادوس مکزیک کشیده می شود، باید انتظار داشت که او به سرعت از خاطرات فوتبالی کنار گذاشته شود. مخصوصا این که در همین دوران کوتاه چهار ساله در این تیمها به خاطر دوپینگ با محرومیت هم مواجه شده باشد. اما برای پپ گواردیولا شرایط فرق می کند.

پپ گواردیولا
پپ گواردیولا

او بعد از اینکه سالهای آخر فوتبال خود را این گونه سپری کرد، چنان سریع در عرصه مربیگری جامها را از آن خود کرد که حالا هیچ کسی حتی از 11 سال حضور او در بارسلون به عنوان هافبک یاد نمی کند و فقط گواردیولایی به خاطر می آید که تا حالا 29 جام را به عنوان مربی با بارسلونا، بایرن و منچسترسیتی از آن خودش کرده است. آماری حیرت انگیز از سال 2009 تا امروز.

تو انتخابات گلوب ساکر، گواردیولا به عنوان بهترین مربی قرن 21 فوتبال جهان انتخاب شد. اما خودش می گوید: حتی وقتی با بارسلونا در یک فصل 6 جام هم برنده شدم، خودم را بهترین مربی جهان ندانستم. من مربی خوبی هستم، اما بهترین نیستم و فقط بازیکنانی شگفت انگیز در اختیارم بودند. بسیاری مربی های فوق العاده هستند که شانس مربیگری در تیمهای بزرگ را ندارند و چنین بازیکنان بزرگی هم زیر نظر آنها کار نکردند.

پپ گواردیولا
پپ گواردیولا

هرچند اظهار نظرهای پپ، بسیار متواضعانه هست، اما نباید فراموش کرد که او به هر تیمی که رفته، بدون مشکل و محدودیت توانست هزینه کند. یک دهه قبل در بارسلونا او بازیکنان لاماسیا را در اختیار داشت و نیاز چندانی به خرید نفرات جدیدی برای تیمش نبود؛ با این حال همان زمان هم 383 میلیون یورو خرج کرد و در عوض، در یک فصل ششگانه و در یه فصل هم پنجگانه به دست آورد.

در بایرن هزینه های او در سه فصل نسبت به بارسا کاهش پیدا کرد. البته همان موقع هم 195 میلیون یورو خرج کرد و بالاخره در منچسترسیتی این هزینه ها به حدود 817 میلیون یورو رسید.

پپ گواردیولا
پپ گواردیولا

گواردیولا تازه 50 ساله شده و هنوز زمان زیادی پیش رو دارد تا عناوین انفرادی خودش را بیشتر هم کند. او تا حالا چهار بار بهترین مربی سال لالیگا، دو بار بهترین مربی سال لیگ برتر انگلیس، دو بار بهترین مربی سال مجله ورلدساکر و سه بار برنده عنوان بهترین مربی سال مجله اونز شده و از نگاه ورلدساکر، پنجمین مربی برتر تمام تاریخ شناخته شده است.

قطعا مهمترین هدف او در حال حاضر، نه رسیدن به عنوان بهترین مربی تاریخ، بلکه رساندن منچسترسیتی به قهرمانی این فصل لیگ برتر انگلیس است. مساله ای که چندان هم غیرمحتمل به نظر نمی رسد.

نظر خود را درباره «به مناسبت 50 سالگی پپ گواردیولا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره به مناسبت 50 سالگی پپ گواردیولا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.