زمان مطالعه: 9 دقیقه
بیوگرافی پپ گواردیولا

بیوگرافی پپ گواردیولا

پپ گواردیولا بازیکن فوتبال و سرمربی توانمندی است که تا به امروز افتخارات زیادی بر جای گذاشته است.
نام و نام خانوادگی جوزپ گواردیولا آی سالا
لقب پپ گواردیولا
تاریخ تولد 18 ژانویه 1971
سن 52 سال 
محل تولد سانتپدور، بارسلونا
محل زندگی اسپانیا
ملیت اسپانیایی
حرفه فوتبالیست و سرمربی
پست هافبک دفاعی
وضعیت تاهل متاهل
نام همسر کریستینا سرا 

درباره گواردیولا (شاگرد خلف کرویف و مکتب توتال فوتبال)

جوزپ گواردیولا آی سالا معروف به پپ گواردیولا متولد 18 ژانویه 1971 در سانتپدور، بارسلونا، کاتالونیا است. او مربی کنونی منچستر سیتی، مربی سابق بارسلونا، بایرن مونیخ و بازیکن اسبق بارسلونا است. اگر می‌خواهید با پپ گواردیولا بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه نمایید چرا که بیوگرافی پپ گواردیولا را برای شما عزیزان منتشر می‌کنیم.

او در شهر سانتپدر در کاتالونیای اسپانیا به دنیا آمد و یک برادر و دو خواهر دارد. پپ دو خواهر بزرگتر بنام «اولگا» و «فرانسیسکا» و یک برادر کوچکتر بنام پِرِ دارد. برادر او پِرِ یکی از بزرگترین مدیر برنامه‌های دنیای فوتبال است که مدیریت فعالیت‌های لوئیس سوارز را هم برعهده دارد. پدرش می‌گوید بهترین کادوی کریسمس برای پپ خرید یک توپ فوتبال بود، او در هر جایی که ممکن می‌شد فوتبال بازی می‌کرد و همیشه یک توپ همراه خود داشت.

پپ گواردیولا قبل از شروع فوتبال به عنوان توپ جمع کن در رقابت‌های محلی شرکت می‌کرد تا این‌که سال 1984 در 13 سالگی وارد آکادمی جوانان بارسلونا شد. بنابراین از 13 سالگی در آکادمی باشگاه بارسلونا، فوتبال را در پست هافبک دفاعی شروع کرد. او تمرینات خود را با جوانان بارسلونا در پست مدافع آخر شروع کرد و در طی شش سال بازی نظر مربی تیم بزرگسالان (یوهان کرایف) را به سمت خود جلب نمود.

زندگی حرفه ای پپ گواردیولا

  • دوران فوتبالیستی پپ گواردیولا

گواردیولا در پست هافبک دفاعی در تیم بارسلونا بازی می‌کرد؛ و بازی‌هایی نیز در تیم‌های برشا کالچو، آ.اس.رم و الاهلی قطر نیز بازی کرده‌ است. وی پس از دوران بازی در بارسلونا در تاریخ 8 می2008 سرمربی تیم بارسلونا شد؛ و خوان لاپورتا نیز گفت که وی می‌تواند مثل فرانک ریکارد موفق باشد. پپ گواردیولا در اولین فصل مربیگری‌اش توانست با بارسلونا قهرمان لالیگا، کوپا دل ری و لیگ قهرمانان اروپا شود و بدین ترتیب توانست جوان‌ترین مربی باشد که قهرمان لیگ قهرمانان اروپا می‌شود؛ و با گرفتن سه کاپ دیگر نیز وی در آن سال شش جام را بالای سر برد. او در 9 ژانویه 2012 توانست جایزه بهترین سرمربی سال را با کسب 41٪ آرا از آن خود کند و این در صورتی بود که الکس فرگوسن با 15٪ و خوزه مورینیو با 12٪ با وی فاصله زیادی داشتند. در بیست هفتم آوریل 2012 پپ در یک کنفرانس خبری رسماً اعلام کرد که از بارسلونا خواهد رفت. این کنفرانس از 11 کانال تلویزیونی اسپانیا به طور زنده پخش شد.

  • دوران مربی گری پپ گواردیولا

بارسلونا بی

گواردیولا در 21 ژوئن سال 2007، به همراه تیتو ویلانوا به عنوان دستیار او، سرمربی تیم بارسلونا بی شد. تحت هدایت او، تیم صدرنشین ترسرا دویژن بخش سوم لیگ‌های اسپانیایی شد و به سگوندا دویژن لیگ دوم اسپانیا صعود کرد که نشان از پیشرفت تیم بود. گواردیولا در 21 ژوئن 2007 از سوی خوان لاپورتا به مربی گری بارسا برگزیده شد.

بارسلونا

دوران مربیگری وی با جدایی رونالدینیو، دکو، جیانلوکا زامبروتا، جیووانی، ادمیلسون، اوله گر و سانتیاگو از که رو و پیوستن دنی آلوز، سیدو کیتا، مارتین کاسرس و جرارد پیکه به بارسا همراه بود.

اولین حضور گواردیولا به عنوان مربی در تیم بارسلونا در سومین دور مقدماتی جام باشگاه‌های اروپا (9–2008) برابر تیم ویسلا کراکوو لهستان بود که با چهار گل به سود بارسا خاتمه یافت. گواردیولا در بارسلونا دورانی طلایی را رقم زد سه قهرمانی در چهار فصل لالیگا و دو قهرمانی و دو بار رسیدن به نیمه‌نهایی در چهار فصل لیگ قهرمانان اروپا از افتخارات پپ گواردیولا در بارسلونا بود. دوبار قهرمانی در سوپر کاپ اروپا و دو بار قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان و گرفتن 6 گانه برای بارسلونا و همین‌طور 10 برد در الکلاسیکوها که بهترینشان برد 6–2 و 0–5 بود. پپ گواردیولا در نهایت پس از کسب چهارده جام قهرمانی در چهار سال بارسلونا را ترک کرد.

بایرن مونیخ

گواردیولا پس از جدایی از بارسلونا در 16 ژانویه 2013 با قراردادی 3 ساله به بایرن مونیخ پیوست. وی از ژوئیه 2013 کار خود در بایرن مونیخ آغاز کرد.

او در ابتدای کارش در بایرن مونیخ قهرمان سوپر کاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان شد. در فصل 2013_14 و در اولین حضور او در بایرن مونیخ همگی از او انتظار افتخارات فصل پیش را داشتند و پپ گواردیولا نیز پس از یکسال دوری از فوتبال با انگیزه بازگشته بود. یوپ هاینکس در فصل 2012_13 قهرمانی بوندسلیگا، جام حذفی آلمان و لیگ قهرمانان اروپا را به دست آورده بود به همین دلیل در ابتدای فصل پپ باید برای سوپرجام اروپا، سوپر جام فوتبال آلمان و جام باشگاه های جهان تلاش می‌کرد.

پیروزی بر چلسی در ضربات پنالتی قهرمانی این تیم را در سوپرکاپ اروپا به ارمغان آورد تا پپ گواردیولا بتواند شاهکار یوپ هاینکس در اروپا را با این جام و پس از آن با جام باشگاه‌های جهان تکمیل کند. اما باخت به بورسیا دورتموند در سوپر جام فوتبال آلمان اولین ناکامی پپ را بوجود آورد. او در ادامه ی این فصل 7 هفته پیش از پایان بوندسلیگا صعود خود را مسجل کرد و با پیروزی بر بورسیا دورتموند در جام حذفی، دو گانه ی داخلی را به بایرن مونیخ هدیه کرد.

کاری که یوپ هاینکس در فصل پیش انجام داد و پپ این کار را تکرار کرد تا سلطه‌ی بایرن مونیخ با دو بار قهرمانی در هر دو جام داخلی به نمایش در بیاید. اما پپ گواردیولا در لیگ قهرمانان اروپا ناکام شد. باخت 5_0 به رئال مادرید در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا، کاری کرد تا سه گانه ی یوپ هاینکس تکرار نشود و پپ با همین دو جام ممکن فصل 2013_14 را به پایان برساند.

البته دو جام سوپرکاپ اروپا و جام باشگاه‌های جهان جزو افتخارات پپ گواردیولا حساب می‌شود اما این دو جام مربوط به فصل 2012_13 بوده و بنیان‌گذار آن یوپ هاینکس بوده است. آن‌ها در سوپر جام فوتبال آلمان 2014 هم مقابل بورسیا دورتموند شکست خوردند تا بایرن مونیخ و پپ در سال 2014 از 6 جام ممکن تنها 2 جام را به دست بیاورد در حالی که در سال 2013 از 6 جام 5 جام به دست آمد که 3 تای آن کار یوپ هاینکس و 2 تای دیگر لقمه‌ی آماده برای پپ گواردیولا بود. همین امر باعث ماندن سایه‌ی یوپ بر سر پپ شد.

در فصل بعد یعنی 2014_15، بایرن عملکرد بسیار ضعیفی نسبت به فصل قبل و فصل قبل تر داشت. قهرمانی بوندسلیگا تنها دست‌آورد پپ گواردیولا در این سال بود. آنها در جام حذفی آلمان در مرحله‌ی نیمه‌نهایی مغلوب بورسیا دورتموند شدند، در نیمه نهایی لیگ قهرمانان اروپا مقابل بارسلونا شکست خوردند و در سوپر جام فوتبال آلمان در مقابل وولفسبورگ متحمل شکست شدند تا کار پپ در این تیم سخت شود. ناکامی پپ و تنها به دست آوردن یک جام باعث آغاز زمزمه‌های رفتن او شد. مصدومان فراوان از جمله آرین روبن و فرانک ریبری، در انتهای فصل کار را برای بایرن مونیخ دشوار کرد تا جایی که لیگ قهرمانان اروپا از دست باواریایی‌ها پرید.

اما فصل 2015_16 برای بایرن مونیخ رویایی آغاز شد. پیروزی‌های پرگل و پیاپی این تیم ندای یک فصل خوب را می‌داد که در اواخر فصل این گونه نشد. در اواخر فصل گفته شد که پپ گواردیولا در فصل بعد از تیم جدا شده و به سیتی می پیوندد. به همین دلیل آنچلوتی با بایرن مونیخ به توافق رسید تا فصل آینده آنچلوتی با سابقه و پر افتخار هدایت بایرن را بر عهده بگیرد. وجود این اتفاقات نظم را در این باشگاه از بین برد ولی پپ قول داد که در شرایطی این باشگاه را ترک می‌کند که نام او سال‌ها در باشگاه به نیکی یاد شود. با این حال، شرایط این گونه پیش نرفت. اتلتیکو مادرید در نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا بایرن را شکست داد تا پپ گواردیولا با سه حذف از سه فصل حضور در لیگ قهرمانان، این باشگاه را ترک کند.

سه فصل 2013_14، 2014_15 و 2015_16 و حذف در مقابل سه تیم اسپانیا رئال مادرید، باشگاه فوتبال بارسلونا و اتلتیکو مادرید، هر سه در مرحله‌ی نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا و قهرمانی او در بوندسلیگا آمار او در این لیگ را خوب توصیف کرد. سه قهرمانی در این سه فصل عملکرد او در بوندسلیگا بود که به گفته‌ی منتقدان، این کار را هر شخص دیگری هم می‌توانست انجام دهد. سکانس آخر پپ در بایرن قهرمانی این تیم در جام حذفی آلمان بود. دو قهرمانی در سه فصل حضور عملکرد قابل قبولی برای گواردیولا بوده. در طرف دیگر قضیه سه باخت در سوپر جام فوتبال آلمان و به دست نیاوردن حتی یک جام در این رقابت‌ها به کارنامه‌ی پپ لطمه زد.

به این ترتیب گواردیولا بایرن را با جام ترک کرد. او با: سه قهرمانی بوندسلیگا، دو قهرمانی جام حذفی فوتبال آلمان، یک قهرمانی سوپرکاپ اروپا و یک قهرمانی جام باشگاه‌های جهان بایرن را به مقصد منچستر سیتی ترک کرد.

جوایز و افتخارات گواردیولا

پپ گواردیولا در سال 2012 در رقابت با الکس فرگوسن و خوزه مورینیو بهترین مربی جهان شد.

  •  بازیگری در بارسلونا

جایزه براوو (1992) قهرمانی در جام باشگاه‌های اروپا (1992)، قهرمانی در جام برندگان جام اروپا (1997)، 6 بار قهرمانی در لالیگا (99 – 98 – 94 – 93 – 92 – 1991)، 2 بار قهرمانی در کوپا دل ری (98 – 1997)، 4 بار قهرمانی در سوپرجام اسپانیا (97 – 95 – 93 – 1992)، 2 بار قهرمانی در سوپرجام اروپا (97 – 1992)، قهرمانی در بازی‌های المپیک سال 1992 با تیم ملی اسپانیا.

  • مربی‌گری

بارسلونا

  • 3 × لالیگا
  • 2 × کوپا دل ری
  • 3 × سوپرجام اسپانیا
  • 2 × لیگ قهرمانان اروپا
  • 2 × سوپرجام اروپا
  • 2 × جام باشگاه های جهان

بایرن مونیخ

  • 3 × بوندسلیگا
  • 2 × جام حذفی آلمان
  • 1 × سوپرجام اروپا
  • 1 × جام باشگاه های جهان

سه گانه و دو گانه

بارسلونا
  • 1 × سه گانه 2009
بایرن مونیخ
  • 2 × دو گانه 2014 ، 2016
  • رکورد های پپ گواردیولا

  • 6 گانه با باشگاه فوتبال بارسلونا سال 2009
  • رکورد 16 برد متوالی در باشگاه فوتبال بارسلونا

حقایق و حواشی پپ گواردیولا

عمر مامنی در مارس 2022 (16 اسفند 1400) با کنایه از شکست منچستریونایتد مقابل منچسترسیتی، در فیلم کوتاهی پپ گواردیولا را نشان می‌دهد که شیاطین سرخ را به رنگ آبی درآورده است. این فیلم در فضای مجازی پخش شده است.

در آوریل 2020 مادر این مربی ثروتمند دنیا در 82 سالگی به خاطر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستانی در بارسلونای اسپانیا درگذشت. چند روز پیش از آن، پپ مبلغ 1 میلیون یورو برای مقابله با ویروس کرونا به یک مرکز درمانی در ایالت کاتالونیا اختصاص داده بود.

پپ گواردیولا سال 1989 در 18 سالگی با «کریستینا سرا» وارد بک رابطه عاشقانه شد و سال 2001 اولین دخترشان بنام ماریا به دنیا آمد. فرزند دوم این زوج سال 2003 پسری بنام ماریوس بود و فرزند سومشان دختری بنام والنتینا در سال 2008 متولد شد. هرچند گواردیولا و سرا دارای 3 فرزند شده‌‌بودند اما ازدواج آن‌ها اصلا رسمی نبود. آن‌ها بالاخره در سال 2014 تصمیم به ازدواج رسمی گرفتند و مراسم عروسی خود را با حضور سه فرزند خود برگزار کردند.

او با 180 سانتی‌متر قد، به دلیل سبک تیکی تاکا یکی از بهترین مربیان کنونی جهان به شمار می‌رود که تا کنون رکوردهای بسیاری برجای گذاشته است.

پپ گواردیولا کتاب‌های معروفی در زمینه توسعه فردی و سختی‌های راه خود نگارش کرده است که از معروف ترین آثار او the hell out of tiki – taka و the evolution می‌باشد. در کتاب the evolution به بررسی سختی‌هایی که در راه مربیگری مواجه شده است می‌پردازد.

این سرمربی شاخص فوتبال بارها در مصاحبه‌های خود از عدم اعتقاد خود به خدا گفته است. او اعتقادی به وجود خدا نداشته و یک آتئیست (خداناباور) است. با این وجود، در بسیاری از برنامه‌ها و امورهای خیریه‌ای حضور بسیار فعالی دارد.

گواردیولا با درآمد 19/7 میلیون دلار در سال پر درآمدترین مربی حال حاضر فوتبال دنیا است. میزان درآمد وی به پول ما سالیانه حدود 500 میلیارد تومان است. همچنین برندهای بزرگی همچون نایک و آدیداس نیز اسپانسر او هستند.

گالری تصاویر پپ گواردیولا

جوزپ گواردیولا آی سالا معروف به پپ گواردیولا
جوزپ گواردیولا آی سالا معروف به پپ گواردیولا
فیلم کوتاهی که عمر مامنی از گواردیولا نشان می دهد که شیاطین قرمز را مغلوب آبی پوش می کند
فیلم کوتاهی که عمر مامنی از گواردیولا نشان می دهد که شیاطین قرمز را مغلوب آبی پوشان می کند
پپ گواردیولا بعنوان سرمربی
پپ گواردیولا بعنوان سرمربی باشگاه
مدال جام باشگاه های اروپا در دستان پپ گواردیولا
مدال جام باشگاه های اروپا در دستان پپ گواردیولا
پپ گواردیولا در کنار مورینیو
پپ گواردیولا در کنار مورینیو
همسر و فرزندان پپ گواردیولا

همسر و فرزندان پپ گواردیولا

پپ گواردیولا در حال گلف بازی کردن
پپ گواردیولا در حال گلف بازی کردن
مادر پپ گواردیولا
مادر پپ گواردیولا
پپ گواردیولا در کنار الکسیس
پپ گواردیولا در کنار الکسیس
عکس حرفه ای پپ گواردیولا بعنوان سرمربی تیم منچسر سیتی
عکس حرفه ای پپ گواردیولا بعنوان سرمربی تیم منچستر سیتی

راه های ارتباطی پپ گواردیولا

صفحه اینستاگرام: mrpepguardiola

نظر خود را درباره «بیوگرافی پپ گواردیولا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی پپ گواردیولا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.