زمان مطالعه: 3 دقیقه
دستگاه های پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه

دستگاه های پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه

آسمونی در این مقاله به معرفی کامل پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه و همچنین معرفی یک دستگاه پاستوریزه می...

آسمونی در این مقاله به معرفی کامل پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه و همچنین معرفی یک دستگاه پاستوریزه می پردازد. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان همراهمان باشید و ما را از نظرات ارزشمندتان آگاه سازید.

پاستوریزه‌کردن به معنی از بین‌بردن میکروبهای بیماری‌زای احتمالی موجود در شیر به کمک اعمال یک فرآیند حرارتی است . برای این منظور، شیرتا دمای75-72 درجه سانتیگرادگرم و به مدت20-15 ثانیه دراین دما نگهداری میگردد و سپس به سرعت سرد میشود .

دستگاه های پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه
دستگاه های پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه

منظور از استریلیزه کردن چیست ؟

استریلیزه‌کردن به معنای ازبین بردن کلیه میکروبهای بیماری زا و غیر بیماریزای موجود در شیر به کمک یک فرایند حرارتی است. برای این منظورشیر تا دمای (140-135 درجه سانتیگراد)گرم و به مدت 4-3 ثانیه در این دما نگهداری میشود. در این شرایط کلیه میکرو ارگانیزمها ازبین می روند و آنزیمهای مقاوم به حرارت نیز غیر فعال میشوند. محصولات استریلیزه را میتوان در دمای محیط، به مدت نسبتاً طولانی، نگهداری کرد ولی پس از بازشدن بسته‌بندی آنها، حتما باید در یخچال نگهداری شوند و در طی مدت کوتاهی به مصرف برسند .

هموژنیزه کردن یعنی چه ؟

درون شیر لیپیدها یا همان چربی هائی وجود دارند که قطر گویچه های آنها به یک اندازه نبوده و بزرگ و کوچک می باشند و وقتی ما شیر را گرم می کنیم مشاهده می کنیم که به صورت سر شیر روی شیر پخش می شوند و یا بصورت خامه در شیر خام روی سطح شیر را می گیرند ، برای اینکه این پدیده پیش نیاید و چربی موجود در شیر در تمامی حجم شیر یا ماست یا .... بطور یکنواخت حضور داشته باشند و از طرفی هضم لبنیات بهتر صورت پذیرد و شیر را هموژنیزه ( همگن – هم اندازه ) می کنند و  گویچه های چربی با آب داخل شیر و سفیدی و ... کلیه مواد داخل شیر به یک اندازه می شود و به هم می چسبند و دیگر چربی بالا نمی آید .

این پدیده را با دستگاهی به نام هموژنایزر انجام می دهند ، هموژنایزر دستگاهی است که حجم زیاد شیر را بوسیله پیستونهای قدرتمند خود از یک مجرای ریز ( کوچکتر از ته سوزن ) با فشار 200bar ( 200 متر بر ثانیه ) عبور می دهد و شیر با آن فشار خیلی خیلی زیاد به سر یک هد از جنس تیتانیوم یا فولاد محکم برخورد می کند و سلولهایش می شکند و تمامی چربی و مواد داخل شیر با ماده هموژنیزه شونده با هم تقریباً محلول می شوند و از هم جدا  نمی شوند .

حال اگر از این شیر ماست تهیه شود دیگر روی آن را رویه نمی بندد ولی چربی در کل ماست بطور یکنواخت تقسیم شده است و اگر شیر نوشیدنی تهیه گردد روی شیر خامه یا سرشیر نمی بندد و هضم و جذب آن نیز بهتر می شود .

دستگاه پاستوریزه(پاستوریزاتور):

پاستوریزاتور تمام استلیل با قطعات ساخت کشورهای اروپایی و با بهترین کارایی و کیفیت در ظرفیت های مختلف توسط  شرکت زرین صنعت آلپ تولید می گردد.

pasteurized-sterilized-homogenized-devices
pasteurized-sterilized-homogenized-devices

مشخصات دستگاه پاستوریزاتور :

  • تولید شده به صورت تمام استیل
  • طراحی شده به صورت  سه بلوکه
  • مجهز به صحفات پلیت
  • جنس صفحات پلیت APVH17 دانمارک
  • قابلیت استفاده برای عرقیات و شیر و هر مایع دیگری که نیاز به پاستوریزه شدن باشد
  • دمای کاری دستگاه 72 الی 90 درجه ساینتیگراد
  • درجه دمایی خروجی 4 درجه بالای صفر
  • درجه دمایی ورودی به دستگاه 4 درجه بالای صفر
  • قابلیت برنامه ریزی با سیستم PLC و یا مانیتورینگ مرکزی
  • قابلیت برنامه ریزی جهت ارسال دستور استارت و استپ به دیگر ماشین آلان عمل آوری از جمله دگازوز و هموژن
  • قابلیت گرفتن خروجی از پرینتر و USB
  • امکان برنامه ریزی از طریق سیستم کنترل مرکزی (PLC) جهت کنترل دیگر دستگاهها و تجهیزات خط تولید از طریق کنترل فرمان مرکزی دستگاه پاستوریزه
  • تولید شده از ظرفیت 500 تا 50000 لیتر
  • مجهز به دماسنج خروجی شیر پاستوریزه و ورودی آب یخ برای چک کردن دما

کنترلر بخار دستگاه مارک دلتا برگزیده شده است و برای کنترل قسمت بخار به صورت غیر مستقیم از طریق یک دستگاه  پلیت برز به مارک اروپایی یک دستگاه شیر کنترل بخار سامسون آلمانی با مشخصات فنیDN32 PN 40 و با Positioned Input 4-20 ma کنترل می گردد.

شیرآلات و پمپ مورد استفاده تمام استیل

نوع کنتاکتور مورد استفاده برای قدرت الکتروپمپ ساخت اشنایدر فرانسه

سیستم ایمنی پانل کنترل با سوپر کنترل فاز شیوا و چراغ آلارم Haniang کره ای

نوع تابلو برق تمام اسیتل سیستم ثبات با امکان گراف به مارک Hanyoung

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «دستگاه های پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره دستگاه های پاستوریزه، استریلیزه و هموژنیزه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.