عمیق ترین غار عمودی جهان و البته مرگبارترین آن ها!

تنوع بالای اقلیم در ایران ، به وجود آمدن عجیب ترین پدیده های طبیعت گردی را رقم زده. بسیاری از انگلیسی زبان ها هنگام جستجوی "عجیب ترین نقاط زمین" اغلب به طبیعت ایران برمیخورند و خوشبختانه در 2 دهه اخیر شاهد ثبت این مناظر در لیست آثار طبیعی ملی بوده ایم. امید بر آن است که مراقبت های لازم از آثار طبیعی ایران به نحو احسن صورت گیرد چراکه تمامشان سرمایه ملی هستند.

به گزارش آسمونی رتبه دوم در لیست آثار طبیعی ملی و میراث طبیعی ایران ، متعلق به غار پَرآو (غار پُر آب) است که در 12 کیلومتری شمال شرق کرمانشاه قرار دارد و در سال 1388 به ثبت ملی رسیده. ویژگی های منحصر به فرد این غار آن را به یکی از عجیب ترین نقاط زمین و البته خطرناک ترین آنها برای غارنوردان و طبیعتگردان تبدیل کرده است.

غار پراو
غار پراو

کجاست؟

غار پراو بر فراز بلندترین قله کرمانشاه در رشته کوه زاگرس (که این قله به همین نام "پراو" شناخته میشود) واقع شده ولی در کمال تعجب 751 متر عمق دارد و به عنوان عمیق ترین غار جهان شناخته شده. اما این تنها ویژگی خاص این غار نیست، کل ساختار غار به صورت عمودی است! غار پراو شامل 26 حلقه کوچکتر است و عمیق ترین حلقه حدود 42 متر عمق دارد.

داستان کشف غار:

غار پراو اولین بار یک گروه تحقیقاتی انگلیسی در سال 1350 کشف شد. رهبر گروه، جان میدلتون به شکلی این کاوش را پیش برد که همان ابتدا گروهشان به عمق 750 متری غار رسید. دقیقا یک سال بعد یک گروه محقق جغرافیدان و متخصص غارشناس انگلیسی دیگر با هدف پیشروی بیشتر به ایران سفر کرد. متاسفانه بخت و اقبال با این گروه 16 نفره یار نبود و این گروه به معنی واقعی جمله "به گِل نشست!" تنها یک متر بیشتر پیشروی کردند و دقیقا در عمق 751 متری غار به یک حوضچه گلی رسیدند! علاوه بر اصطلاح "به گل نشست" که در زبان فارسی برای کشتی ها به کار میرفت؛ خود انگلیسی ها از همان موقع اصطلاحی جدید ساختند که هرگاه به بن بست میخورند آن را به کار میبرند: "پراوی شد! – to be ghar paraued"

غار پراو کرمانشاه
غار پراو کرمانشاه

از دشوارترین غارهای جهان برای هر غارپیما و صخره نورد ماهر!

غار پراو تا کنون 5 غارنورد ماهر کشور را به کشتن داده است و اجساد دو نفر از آنها هرگز پیدا نشد ، یکی از آنها سابقه صعود هفت هزار متری اورست را در کارنامه طبیعتگردی خود داشته. اما یک تیم دو نفره نیز توانستند با وجود حدوداً 400 کیلو بار بر همراهشان، در طی 13 روز این غار را پیمایش کنند و به سلامت بازگردند! اغلب غارپیماها و غارنوردها یا به همان حوضچه 70سال پیش میرسند یا راه های تقریبا جدید اما کوتاه پیدا میکنند.

غار پراور غارنوردی
غار پراور غارنوردی

خطر!

این غار اولاً به خاطر قرار داشتن در ارتفاع 3000 متری کوه بسیار سرد است و علاوه بر آن دیواره های آن به دلیل ذوب شدن یخچال های اطراف خیس و مرطوب است که روند نوردیدن آن را بسیار دشوار و آهسته میکند. بدنه و دیوار های سنگی غار پراو بسیار خشن و متخلخل است و این باعث آسیب های جدی به غارنوردان و تجهیزات غارنورد از جمله طناب اتصال میشود. همچنین به دلیل عمودی بودن غار در تمام مسیر، نفوذ آب سرد به لباس غارنوردان بسیار بالاست و دشواری را چندین برابر میکند. پیمایش غار پراو شبیه به عبور از دنیای مردگان در افسانه های یونان است، حتما هادس (Hades – هیدیس  – خدای مرگ یونان باستان) هم آن پایین منتظرمان است!

نظر خود را درباره «غار پراو کرمانشاه ، به کام مرگ میرویم!» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره غار پراو کرمانشاه ، به کام مرگ میرویم! فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.