زمان مطالعه: 2 دقیقه
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست

همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست

پاندمی یا دنیاگیری به حالتی از همه‌گیری یک بیماری گفته می‌شود که از مرز چند قاره فراتر رفته باشد. بیماری‌هایی مثل ایدز و کوید 19 ، انواعی از پاندمی بیماری در سال‌های اخیر هستند.
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست - Pandemic
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست - Pandemic
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست - Pandemic

آسمونی : در طول تاریخ چند پاندمی رخ داده است که از مشهورترین آن‌ها می‌توان به آبله و سل و وبا اشاره کرد. یکی از فجیع‌ترین پاندمی‌ها بیماری مرگ سیاه بود که در سده چهاردهم، 75 تا 200 میلیون نفر را کشت. پیش از کرونا، یکی از پاندمی‌ها در دوران معاصر دنیاگیری 2009 آنفلوانزای خوکی بود.



واژه‌شناسی

واژه فرانسوی پاندمی (pandémie) از واژه یونانی پاندیموس (πανδημία) برگرفته شده است. در زبان یونانی پان (πᾶν) به معنای همه و دیموس (δῆμος) به معنای مردم است،‌ پس‌ پاندیموس‌ یعنی همه مردم.

همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست

پاندمی‌های حال حاضر در جهان

ایدز (HIV / AIDS)

اچ‌آی‌وی ابتدا در آفریقا مشاهده شد. سپس از طریق هائیتی از سال 1966 تا 1972 به ایالات متحده منتقل شد. ایدز در حال حاضر یک بیماری دنیاگیر است و میزان شیوع آن در جنوب و شرق آفریقا 25٪ است. در سال 2006، میزان شیوع ایدز در زنان باردار در آفریقای جنوبی 29٪ گزارش شد. آموزش مؤثر درمورد شیوه‌های رابطه جنسی ایمن‌تر و آموزش احتیاط‌های ناشی از عفونت خون به کاهش سرعت عفونت در چند کشور آفریقایی، که حامی برنامه‌های آموزش ملی هستند، کمک کرده است.

pandemic
pandemic

بیماری کروناویروس 2019 (COVID-19)

کرونای جدید، یک بیماری است که اولین‌بار در آذر 1398 (دسامبر 2019) در شهر ووهان از استان هوبئی کره جنوبی و ایران رخ داده است. در 11 مارس 2020 (21 اسفند 1398)، سازمان بهداشت جهانی، بیماری کرونای جدید (COVID-19) را پاندمی اعلام کرد.

همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست

تفاوت اپیدمی و پاندمی

طبق تعریف تخصصی سازمان جهانی بهداشت ، سلامت عبارت است از برخورداری از آسایش کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نداشتن بیماری و نقص عضو. بر این اساس به تعاریف زیر نیز توجه کنید:



  • اپیدمی: همه‌گیری Epidemic یک بیماری، میزان وقوع بیش از حد انتظار که با مقدار مشابه در سال گذشته یا در یک دوره زمانی مشابه دیگر سنجیده می‌شود.
  • پاندمی: همه‌گیری جهانی Pandemic ‌یک بیماری، گسترش موارد ابتلا به طور ناگهانی در تمام نقاط یک کشور و یا بخشی از یک قاره یا حتی کل جهان. مثل وبا، آنفلوآنزا، طاعون، تیفوس و ایدز.
pandemic
pandemic

گسترش ویروس کرونا

افزایش شدید ابتلا و مرگ و میر ویروس کرونا در کشورهای مختلف، نگرانی‌ها از پاندمی و همه‌گیری جهانی آن را افزایش داده است. در ماه‌های اخیر شیوع ویروس کشنده کووید 19 که بیشتر مناطق چین را گرفتار کرده، همچنین به انگلیس و سرزمین اصلی اروپا نیز رسیده است. روزانه موارد جدید ابتلا به این ویروس در سراسر جهان گزارش می‌شود که شامل کشورهایی چون ایتالیا، کره جنوبی، ایران و حتی کشورهای عرب زبان در خاورمیانه نیز هست. در صورت گسترش این وضعیت، خطر یک پاندمی بزرگ کل جهان را تهدید می‌کند.

همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست
همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست

طبق سیستم قدیمی، پاندمی زمانی اعلام می‌شد که بیماری جدیدی به چندین کشور وارد شده و انتقال پایدار بین انسان را نشان دهد. برخی از کارشناسان می‌گویند که این به وضوح درباره ویروس کرونا اتفاق افتاده است. با این حال سخنگوی سازمان بهداشت جهانی WHO در مورد این ویروس از اصطلاح رسمی «پاندمی» استفاده نمی‌کند. او معتقد است که کرونا فعلا در وضعیت «اضطراری بین‌المللی» قرار دارد.

pandemic
pandemic

تا کنون تمام موارد گزارش شده از انگلیس با موارد شناخته شده از آسیا مرتبط بوده است.با این حال، کارشناسان نگران افرادی هستند که هیچ گونه تماس واضحی با فردی از کشورهای درگیر آسیا نداشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که بیماری توسط افراد فاقد علائم نیز منتقل می‌شود. میزان موارد جدیدی که در سطح جهانی و در اروپا گزارش شده، حاکی از آن است که امکان دارد با یک پاندمی بزرگ روبرو شویم.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره همه‌گیری جهانی یا پاندمی به چه معناست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.