زمان مطالعه: 2 دقیقه
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پاناتینایکوس و گل شبدر

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پاناتینایکوس و گل شبدر

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ پاناتینایکوس / اختصاصی ورزشی آسمونی -  مهدی زارعی پاناتینایکوس و گل...

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبال ؛ پاناتینایکوس / اختصاصی ورزشی آسمونی -  مهدی زارعی

پاناتینایکوس و گل شبدر

در سال 1906 و به مناسبت دهمین سالگرد شکل گیری بازیهای المپیک نوین، یک دوره المپیک غیر رسمی در آتن برگزار شد. در آن مسابقات، ویلیام شرینگ کانادایی در حالی فاتح دوی ماراتن شد که در روی لباس سفید او، یک گل شبدر سبز رنگ بزرگ قرار داشت. شرینگ هرگز نفهمید که طرح روی لباس او، بعدها به یکی از نمادهای ماندگار در فوتبال یونان و تیم پاناتینایکوس بدل شد. باشگاه پاناتینایکوس هم مثل خیلی از باشگاههای دیگر، به دنبال یک اختلاف درون تیمی تأسیس شد. در 3 ژانویه 1908 وقتی باشگاه « پانِلینیوس جیمناستیکوس سیلوگوس »( Panellinios Gymnastikos Syllogos )  تصمیم گرفت فعالیت های تیم فوتبال خود را متوقف کند، جیورجیوس کالافاتیس و 40 بازیکنا فوتبال باشگاه از تیم جدا شدند و خودشان تیمی جدید را شکل دادند که هدف آن، توسعه فوتبال در آتن و سراسر یونان بود و به دنبال ارتباط با جنبش فوتبال در دیگر نقاط دنیا. در آن زمان، نام باشگاه « پودوس فِریکوس اومیلوس آتِنیون Podosferikos Omilos Athinon »( باشگاه فوتبال آتن ) بود؛ لباس سفید داشت و در نماد دایره ای شکل آن، یک توپ فوتبال مدل همان دوران به چشم می خورد که در مسابقات اتحادیه فوتبال یونان به کار می رفت.

panathinaikos-logo-during-time
panathinaikos-logo-during-time

« آلکساندروس کالافاتیس »( برادر جیورجیوس ) اولین رئیس باشگاه شد و حضور « جان سیریل کَمپبل » انگلیسی، تیم تازه تاسیس را به اولین تیم یونانی بدل ساخت که از مربیان خارجی استفاده می کند. اما به دنبال یک سری اختلافات، رئیس و مربی و بیشتر بازیکنان از تیم بیرون آمدند، زمین تمرین تیم را تغییر دادند و اسم تیم را به « باشگاه فوتبال پان هِلِنیک » تغییر دادند. از سال 1911 پیراهن این تیم سبزرنگ شد و هفت سال بعد بود که « میخالیس پاپازوگلو » پیشنهاد کرد که یک شبدر به عنوان نماد باشگاه مورد استفاده قرار گیرد. این گیاه سمبُل هارمونی، اتحاد، طبیعت و خوش شانسی بود و مورد توجه مسوولان باشگاه قرار گرفت که می خواستند نماد باشگاه شان فاقد علامت های ناسیونالیستی باشد و جنبه عمومی نماد، آن را در سراسر یونان و حتی خارج از مرزهای کشور به شهرت برساند. پاپازوگلو اولین کسی بود که علامت شبدر را روی پیراهنش دوخته بود؛ مدتها قبل از شکل گیری باشگاه و زمانی که در باشگاه قبلی خود در قسطنطنیه بازی می کرد.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پاناتینایکوس و گل شبدر
آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پاناتینایکوس و گل شبدر

بعدها جیورجیوس خاتازوپولوس که مدیر گالری ملی بود و بعدها رئیس باشگاه شد، تغییراتی در شبدر ایجاد کرد. در نماد باشگاه رنگهای سبز و سفید همرنگ پیراهن باشگاه به چشم می خوردند که سبز نشانه طبیعت و سلامت بود و سفید، نمادی از تقوا و پاکدامنی. باشگاه در سال 1922 نام جدید و نهایی خود را انتخاب کرد. اسم « پاناتینایکوس آتلیتیکوس اومیلوس »( Panathinaikos Athlitikos Omilos) به معنای باشگاه ورزشی برای همه آتنی ها بود و از آن به بعد این نام دستخوش تغییر نشد. نام باشگاه به یونانی در بالای نماد جای گرفته است، در زیر آن شبدر سبز قرار دارد و سال 1908 هم در پایین لوگو به چشم می خورد. از سال 2010 هم به مناسبت بیستمین قهرمانی تیم در لیگ یونان، دو ستاره به داخل لوگو اضافه شدند و لوگوی امروزی پاناتینایکوس شکل گرفت. لوگویی ساده و اصیل برای تیمی 111 ساله ملقب به Pasini ( سبزها ) و To Trifyli به معنای شبدر.  

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پاناتینایکوس و گل شبدر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ پاناتینایکوس و گل شبدر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.