معرفی تیمهای حاضر در جام جهانی روسیه /  اختصاصی آسمونی – مهدی زارعی

نقطه اوج فوتبال مردان کانال

پاناما در یک نگاه

لقب: Los Canaleros( مردان کانال)، La Marea Roja جزر و مد سرخ) بالاترین سازمان فوتبالی: Federación Panameña de Fútbol( فدراسیون فوتبال پاناما) مربی: هرنان داریو گومز بیشترین بازی ملی: گابریل گومز( 141 بازی ملی) بیشترین گل ملی: لوییس تاخه دا، بلاس پرز( 43 گل ملی) استادیوم ملی: استادیو رومل فرناندز علامت اختصاری در فیفا: PAN اولین بازی ملی: پاناما(3-1) ونزوئلا( 12 فوریه 1938 در پاناما سیتی؛ پاناما) بهترین برد: پاناما(12-1) پورتوریکو( 13 دسامبر 1946 در بارانکوییلا؛ کلمبیا) بدترین شکست: پاناما(0-11) کستاریکا( 16 فوریه 1938 در پاناماسیتی؛ پاناما) رتبه در فیفا: 49 بهترین رتبه: 28( جولای 2013) بدترین رتبه: 151( جولای 1994)

panama-national-football-team
panama-national-football-team

ناکامی در آستانه تحقق رویاها

به گزارش آسمونی ، چهارسال قبل بود که تیم ملی پاناما برای لحظاتی خود را در دو قدمی جام جهانی احساس کرد. پاناما باید در دهمین مسابقه خود در انتخابی جام جهانی برزیل، مقابل امریکا به میدان می رفت. صعود ایالات متحده به جام جهانی قطعی شده بود اما پاناما در صورت برد در این مسابقه و باخت مکزیک مقابل کستاریکا می توانست جای مکزیک را به عنوان تیم چهارم کونکاکاف گرفته و راهی مسابقه پلی آف جام جهانی مقابل نیوزیلند شود. وقتی مکزیک مسابقه خود را(2-1) باخت، همه چیز مهیا شده بود تا پاناما جای این تیم را در جدول بگیرد. گابریل تورس با گل دقیقه 12 خود مقابل امریکا، 18254 تماشاگر حاضر در استادیو رومل فرناندز را به صعود امیدوار کرد و هرچند بازی در نیمه دوم به تساوی کشیده شد، اما لوییس ته خادا در دقیقه 83 یک بار دیگر پاناما را پیش انداخت..لحظات قانونی سپری شده بودند و همه آماده سوت پایان بازی و جشن پیروزی بودند اما گراهام زوسی در دقیقه 2+90 با زدن گل تساوی رویاهای پاناما را بر باد داد. همه چیز به سرعت نابود شد و یک دقیقه بعد آرون یوهانسون گل سوم امریکا را هم به ثمر رساند. پاناما که ایامی درخشان را سپری کرده بود و حتی در ماه جولای تا رتبه 28 رنکینگ فیفا( کوکاکولا) صعود کرده بود، در روز 15 اکتبر به پایان کار خود رسید و در کنار چاماییکا دو تیم این منطقه بودند که از صعود به جام جهانی بازماندند. یک برد، 5 تساوی و 4 شکست ماحصل تلاش نافرجام مردان کانال پاناما برای رسیدن به برزیل بود.

لوگوی فدراسیون
لوگوی فدراسیون

لوگوی فدراسیون

داستان پاناما و جام جهانی

اما ناکامی در صعود به جام جهانی 2014 بیش از آن که یک ناکامی برای فوتبال مردان کانال تلقی شود، باید به عنوان یک شاهکار در تاریخ این کشور در نظر گرفته شود. در شرایطی که سه کشور مکزیک، امریکا و کوبا در سه دوره نخست جام جهانی به عنوان نماینده امریکای شمالی و مرکزی راهی جام جهانی شدند و کوبا حتی به جمع هشت تیم برتر جام جهانی 1938 نیز صعود کرد، اما پاناما در آن ایام در تورنمنت های رسمی جایی نداشت و تنها در سال 1938 بود که تیم ملی این کشور به صورت رسمی شکل گرفت. حتی تعطیلی جام جهانی فوتبال به مدت 12 سال به دلیل جنگ جهانی دوم هم سبب نشد که پاناما فرصتی برای بازیابی فوتبال خود به دست آورد و به این ترتیب دهه های 50 و 60 نیز سپری شدند. در آغاز دهه 70 دو کشور السالوادور و هندوراس در منطقه امریکای مرکزی دست به نبردی نظامی زدند که به جنگ فوتبال معروف شد اما این تب فوتبال هرگز به پاناما سرایت نکرد.

اسماعیل دیاس مهاجم تیم دپورتیوو فابری اسپانیا
اسماعیل دیاس مهاجم تیم دپورتیوو فابری اسپانیا

اسماعیل دیاس مهاجم تیم دپورتیوو فابری اسپانیا

شروع رویایی در اولین تجربه

سرانجام در اواخر دهه 70 بود که پاناما برای شرکت در جام جهانی 1978 اعلام آمادگی کرد. اما در این ایام تقریبا تمامی تیمهای منطقه کونکاکاف در مسابقات ثبت نام کرده بودند و تیمها مسابقات خود را در 4 منطقه آغاز کردند. به گزارش آسمونی ، پاناما در منطقه مرکزی کونکاکاف باید به مصاف گواتمالا، السالوادور و کستاریکا می رفت و در روز 4 آوریل 1976 نختسین بازی خود را در پاناما سیتی مقابل کستاریکا برگزار کرد. نیمه اول با یک گل به سود میهمان خاتمه یافت اما در نیمه دوم پاناما طوفانی 27 دقیقه ای به پا کرد و با سه گل لوییس تاپیا(48)، فدریکو پونسه( 50) و آگوستین سانچز(75) از حریف خود پیش افتاد. تک گل بعدی حریف مانع از برد پاناما نشد و جزر و مد سرخ بعد از این برد مقابل السالوادور به تساوی(1-1) دست یافت تا مردان کانال فرصتی برای رویاپردازی پیدا کنند. اما در ادامه همه چیز تغییر کرد. 4 مسابقه و 4 شکست مقابل کستاریکا(3-0)، السالوادور(4-1)، گواتمالا(4-2) و گواتمالا(7-0).از این گروه گواتمالا راهی مرحله نهایی مسابقات قهرمانی کونکاکاف شد که حکم مقدماتی جام جهانی را هم داشت و البته توفیقی کسب نکرد. اما ناکامی های پاناما ادامه یافت.

معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پاناما  ; نقطه اوج فوتبال مردان کانال
معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پاناما ; نقطه اوج فوتبال مردان کانال

پایان طلسم 16 ساله

با افزایش تیمهای جام جهانی به 24 تیم، باز هم تغییری در شرایط جزر و مد سرخ ایجاد نشد. پانامایی ها در مسابقات مقدماتی سالهای 1982، 1986 و 1990 حضور یافتند اما در این رقابت ها حتی یک برد هم کسب نکردند. در مقدماتی رقابت های سال 1982 پاناما در منطقه مرکزی کونکاکاف باز هم با هندوراس، السالوادور، گوآتمالا و کستاریکا همگروه بود و مطابق برنامه عجیب مسابقات، در حالی که سایر تیمها هیچ مسابقه ای انجام نداده بودند این تیم از جولای تا آگوست 4 مسابقه رفت خود را در خانه برگزار کرد و با تساوی(1-1) با کستاریکا و سه باخت در برابر دیگر تیمهای گروه، عملا شانس صعود به دور بعد را از دست رفته دید. با 4 باخت دیگر در خارج از خانه، این تیم قعرنشین گروه خود شد؛ با یک امتیاز، 24 گل خورده و فقط 3 گل زده! به گزارش آسمونی ، در دوره های بعدی و با تغییر فرمت بازیهای مقدماتی، پاناما زودتر از قبل حذف شد. در سال 1986 پس از کنار کشیدن باربادوس، با دو شکست(3-0) و (1-0) از هندوراس و چهار سال بعد با باخت(2-0) و تساوی(1-1) مقابل کستاریکا. به این ترتیب برد(1-0) پاناما در روز 16 آگوست 1992 در برابر کستاریکا هرچند با شکست(1-5) در بازی برگشت همراه شد اما به طلسم 16 ساله ناکامی های جزر و مد سرخ در کسب پیروزی در انتخابی جام جهانی خاتمه داد.

پیراهن دوم پاناما در جام جهانی
پیراهن دوم پاناما در جام جهانی

پیراهن دوم پاناما در جام جهانی

16 مسابقه برای حضور در جام جهانی

تعداد زیاد تیمها در کونکاکاف و برگزاری چهار مرحله انتخابی برای رسیدن به جام جهانی، کار تیمهایی چون پاناما را برای صعود به دور نهایی مسابقات بسیار دشوار کرده است. پاناما در مقدماتی جام جهانی 2006 در 18 مسابقه به میدان رفت و در انتخابی جام جهانی 2014 این تعداد مسابقه به 20 افزایش یافت. در رقابت های انتخابی جام جهانی 2018 هم پاناما مجبور شد در 16 رقابت شرکت کند.  

در گروی معجزه

در رقابت های انتخابی جام جهانی 2018 پاناما در دو مرحله ابتدایی که به صورت پلی آف رفت و برگشت برگزار می شد حضور نداشت و از مرحله سوم انتخابی وارد رقابت ها شد. به گزارش آسمونی ، این تیم در برابر سایر تیمهای گروه دوم، نتایج زیر را کسب کرد و با 10 امتیاز و 6 امتیاز کمتر از کستاریکا به عنوان تیم دوم، راهی مرحله بعد شد:

پاناما(1-2) کستاریکا/ پاناما(1-0) هائیتی / پاناما(2-0) جامائیکا پاناما(1-3) کستاریکا/ پاناما(0-0) هائیتی / پاناما(2-0) جامائیکا

آخرین مرحله انتخابی جام جهانی در کونکاکاف از روز 11 نوامبر 2016 آغاز شد و یک برد(1-0) در خانه هندوراس و تساوی خانگی(0-0) مقابل مکزیک، آغازی امیدوارکننده را برای پاناما رقم زد اما پس از آن به دنبال باخت(1-0) مقابل ترینیداد، نوبت به سه تساوی پیاپی در برابر امریکا، کستاریکا، هندوراس رسید وبا باخت (1-0) در خانه مکزیک رویاهای پاناما برای صعود کمتر از همیشه شد.برد(3-0) روز 5 سپتامبر در برابرترینیداد، یک باخت(4-0) در خانه امریکا را به همراه داشت و به این ترتیب صعود پاناما در گروی معجزه ای در روز نهایی بود. از بین پاناما و هندوراس 10 امتیازی و امریکای 12 امتیازی یکی باید حذف می شد!

سرمربی تیم هرنان داریو گومز
سرمربی تیم هرنان داریو گومز

سرمربی تیم هرنان داریو گومز

اولین بازیکنان پاناما در جام جهانی

به گزارش آسمونی ، در روز پایانی پاناما در نیمه اول از کستاریکا عقب افتاد. در دقیقه 53 بلاس پرز کار را به تساوی کشید اما این نتیجه برای صعود کافی نبود تا این که رامون تورس در دقیقه 88 معجزه را رقم زد. پاناما (2-1) پیروز شد و به لطف شکست(2-1) امریکا از ترینیداد، مردان کانال در روز 10 اکتبر در برابر 26053 تماشاگر حاضر در استادیو رومی فرناندز برای اولین بار راهی جام جهانی شدند. حالا در آستانه جام جهانی، لیست ابتدایی هرنان گومس برای تیم ملی پاناما هم به شرح زیر است: دروازه‌بانان: خوسه کالدرون (کوریلو)، جیمی پندو (دینامو بخارست رومانی) و الکس رودریگس (سان‌فرانسیسکو اف‌سی) مدافعان: آزمار آریانو (پاتریوتاس اف‌سی کلمبیا)، فلیپه بالوی (مونیسیپال گواتمالا)، هارولد کامینگز (سن‌خوسه ارث‌کوئیک آمریکا)، اریک دیویس (دوناسکا استردا اسلواکی)، فیدل اسکوبار (نیویورک ردبولز آمریکا)، آدولفو ماچادو (هوستون دینامو آمریکا)، مایکل موریلو (نیویورک ردبولز آمریکا)، لوئیز اوواله (المپیا هندوراس)، فرانسیسکو پالاسیوس (سان‌فرانسیسکو اف‌سی)، ریچارد پرالتا (آلیانزا السالوادور)، رومن تورس (سیاتل سندرز آمریکا) هافبک‌ها: ریکاردو آویلا (خنت بلژیک)، ادگرا باراسنس (کافتالرئوس مکزیک)، ریکاردو بیوتراگو (مونیسیپال گواتمالا)، میگوئل کامارکو (یونیورسیداد سن‌مارتین پرو)، آدالبرتو کاراسکوئیلا (تائورو اف‌سی)، آرماندو کوپر (کلوپ یونیورسیداد شیلی)، آنیبال گودبوی (سن‌خوسه ارث‌کوئیک آمریکا)، گابریل گومز (بوکارامانگا کلمبیا)، خوسه گونسالس (یونیون کومرسیو پرو)، کریستین مارتینس (کلمبوس کرو آمریکا)، والنتین پیمنتل (پلازا آمادور)، آلبرتو کوئینترو (یونیورسیتاریو لیما پرو) و خوسه لوئیس رودریگس (خنت بلژیک) مهاجمان: آبدیل آرویو (آلخوئلنس کاستاریکا)، رونالدو بلکبرن (چوریلو)، اسماعیل دیاس (دپورتیو فابری اسپانیا)، خوسه فاخاردو (ایندیپندنته آرژانتین)، روبرتو نرس (مینروس ساکاتکاس مکزیک)، بلاس پرس (مونیسیپال گواتمالا)، لوئیس تخادا (اسپورتس بوی بولیوی) و گابریل تورس (هواچیپاتو شیلی)  

سایر پست های معرفی تیم های جام جهانی 2018

  منبع: اختصاصی آسمونی

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پاناما ; نقطه اوج فوتبال مردان کانال» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی تیم های حاضر در جام جهانی روسیه ؛ پاناما ; نقطه اوج فوتبال مردان کانال فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.