زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیم ملی فلسطین؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی فلسطین؛ از آغاز تا امروز

شوالیه های کنعان دیگر در آرزوی حضوری آبرومندانه در جام ملتهای آسیا نیستند. آنها حالا تیمی جان سخت شده اند که به سختی می بازند!

فلسطین در یک نگاه

لقب : أسود کنعان ( شیرهای کنعان ) ، الفرسان ( شوالیه ها ) ، الفدائی ( نجات دهنده ها )

بالاترین سازمان فوتبالی :  Palestinian Football Association ( اتحادیه فوتبال فلسطین )

علامت اختصاری در فیفا : PLE

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 73( فوریه- مارچ 2018)

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 191 ( آوریل 1999 )

اولین  بازی رسمی : فلسطین ( 1 - 8 ) مصر ( 26 جولای 1953 در اسکندریه - مصر)

بهترین  نتیجه : فلسطین ( 11 - 0 ) گوام ( 1 آوریل 2006 در داکا - بنگلادش )

بدترین شکست : فلسطین(1-9) لبنان( 8 آگوست 1953 در اسکندریه، مصر)

فلسطین ( 0 - 7 ) ایران ( 5 اکتبر 2011 در تهران - ایران )

مربی :  مكرم دبوب

فلسطین ، فوتبالی صد ساله

ورود فوتبال به سرزمین فلسطین به یک قرن قبل باز می‌گردد و زمانی که سرزمین فلسطین تحت قیومیت بریتانیای کبیر بود فوتبال در این منطقه به سرعت گسترش یافت تا جایی که در دهه 20 ، مسابقات فوتبال جوانان نیز به شکلی سازماندهی شده برگزار می‌شد . در طول این سالها باشگاه‌ها یکی پس از دیگری سربرآوردند . تیمهایی چون شباب العرب در شهر حیفا ، باشگاه ارتودوکس اورشلیم و تیم اسلامی یافا . مردانی چون جبراالزرقاء ، جوچ ماردنی و ماجداسد در مسابقات درخشیدند و نامشان بر سر زبانها افتاد ، در تاریخ ماندگار شد . گفته می‌شود در سال 1945 زمانی که جبرا الزرقاء برای ارتش بریتانیا در لیگ حیفا به میدان رفت . بازی او چنان چشمها را خیره کرد که باشگاه آرسنال پیشنهادی برای بازی در جمع توپیچی‌ها به وی ارائه کرد .

palestine-national-football-team

مقدماتی جام جهانی 1934

در سالن 1928 در سرزمین تحت قیومیت بریتانیا، اولین اتحادیه فوتبال شکل گرفت و مسابقات تیمهای عرب ، تیمهای یهودی ، پلیس بریتانیا و سربازان در آن اوج گرفت ، تیم ملی نیز در مارچ 1934 بزرگ‌ترین آزمون تاریخ خود را تجربه کرد که موفقیت آمیز نبود : بافت ( 1 ـ 7 ) در قاهره در روز 16 مارچ مقابل مصر ، بازی برگشت در روز 6 آوریل برگزار شد و این مسابقه هم با شکست ( 1 ـ 4 ) خاتمه یافت . چهار سال بعد تیم در مرحله انتخاب جام جهانی مقابل یونان ایستاد و پس از یک شکست خانگی ( 1 ـ 3 ) در آتن هم ( 1 ـ 0 ) مغلوب شد و بخت حضور در جام جهانی را از دست داد . چندی بعد جنگ جهانی دوم شروع شد ؛ شعله فوتبال در سراسر جهان خاموش و زمانی که جنگ جهانی خاتمه یافت ، تغیرات فراوانی در جغرافیایی جهانی ایجاد شد . فوتبال فلسطین هم اسیر نابسامانی‌های داخلی و اشغال فلسطین توسط اسرائیل گشت .

Map 2: Israel and the Occupied Palestinian Territories - ICAHD

نخستین تجربه ملی فلسطین

فلسطینی‌ها در سال 1953 یکی از 9 کشوری بودند که در بازیهای « پان عرب » شرکت کردند . رقابت‌ها از 26 جولای تا 10 آگوست، حضور 650 ورزشکار در 10 رشته ورزشی و 70 مسابقه برگزار شد که در فوتبال ، فلسطین با دو باخت مقابل مصر ( 1 ـ 8 ) و لیبی ( 2 ـ 5 ) در مرحله گروهی حذف شد . دومین حضور فلسطین در این بازیها به دوره چهارم ( 1965 ) باز می‌گردد . جایی که دستاورد فوتبال دو برد ، یک تساوی و سه باخت بود . یک‌سال بعد فوتبال فلسطین برای اولین بار در جام ملتهای عرب حضور یافت که حاصل عملکرد این تیم، برد مقابل یمن شمالی ( 7 ـ 0 ) مساوی ( 0 ـ 0 ) با لیبی و شکست ( 1 ـ 3 ) مقابل سوریه بود .

palestine-national-football-team

وقفه‌ای طولانی

از بد حادثه رقابت‌های جام ملتهای عرب دچار وقفه‌ای 19 ساله شد و پنجمین دوره بازی‌های پان عرب نیز تا سال 1976 برگزار شد ! چنین بود که تمامی فعالیت‌های فوتبال فلسطین تا دهه 90 عملاً محدود به حضور در پنجمین دوره بازی‌های پان عرب شد که با 2 برد ، یک تساوی و 3 شکست ، فوتبال شیرها به مرور فراموش شد .

قهرمان چلنج کاپ 2014

چهار سال قبل، فلسطین جواز حضور در جام ملت‌های استرالیا را نه در بازیهای مقدماتی ، بلکه در پنجمین دوره مسابقات چلنج کاپ کسب کرد . این رقابتها در مالدیو  برگزار شد و فلسطین در مرحله گروهی مقابل قرقیزستان ( 1 ـ 0 ) و میانمار ( 2 ـ 0 ) پیروز شد و با تساوی ( 0 ـ 0 ) مقابل مالدیو صدرنشین گروه خود شد. در روز 27 می 2004 تیم در بازی نیمه نهایی ( 2 ـ 0 ) افغانستان را شکست داد . به این ترتیب سه روز بعد مسابقه فینال بین شیرهای کنعان و فیلیپین در حضور 6300 تماشاگر برگزار شد . این بازی باگل دقیقه 59 اشرف نعمان به سود فلسطین خاتمه یافت و این تیم جواز حضور در دورنهایی جام ملت‌ها را کسب کرد .

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ فلسطین
لوگوی فدراسیون

قبل از جام ملتهای 2015 و در مسابقات جام ملت ها

فلسطین در ماههای قبل از جام ملتهای 2015 چهار بازی دوستانه انجام داد که در خانه ویتنام به برتری ( 1 ـ 0 ) دست یافت و همچنین در گوانگجو چین را ( 0 ـ 0 ) متوقف کرد . این تیم همچنین درماه نوامبر در شهر « الدمام » عربستان با یک گل از سعودی‌ها شکست خورد. آخرین شکست فلسطین مربوط به 13 دسامبر بود که در دوبی با یک گل مغلوب ازبکستان شد . فلسطین در جام ملت ها برابر ژاپن ، اردن و عراق هیچ حرفی برای گفتن نداشت و به ضعیف ترین تیم جام قبل بدل شد . این تیم از ژاپن ( 4 - 0 ) باخت ، ( 1 - 5 ) مقابل اردن در هم کوبیده شد و در بهترین عملکرد خود ( 2 - 0 ) مقابل عراق تن به شکست داد تا با یک گل زده و 11 گل خورده به کار خود خاتمه دهد .

فلسطین و جام ملت های 2019

برای تیمی چون فلسطین ، دو بار حضور متوالی در جام ملت ها ، کم از یک فتح بزرگ نبود . اما همگروهی با عربستان و امارات، عملا شانس صعود مستقیم به جام ملتها را برای فلسطین به حداقل رساند . این تیم در مرحله گروهی با نتایج زیر صاحب عنوان سوم گروه اول مقدماتی جام ملت ها شد :

فلسطین ( 0 - 0 ) امارات / فلسطین ( 0 - 0 ) عربستان / فلسطین ( 6 - 0 ) مالزی / فلسطین ( 7 - 0 ) تیمور شرقی امارات ( 2 - 0 ) فلسطین / عربستان ( 3 - 2 ) فلسطین / مالزی ( 0 - 6 ) فلسطین / تیمور شرقی ( 0 - 3 ) فلسطین

اگر از بازی فلسطین در خانه تیمور بگذریم ( که برد فلسطین به خاطر استفاده تیمور از بازیکن غیرقانونی به دست آمد ) ، سایر نتایج شیرهای کنعان فوق العاده بود . به همین خاطر می شد حدس زد که این تیم ، در دور سوم مقدماتی جام ملتها جواز حضور در بازیها را به دست آورد. فلطسین در مرحله بعدی نتایج زیر را کسب کرد :

عمان ( 1 - 0 ) فلسطین/ مالدیو ( 0 - 3 ) فلسطین/ بوتان ( 0 - 2 ) فلسطین

فلسطین ( 2 - 1 ) عمان / فلسطین ( 8 - 1 ) مالدیو / فلسطین ( 10 - 0 ) بوتان

نتایج مستقیم دو تیم عمان و فسطین سبب صدرنشینی عمان شد اما شوالیه ها به عنوان تیم دوم ، شانس حضور در جام ملت ها را به دست آوردند .

palestine-national-football-team

در جام ملت های 2019

این تیم در امارات سه مسابقه زیر را برگزار کرد:

سوریه 0-0 فلسطین ( 6 ژانویه )

فلسطین 0-3 استرالیا ( 11 ژانویه )

فلسطین 0-0 اردن ( 15 ژانویه ) 

به این ترتیب فلسطین با 2 امتیاز به عنوان تیم سوم گروه از رسیدن به مرحله بعد بازماند.

فلسطین در جام ملتهای 2023

فلسطین در گروه چهارم انتخابی جام ملتهای 2023 نتایج زیر را به دست آورد:

فلسطین(0-0) عربستان/ فلسطین(2-0) ازبکستان/ فلسطین(4-0) سنگاپور/ فلسطین(3-0) یمن

فلسطین(0-5) عربستان/ فلسطین(0-2) ازبکستان/ فلسطین(1-2) سنگاپور/ فلسطین(0-1) یمن

به این ترتیب فلسطین با کسب رتبه سوم گروه، راهی مرحله بعدی انتخابی جام ملتهای آسیا شد و با کسب سه برد مقابل فیلیپین(4-0)، مغولستان(1-0) و یمن(5-0) جواز حضور در جام ملتها را به دست آورد. فلسطین در مرحله نهایی، این مسابقات را برگزار خواهد کرد:

فلسطین- ایران( 14 ژانویه)

فلسطین- امارات( 18 ژانویه)

فلسطین- هنگ کنگ( 23 ژانویه)

 

نظر خود را درباره «تیم ملی فلسطین؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی فلسطین؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.