درج نظر
مطالعه: 1 دقیقه
29 اسفند ، جشن اوشیدر (جشن پایان سال)

29 اسفند ، جشن اوشیدر (جشن پایان سال)

29 اسفند ماه جشن اوشیدر (جشن پایان سال) است.

وهیشتواشت ( مانتره سپند روز از سپندارمذ ماه برابر با بیست و نهم اسفند جشن «اوشیدر» یا جشن «پایان زمستان» برابر با زمان گاهنباری بنام «هَمَسْپَت مَدَم» در اوستایی «هَمَسْپَث مَئیدَیه» به معنی برابری شب و روز یا برابری سرما و گرما( آغاز اعتدال بهاری )

29 اسفند ، جشن اوشیدر (جشن پایان سال)
جشن اوشیدر (جشن پایان سال)

آسمونی: برگزاری این مراسم در میان مردم آبادی‌های کنار هیرمند رواج دارد. شیوه اجرای این مراسم بدین ترتیب است که شب قبل از عید دختر زیبایی را بر شتر آذین شده سوار می‌کنند و به کنار رود هیرمند می‌برند.

در آنجا گروه مردان و زنان از هم جدا می‌شوند. مردان دور از اجتماع زنان و دختران به کناری می‌روند و به شادی می‌پردازند. زنان، دختر زیبا را که «اوشیدر» نام نهاده‌اند داخل آب می روند و تا نیمه شب به رقص و پایکوبی می‌پردازند. پس از آن، دختر را با همان آئین به خانه باز می‌گردانند. این مراسم بی‌ گمان اشارتی به باورهای زرتشتیان است.

نظر خود را درباره «29 اسفند ، جشن اوشیدر (جشن پایان سال)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 29 اسفند ، جشن اوشیدر (جشن پایان سال) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.