زمان مطالعه: 1 دقیقه
4 خرداد، تاسیس سازمان وحدت آفریقا

4 خرداد، تاسیس سازمان وحدت آفریقا

4 خرداد، سالروز تاسیس سازمان وحدت آفریقا است.

سازمان وحدت آفریقا (Organization of African Unity) یا به اختصار OAU به هدف ارتقای صلح، اتحاد و همکاری بین کشورهای آفریقایی در تاریخ 25 ماه مه 1963 میلادی در آدیس آبابا پایتخت اتیوپی بنیان نهاده شد. نام این سازمان از سال 2002 به بعد به اتحادیه آفریقا (AU) تغییر یافت.

اعضای سازمان وحدت آفریقا

امضاکنندگان طرح منشور وحدت آفریقا در ابتدا 30 کشور بودند و در مراحل بعدی 21 کشور دیگر به آن‌ها اضافه شد. نامیبیا در مارس 1990 پس از استقلال به سازمان ملحق شد و اریتره نیز در سال 1993 به عضویت سازمان درآمد. آفریقای جنوبی پس از انتخابات غیرنژادی در سال 1994 به سازمان پیوست. مراکش در سال 1985 در اعتراض به پذیرش جمهوری دموکراتیک عربی صحرا از عضویت سازمان انصراف داد.

اهداف سازمان وحدت آفریقا

سازمان وحدت آفریقا در ابتدای کار فعالیت‌های خود را بر اهداف سیاسی که در ماده دوم اساسنامه آن ترسیم شده بود، متمرکز کرد. در این چارچوب این سازمان نقش عمده‌ای در استعمارزدایی از قاره آفریقا، حل و فصل مسالمت‌آمیز منازعات مرزی کشورهای این قاره، دفاع از حاکمیت ملی و تمامیت ارضی اعضا و مبارزه با آپارتاید ایفا کرد.

سازمان وحدت آفریقا به موازات دستیابی به برخی اهداف سیاسی و نیز گسترش تعداد اعضا اهداف خود را به عرصه‌های اقتصادی و فرهنگی و علمی گسترش داد. همچنین در پرتو تحولات نظام بین‌الملل پس از جنگ سرد، کشورهای عضو سازمان وحدت آفریقا نیز برای آنکه بتوانند نقش و جایگاه این قاره در مناسبات نظام بین‌الملل در قرن بیست و یکم را گسترش دهند تلاش‌هایی برای تأسیس اتحادیه آفریقا از دهه 1990 آغاز کردند.

تشکیل اتحادیه آفریقا

در ادامه این مسیر ابتدا نشست فوق‌العاده سران سازمان وحدت آفریقا در شهر سیرت با انتشار بیانیه‌ای موسوم به «بیانیه سیرت» تصمیم به تأسیس اتحادیه آفریقا گرفتند. سپس در نشست سال 2000 سران آفریقا در شهر لومهاساسنامه اتحادیه آفریقا تصویب شد.

در نشست سال 2001 سران آفریقا در لوزاکا طرح جدیدی برای اجرایی کردن اتحادیه آفریقا ارائه شد و در نهایت در نشست سال 2002 سران آفریقا در شهر دوربان آفریقای جنوبی، اتحادیه آفریقا آغاز به کار کرد.

نظر خود را درباره «4 خرداد، تاسیس سازمان وحدت آفریقا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 4 خرداد، تاسیس سازمان وحدت آفریقا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.