سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی یکی از سازمان های دولتی ایران است. سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی مانند دیگر سازمان های دولتی دارای تاریخچه است. اگر می خواهید در مورد سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و تاریخچه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی و آدرس سایت سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی می پردازیم.

تاریخچه سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

جمع‌آوری و فروش کالاهای متروکه و قاچاق که پیش از انقلاب اسلامی از وظایف گمرک بود پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، با تصویب لایحه قانونی شماره 84310 مورخ 1358/12/18 شورای انقلاب و آئین‌نامه اجرایی آن به کمیته‌ای متشکل از نمایندگان بنیاد مستضعفان، جهاد سازندگی، بنیاد مسکن و دادستانی کل کشور واگذار شد. با تصویب قانون جمع‌آوری و فروش کالای متروکه، قاچاق و ضبطی قطعیت یافته و کالای قاچاق بلاصاحب و صاحب متواری مصوب 1361/11/11 و آئین‌نامه اجرایی آن مصوب 1362/2/25 هیئت وزیران، این امور به مرکز جمع‌آوری و فروش کالاهای مذکور مستقر در وزارت امور اقتصادی و دارایی منتقل شد و عملاً در تاریخ 1362/7/6 مرکز ذکر شده تشکیل گردید.

به دلیل ضرورت ساماندهی هرچه بیشتر امور و ادغام تشکیلات موازی مرکز جمع‌آوری و فروش کالاهای متروکه از یک سو و دفتر اجرایی تبصره 82 قانون بودجه سال 1362 و تبصره 35 قانون بودجه سال 1368 و تبصره 28 قوانین بودجه سال‌های 1369 و 1370 از سوی دیگر منجر به تقدیم لایحه قانون تأسیس سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی به مجلس شورای اسلامی شد. قانون مذکور در 1370/10/24 به تصویب مجلس و در تاریخ 1370/11/7 به تأیید شورای نگهبان قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران رسید و از اواخر سال 1371 سازمان تشکیل گردید.

آشنایی با سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

هدف اصلی از تشکیل سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی (انگلیسی: Organization for Collection and Sale of State-owned Properties of Iran (OCSSPI)) عبارتست از تمرکز کلیه امور مربوط به جمع‌آوری، نگهداری، اداره و فروش اموالی که به موجب قانون به تملک، تصرف، تحت توقیف یا مدیریت دولت در می‌آید. در حقیقت با تشکیل سازمان دو واحد اداری موازی (مرکز کالای متروکه و دفتر اجرایی تبصره 28 قانون بودجه) در هم ادغام و وظایف آن در سازمان جدیدالتأسیس تمرکز یافت و از سویی امور مشابهی که توسط دستگاه‌ها و سازمانهای اجرایی یا دادگستری انجام می‌شد، به سازمان منتقل گردید.

ماموریت‌های سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی براساس قانون تشکیل آن وظیفه تعیین تکلیف کلیه اموال تملیکی دولت با رعایت توامان حقوق مردم و صرفه صلاح دولت را بعهده دارد بعبارت بهتر برطبق قانون سازمان اموال تملیکی امین اموال دولت و حافظ حقوق مردم است.

بر طبق قانون تشکیل این سازمان، هر گونه اموال و دارائی که طبق شرایط خاصی به مالکیت دولت در می‌آید باید در اختیار این سازمان قرار گرفته و تا تعیین تکلیف آن (فروش، واگذاری، استرداد و غیره) اداره و نگهداری این اموال بعهده سازمان جمع‌آوری و فروش اموال تملیکی خواهد بود.

این شرایط عبارتند از:

  • هرگونه اموال متروکه دولتی و غیردولتی
  • کالاهای قاچاق که طبق قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز توقیف می‌شوند.
  • اموال، کالاها و حقوق مادی که طبق احکام قطعیت یافته قضایی بنفع دولت ضبط می‌گردند.
  • اموال، کالاها و حقوق مادی که به دولت اهدا می‌شوند.
  • اموالی که در اجرای اصل چهل و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و سایر قوانین تملک و یا تصرف دولت درمی‌آید.

آدرس و شماره تماس سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی

آدرس تهران، امانیه ، خیابان مهرشاد ، خیابان شهید علی انصاری (صداقت ) ، پلاک 67
شماره تماس 02127652000
کد پستی 1967714713
ایمیل Ravabet@tamliki.ir
سایت https://www.tamliki.ir
نظر خود را درباره «معرفی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره معرفی سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.