زمان مطالعه: 4 دقیقه
نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد

نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد

طراحی یک فرم نظرسنجی مناسب و باکیفیت نیازمند صرف زمان کافیست. اگر پیش از ایجاد فرم نظرسنجی به کلیه‌ی مواردی...

طراحی یک فرم نظرسنجی مناسب و باکیفیت نیازمند صرف زمان کافیست. اگر پیش از ایجاد فرم نظرسنجی به کلیه‌ی مواردی که قرار است در نظرسنجی آورده شود، بخوبی فکر شود، در آن صورت فرمی که تولید می‌شود مطابق با هدف شما بوده و پاسخ‌های بدست آمده از نظرسنجی نیز قابل اعتمادتر خواهند بود. اگر می خواهید بدانید نظر سنجی چیست و ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد  را بیاموزید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.



نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد

نظرسنجی یا آنکت (enquête) نوعی روش تحقیق پیمایشی است که در آن دیدگاه گروهی از افراد در مورد یک موضوع مورد مطالعه قرار می‌گیرد. برای این کار، تعدادی پرسش محدود درباره موضوع مورد نظر تهیه می‌شود و نظر نمونه‌ای از جامعه درباره آن‌ها پرسیده می‌شود.

نتایج نظر سنجی

نظر سنجی به واسطه آمار و ارقام مهم و اغلب تکان دهنده ای که دارد در بعضی مواقع انتشار عمومی پیدا نمی‌کند.به عنوان مثال تا کنون هیچ آمار رسمی از تعداد معتادان در کشور در دست نیست.

نحوه نظر سنجی

هم اکنون در کشور های پیش رفته کاربردی ترین نوع نظر سنجی،نظر سنجی اینترنتی است.ولی در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان که امکانات نظر سنجی اینترنتی به صورت همگانی میسر نیست،اغلب از شیوه های کلاسیک نظر سنجی مانند پرسش و پاسخ یا مصاحبه استفاده میشود. در ایران نیز نظرسنجی‌های اینترنتی توسط موسسات تحقیقاتی و صدا و سیما در اغلب مشارکت‌های عمومی صورت می‌پذیرد و نظر قشری از جامعه را منعکس می سازد. مشکل این نوع نظرسنجی غیرقابل اعتماد بودن آن می باشد که متناسب با اهداف برگزارکنندگان آنها می‌تواند نتایج دلخواه مخاطبان آنها را نشان دهد.

نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد
نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد

ساخت فرم نظرسنجی استاندارد

علت ایجاد فرم نظرسنجی را از خود جویا شوید

اولین چیزی که باید همیشه قبل از نگارش فرم نظرسنجی بدانید آن است که چرا می‌خواهید فرم نظرسنجی را برای همه منتشر کنید. چه حقیقتی را می‌خواهید اثبات کنید یا چه سوالاتی را می‌خواهید پاسخ دهید؟ دانستن این موارد نوع سوالات نظرسنجی شما را تغییر خواهد داد. برای مثال شما یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی خدمات IT هستید و می‌خواهید نظر مشتریان را در مورد نرم افزار Help Desk خود بدانید؛ در این حالت اولین مساله‌ای که باید در نظر داشته باشید آن است که چرا می‌خواهید نظر مشتریان را در این مورد بدانید؟ علت آن است که شما یک شرکت تولیدکننده‌ی نرم افزار هستید و می‌خواهید بدانید که امسال چه بخش‌هایی از نرم افزار خود را باید ارتقاء دهید تا در نهایت بتوانید رضایت مشتریان را جلب نمایید.

مخاطبان هدف خود را شناسایی کنید

برای آنکه بتوانید بهترین روش را برای طراحی و انتشار فرم نظرسنجی خود انتخاب کنید، میبایست مخاطبانی که قرار است این فرم را پر کنند، مشخص کنید. بهتر است تصمیم‌گیری در مورد انتخاب مخاطبان هدف (Target Demographic) قبل از تصمیم‌گیری در مورد خود فرم نظرسنجی انجام شود. از خود سوال کنید که می‌خواهید چند نوع مخاطب هدف داشته باشد زیرا ممکن است بخواهید گروه‌های مختلفی از مردم در نظر سنجی شما شرکت کنند. برای مثال فرض کنید دانشگاهی از نرم افزار Help Desk استفاده می‌کند و می‌خواهد در مورد کیفیت خدمات رفاهی در دانشگاه یک نظرسنجی آنلاین از طریق نرم افزار انجام دهد و نظرات اساتید و دانشجویان را در این مورد جویا شود. در این حالت نوع سوالاتی که در نظر فرم نظرسنجی برای دانشجویان و اساتید طرح می‌شود با یکدیگر متفاوت خواهد بود. همچنین از روش‌های مختلفی نیز برای ترغیب آنها جهت پر کردن فرم نظرسنجی استفاده خواهد شد. بنابراین برای جمع‌آوری نظرات اساتید و دانشجویان، میبایست برای هرکدام یک فرم نظرسنجی جداگانه طراحی و ارسال شود.

نوع سوالاتی که شما به عنوان یک شرکت تولید‌کننده‌ی اسباب‌بازی برای کودکان 7 ساله طرح می‌کنید و همچنین روش بیان آنها نسبت به سوالاتی که برای مادران آنها طرح می‌کنید متفاوت خواهد بود. بعلاوه روشی که برای ترغیب کودکان جهت پر کردن فرم نظرسنجی بکار می‌گیرید نیز در مقایسه با روش بکارگرفته‌شده برای مادران تفاوت خواهد داشت. بنابراین اگر شما بخواهید نظر کودکان و مادران آنها را بدانید، میبایست برای هرکدام یک فرم نظرسنجی جداگانه طراحی و ارسال کنید.

opinion-poll
opinion-poll

برای شروع آماده شوید

پس از شناسایی گروه مخاطبان خود، اطمینان حاصل کنید که در گروه انتخاب شده به تعداد کافی مخاطب دارید. دانستن تعداد افرادی که نیاز دارید به نظرسنجی شما پاسخ دهند (در اصطلاح نظرسنجی به آن "سایز نمونه یا اندازه‌ی نمونه" گفته می‌شود)، به شما کمک می‌کند تا تصمیمات بهتر و دقیق‌تری بر مبنای تحلیل خود از داده‌های جمع آوری شده اتخاذ کنید. همچنین برای آنکه بتوانید تخمین دقیقی از مخاطبان هدف خود دشته باشید، باید اندازه‌ی نمونه‌ای که برای تعداد مخاطبان خود درنظر می‌گیرید، به اندازه‌ی کافی بزرگ باشد. اگر از مناسب بودن اندازه‌ی نمونه‌ی خود اطمینان ندارید، پیشنهاد می‌شود که اندازه‌ آن را 400 نفر به عنوان پیش‌فرض درنظر بگیرید.

نکته چهارم: زمان ارسال فرم نظرسنجی را مشخص کنید

زمان ارسال فرم نظرسنجی تاثیر بسزایی بر روی فردی که در نهایت به نظرسنجی پاسخ می‌دهد، خواهد گذاشت. اگر در زمان نامناسبی فرم نظرسنجی را برای مخاطبان خود ارسال کنید، درصد افرادی که به نظرسنجی پاسخ می‌دهند، کاهش پیدا کرده و شما را نیز متحمل پرداخت هزینه خواهد کرد. علاوه بر آن، زمان ارسال نظرسنجی می‌تواند پاسخ‌هایی که از مخاطبان خود دریافت می‌کنید و بدنبال آن تصمیم‌هایی که بر مبنای این پاسخ‌ها می‎گیرید را دستخوش تغییر نماید. اگر شما بتوانید در عرض یک هفته همه‌ی پاسخ‌های نظرسنجی مخاطبان خود را دریافت کنید، در آن صورت اطمینان داشته باشید که طیف وسیعی از نظرات مخاطبان را جمع‌آوری کرده‌اید. برای مثال، نظرسنجی در مورد خدمات اجاره‌ی لباس طراحان مشهور در روزهای نزدیک به برگزاری مراسم اسکار نسبت به زمان‌های دیگر بازخورد بهتری خواهد داشت. از سوی دیگر نظرسنجی می‌تواند پاسخی که شما از مخاطب خود دریافت می‌کنید را تحت تاثیر قرار دهد. ارسال فرم‌های نظرسنجی مشابه در دو بازه‌ی زمانی متفاوت (مثلا 9 صبح و 9 شب) در مورد اینکه افراد چگونه در مورد طعم یک میوه‌ی خاص فکر می‌کنند، نه تنها باعث می‌شود که افراد مختلفی به آن پاسخ دهند، بلکه باعث می‌شود تا آنها پاسخ‌های متفاوتی نیز ارائه دهند. بطور مشابه انجام نظرسنجی در مورد اینکه چه تعداد از افراد قصد دارند از شغل خود استعفا دهند، در روزهای تعطیل مانند جمعه بازخورد بهتری خواهد داشت و تعداد بیشتری به آن پاسخ خواهند داد.

نظر خود را درباره «نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نظر سنجی چیست + ویژگی های فرم نظرسنجی استاندارد فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.