زمان مطالعه: 3 دقیقه
سیستم عامل چیست + انواع سیستم عامل

سیستم عامل چیست + انواع سیستم عامل

سیستم عامل مهمترین ترین برنامه ای است که بر روی کامپیوتر شما اجراء شده و خدمات متنوعی را در ابعاد متفاوت ارائه می نماید .

مفهوم سیستم عامل

سیستم عامل مهمترین ترین برنامه ای است که بر روی کامپیوتر شما اجراء شده و خدمات متنوعی را در ابعاد متفاوت ارائه می نماید . بد نیست به برخی از این نوع خدمات اشاره ای مختصر داشته باشیم : نوع نرم افزاری را که شما می توانید بر روی سیستم خود نصب نمائید، مشخص می نماید . هماهنگی لازم به منظور اجرای برنامه ها را انجام می دهد . حصول اطمینان از این موضوع که عناصر سخت افزاری نظیر صفحه کلید ، چاپگر و هارد دیسک دارای عملکردی عاری از خطاء بوده و امکان ارتباط با آنان وجود دارد . ایجاد شرایط و امکانات لازم به منظور اجرای صحیح برنامه های کامپیوتری نظیر واژه پردازها ( نظیر MsWord ) ، برنامه های سرویس گیرنده پست الکترونیکی ( نظیر OutLook ) ، مرورگرهای وب ( نظیر Internet Explorer ) . در صورتی که برنامه ها نیازمند استفاده از  منابع سیستم نظیر چاپگر و یا هارد دیسک باشند ، با مدیریت سیستم عامل این امر میسر می گردد.

معرفی انواع سیستم عامل ها

1- یونیکس
یک سیستم‌ عامل چندوظیفگی و چند کاربره است که در سال 1969 به دست گروهی از کارمندان آزمایشگاه‌های بل متعلق بهشرکت تلفن و تلگراف آمریکا (.AT&T Corp) شروع به توسعه شد.

2- گنو/لینوکس
در سال 1983 با هدف ایجاد یک سیستم‌عامل کامل و آزاد شبه-یونیکس به‌وسیله ریچارد استالمن پایه‌گذاری شد. GNU مخفف بازگشتی «GNU’s Not Unix» است.

3- مک IOS
یک نوع سیستم‌عامل دارای رابط کاربری است که شرکت اپل آن را توسعه داده است. این سیستم‌عامل که همراه با ارائه اولین مدل مکینتاش عرضه شد تا قبل از نسخه 7٫6 با نام «نرم‌افزار سیستم» شناخته می‌شد و از نسخه 7٫6 به بعد مک اواس نام گرفت.

4- ویندوز اکس‌پی
یکی از سیستم‌عامل‌هایی است که اسم رمز «ویسلر» (Whistler) را بر خود داشت، چرا که در طول توسعهٔ ویندوز ایکس پی بسیاری از کارکنان مایکروسافت در تفریحگاه ویسلر کانادا مشغول اسکی بودند. ویندوز ایکس پی بر روی هسته ویندوز ان‌تی و 2000 پایه‌گذاری شد و جانشین دو ویندوز 2000 و ام‌یی گردید.

5- ویندوز ویستا
بر روی کامپیوترهای شخصی، رومیزی، Loptop و tablet PCهای خانگی و تجاری و مراکز رسانه‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد.

6- ویندوز 7
ویندوز 7 برای استفاده در کامپیوترهای شخصی شامل انواع خانگی و اداری تولید شده‌است. این سیستم‌عامل هفتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز می‌باشد و به همین دلیل نام آن را ویندوز 7 گذاشته‌اند.

7- ویندوز 8
ویندوز 8 برای استفاده در رایانه‌های شخصی، رایانه‌های همراه و تبلتها تولید شده‌است.

8- ویندوز 8٫1
نسخهٔ بعدی ویندوز 8 بوده

9- ویندوز 10
آخرین نسخه سیستم‌عامل از خانوادهٔ

سیستم عامل هایی که روی تلفن همراه کار می کنند

1- اندروید
سیستم‌عامل همراه است که گوگل برای تلفن‌های همراه و تبلت‌ها عرضه می‌کند و برپایه لینوکس هستش .

2- ای او اس
شرکت اپل آنرا تولید کرده و مخصوص گوشی های آیفون است.

3- ویندوز موبایل
یک سیستم‌عامل فشرده مرکب از مجموعه‌ای از درخواست‌های اساسی برای دستگاه‌های قابل حمل می‌باشد. دستگاه‌های که قابلیت اجرای ویندوز موبایل را دارند شامل: رایانه‌های جیبی، تلفن‌های هوشمند، وسایل چندرسانه‌ای همراه و رایانه‌های توبورد برای خودروها.

4- ویندوز فون
سیستم‌عاملی است که توسط شرکت مایکروسافت برای گوشی‌های هوشمند ساخته می‌شود و جانشین پلتفرم ویندوز موبایل است.

5- سیمبین
شرکت نوکیا آنرا تولید کرده و مخصوص موبایل های نوکیا می باشد

6- یوآی‌کیو
سیستم‌عامل UIQ با توجه به انعطاف پذیری بالایی که دارد به کارخانه داران این امکان را می‌دهدتا بتوانند گوشی‌هایی با فرمها و ویژگی‌های متفاوت را با استفاده از یک کد برنامه ثابت بسازند و به راحتی آن را با امکانات جدید فیت کنند.

7- بادا
شرکت سامسونگ آنرا تولید کرده و مخصوص گوشی های این شرکت است.

8- بلک بری
توسط شرکت بلک‌بری برای تلفن‌های هوشمند بلک‌بری ساخته می‌شود. این سیستم‌عامل از قابلیت چندوظیفگی پشتیبانی می‌کند.

9- می‌گو
(MeeGo) یک پروژهٔ سیستم عامل موبایل متن باز بر پایهٔ لینوکس است .

10- پالم
در سال 1996 به وسیله شرکت پالم برای دستیار دیجیتال شخصی پالم توسعه داده شد.این سیستم عامل با هدف آسان نمود ن ارتباط کاربر از طریق نمایشگر لمسی با رابط گرافیگی طراحی گردید.

11- تایزن
سیستم‌عامل آزاد و متن‌باز برای تلفن همراه است که بر اساس سیستم عامل لینوکس نوشته شده است.

این محصول توسط بنیاد لینوکس پشتیبانی می‌شود و توسط انجمن تایزن ارائه شده‌است.

نظر خود را درباره «سیستم عامل چیست + انواع سیستم عامل» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره سیستم عامل چیست + انواع سیستم عامل فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.