زمان مطالعه: 5 دقیقه
ترجمه آنلاین متن فارسی به انگلیسی

ترجمه آنلاین متن فارسی به انگلیسی

این روزها برای اکثر افراد و به ویژه دانشجویان ترجمه متون به مسئله ای مهم تبدیل شده است. در سطح اینترنت سایت...

این روزها برای اکثر افراد و به ویژه دانشجویان ترجمه متون به مسئله ای مهم تبدیل شده است. در سطح اینترنت سایت های زیادی مانند گوگل ترسلیت و ... خدمات ترجمه آنلاین ارائه می دهند اما آن کیفیتی که باید را ندارند و در نهایت فرد مجبور می شود که متن موردنظرش را به مترجم بسپارد. پورتال آسمونی در این بخش نکات مهمی برای ترجمه متون برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده است که در ادامه می خوانید

نکات مهم در ترجمه

پیش از شروع ترجمه

پیش از شروع ترجمه ضروری است که کل متن را بطور تیتروار و سرسری خوانده و موضوع را کاملاً درک نمایید. پیش از آغاز باید به ایده خوبی از کلیت متن، ساختار، هدف و زبان آن دست یافته باشید. همچنین این گام کوتاه 15 تا 30 دقیقه ای به شما کمک می نماید تا متن را با توانایی ها و نیز زمان در اختیارتان بسنجید بخصوص اگر قرار است کار را برای فرد دیگری انجام دهید و باید بطور قطعی در مورد قیمت، زمان و توانایی انجام آن نظر بدهید. هر چه از اطمینان بیشتری در آغاز برخوردار باشید کار ترجمه روان تر و با آرامش بیشتر پیش خواهد رفت.

پژوهش

بسیار حیرت انگیز است که 30 دقیقه جستجو در اینترنت موجب افزایش فوق العاده دانش شما از متن و موضوع پیش رویتان می گردد. به وسیله تحقیق در اینترنت می توانید کیفیت زبان مقصد ترجمه در موضوع مد نظر را دیده و ذهنیتی از آن بیابید. این فرصتی ایده آل برای شما خواهد بود تا بتوانید مشکلات احتمالی در سر راه ترجمه را در نگاهی اولیه و نسبتاً کوتاه دریابید.

ترجمه طبیعی و با کیفیت

ترجمه لغت به لغت و تحت اللفظی عموماً خوشایند به نظر نمی رسد چرا که ساختار زبان ها متفاوت است و با اینکار سعی می کنید ساختار زبان دیگری (زبان مبدا) را به زور به خورد زبان مقصد بدهید در حالیکه مخاطب با چنین ساختاری بیگانه است و در درک آن دچار مشکل می گردد. نکته کلیدی آن است که جمله یا پاراگراف متن (ترجمه) را فهمیده و به زبان سلیس و ساده خود آن را به زبان مقصد (مثلاً فارسی) برگردانید بدون اینکه مفهوم از دست برود. باید مواظب باشید توسط کلمات بکار رفته در متن مبداً کور نشوید و با آرامش و زمان لازم به دنبال کلمات صحیح برای انتقال مطلب بطور روان بگردید.

ترجمه روان

در ترجمه مهم است که خودتان باشید. اگر سعی کنید از سبک دیگران تقلید کنید یا از آمیزه ای از سبک ها (در انتخاب لغات، جمله بندی، ...) بهره ببرید هم راه رفتن خودتان را فراموش می کنید هم راه رفتن دیگران را یاد نخواهید گرفت. هر مترجم (فرد ترجمه کننده) باید سبک خودش را داشته باشد، با کلمات و جملات و انشاء خاص خودش، و این تنها با اعتماد به نفس شکل می گیرد. مثلاً نویسنده / مترجم فارسی زبان ممکن است از کلمات فارسی نوآورانه خودش استفاده کند یا از کلمات عربی فصیح. در این راستا البته اصولی کلی هم برقرارند، همانند اینکه جملات طولانی باید به جملات کوتاه تر شکسته شوند و جملات بیش از حد کوتاه ترکیب گردند (معیار سنجش زبان مقصد است). ضرب المثل ها باید محتوایی ترجمه شوند و از کلمات ربط به تعداد مناسب بین جملات استفاده شود.

در ارتباط بودن با زبان های ترجمه

خواندن وب سایت ها و متون زبان های مقصد و مبدا (مثلاً فارسی و انگلیسی) به مترجم این امکان را می دهند تا ساختارها و لغات بیشتری را ببیند و در متن خود بهترین آنها را ناخودآگاه مورد استفاده قرار دهد. همچنین در ارتباط بودن با متون زبان های مختلف موجب دور نشدن از فضای آن زبان ها می گردد. البته کسانی که مرتباً ترجمه انجام می دهند هم به نوعی در ارتباط هستند و هم اینکه ممکن است وقت کمتری برای اینکار داشته باشند، با این حال آنها می توانند با انجام ترجمه در زمینه های تازه (که قبلاً در آن حوزه ترجمه انجام نداده اند) دامنه دانش، لغات، ساختار، تجربه و اعتماد به نفس خود را افزایش دهند.

اهمیت اعتماد به نفس در ترجمه، و البته دانستن محدودیت ها

ترجمه، دانشی بس بشری و انسانی است و از این حیث هنوز نرم افزار های کامپیوتری نتوانسته اند به هیچ وجه جای عامل انسانی را بگیرند. بر این اساس ترجمه از قواعد و مرز چندان مشخصی برخوردار نیست، و تنها مرز و قواعدش خود شما (مترجم) هستید. اگر می بینید که در ترجمه متنی تسلط ندارید، یا آن را نپذیرید (به دیگری بسپارید) یا با قبول گذاشتن وقت زیاد جهت یادگیری آن و افزایش دانش خود در آن زمینه، به دید آموزش ترجمه به آن نگاه کنید (البته نباید با توانایی مترجم بسیار فاصله داشته باشد چرا که ممکن است از پس آن برنیاید).

بازخوانی

یکی از مهمترین گام ها در فرآیند ترجمه بازخوانی و مرور آن است که اغلب به دلیل آماده شدن ترجمه در دقیقه 90 و یا خستگی مترجم انجام نمی شود. این در حالی است که عامل انسانی همواره دارای خطا است (کم یا زیاد) و این اشتباهات تایپی، جمله بندی و املایی در چشم مخاطب/ خواننده/ مشتری بسیار برجسته و نازیبا هستند. با گذاشتن اندک فاصله زمانی بین اتمام ترجمه و بازخوانی (اصلاحات)، این اشکالات به راحتی رفع می گردند و زیبایی و ارزش کار شما بطور فوق العاده ای بالا خواهد رفت. در صورتی که ترجمه را خود انجام داده اید اما حس می کنید نیاز به بازبینی دارد می توانید از خدمات بازبینی گروه اکسیر بطور آموزشی بهره مند شوید تا ترجمه خود را در طی زمان به تدریج بهبود دهید.

نکاتی در مورد ترجمه متن

ترجمه متن برگرداندن متنی از زبان مبدا به زبان مقصد است که در ترجمه متن باید معنی بدون افزایش و یا کاهش در معنی ترجمه متن صورت گیرد .

  • ترجمه به دو شکل صورت می گیرد :
  1. ترجمه متن شفاهی
  2. ترجمه متن کتبی

ترجمه مکتوب به صورت نوشتاری بر می گردد در صورتی که ترجمه شفاهی زمان کمتری صرف می کند و به صورت گفتاری به شخص منتقل می گردد .

  • نکاتی که باید در ترجمه متن به آن توجه کرد شامل موارد زیر است :

1- در ترجمه متن باید به روان بودن متن توجه کرد .

2- در ترجمه متن باید به دقت و ظرافت ترجمه توجه زیادی شود .

3- ترجمه متن باید رسا باشد و مفهوم متن مورد نظر به خوبی بیان شود.

رعایت نکات بالا می تواند شما را در ترجمه متن خوب یاری رساند .

برای اینکه یک ترجمه خوب داشته باشیم اولا باید به موضوع و متن ترجمه آگاهی های لازم را داشته باشیم و ترجمه را با را و روش صحیح فارسی نویسی مطابقت دهیم و بر زبانی که روی آن ترجمه صورت می گیرد تسلط کامل داشته باشیم .در ترجمه متن از کلمات بیگانه استفاده نکنید و متن شما باید دارای انشایی دقیق و شیوا باشد و مترجم باید این تعهد را به شما بدهد که ترجمه دقیق از متن را به شما ارائه دهد و جملات باید کوتاه و بدون پیچیدگی باشد و از اصلاحات علمی و ادبی استفاده شود .

در ترجمه متن از شرح حال رنویسنده به طور مختصر استفاده شود و منابع و ماخذ ذکر شود.

قبل از شروع ترجمه متن باید یک دور متن مورد نظر را خوانده تا درباره موضوع یک دید کلی را بدست آورد زیرا بدون درک متن نمی توان ترجمه خوبی از آن بدست آورد .

مرحله اول آن درک مطلب است و در مرحله دوم آغاز ترجمه متن .

برای شروع ترجمه متن ابتدا متن مورد نظر را یک یا دوبار از اول تا آخر بخوانید و در مرحله بعد جمله ها را تقسیم بندی کنید که درک بهتری از آن را داشته باشید و به دنبال معنی و معادل کلمات در فرهنگ های یک زبانه باشید و پس از اینکه مفهوم جمله را متوجه شدید جمله به جمله به زبان مورد نظر برگردانید و در ترجمه باید به انتقال درست توجه زیادی شود .ترجمه را یک بار خودتان بخوانید و هر عیب و نقصی در ترجمه متن است را برطرف کنید و بعد از آن متن را ذبه دست شخصی بسپارید تا آن را بخواند و اشکالات را از دید ایشان بررسی کنید .

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ترجمه آنلاین متن فارسی به انگلیسی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ترجمه آنلاین متن فارسی به انگلیسی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.