زمان مطالعه: 5 دقیقه
مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین (شامل انواع امکانات اینترنتی یا تلفنی) یکی از شیوه‌های مشاوره ای نوین می باشد .

مشاوره رایگان به صورت آنلاین

در بسیاری از کشورها اغلب مردم علاقه‌ چندانی به شرکت در جلسات مشاوره و روان درمانی ندارند. علت این موضوع را م ‌توان در دو دسته عوامل فرهنگی و درونی جستجو کرد. از عوامل درونی می توان کمبود اعتماد نسبت به قشر روان شناسان و مشاوران، احساس سرافکندگی در نزد خود و عدم توانمندی در صورت مراجعه به درمانگر، تفکرات ایده آل گرایانه مبتنی بر لزوم انجام همه کار به تنهایی و عواملی از این دست را نام برد. عوامل فرهنگی اما از وزنه سنگین‌ تری در عدم مراجعه به روان درمانگر است. از جمله این عوامل خجالت از دیگران، ترس از برچسب خوردن و قید و بندهای عملی مانند دسترسی جغرافیایی، امکان دسترسی از نظر زمانی، مشکلات نگهداری کودک یا هزینه های مالی می‌ باشند. خدمات مبتنی بر فاصله مثل مشاوره ی روان شناسی آنلاین و تلفنی به خوبی قرار گرفته‌اند تا بر بسیاری از موانع جستجوی کمک، غلبه کنند. آن ها دسترسی به کمک حرفه ای را در هر زمان و هر جا فراهم می کنند و به صورت مقرون به صرفه یا مجانی در دسترس هستند و گمنامی را میسر می کنند، بنابراین نگرانی های خجالت و برچسب خوردن برای جستجوی کمک را کاهش می دهند.

علت علاقه‌ی روزافزون مردم به مشاوره ی روان شناسی آنلاین و مزیت‌های آن چیست؟
1- روان درمانی آنلاین می تواند راحت تر باشد. درمان آنلاین وقت کمتری از شما گرفته و مشکلات شما برای هماهنگ کردن برنامه کاریتان و تلاش برای دوری از ترافیک در ساعات شلوغ را کاهش می دهد. در این روش دیگر نیازی به پیمودن مسافت‌های طولانی برای ملاقات با درمانگرتان نداشته و تمام کاری که باید بکنید وصل شدن به اینترنت است. به این شکل جلسه در هر مکانی که شما راحتید برگزار می شود.

2- در مقایسه با درمان رو در روی سنتی، روان درمانی آنلاین نیاز به هزینه‌ی کمتری دارد. برخی برنامه ها نوعی از قیمت دهی را تبلیغ می‌کنند که استفاده نامحدود هفته‌ای یا ماهیانه را با مبلغ مشخصی فراهم می‌کند. همچنین گاهی اوقات به نظر می رسد که هزینه جلسه‌ آنلاین به گونه‌ای قابل توجه کمتر از ملاقات‌های دفتری است. اگر شما علاقه یا امکان استفاده از بیمه سلامت برای روان درمانی ندارید، قیمت این جلسات می‌تواند یک مزیت محسوب شود.

3- ارتباط آنلاین برای بسیاری از افراد بسیار راحت است. این موضوع به خصوص راجع به افراد بالغ جوان تر و کسانی که از تکنولوژی به صورت مداوم استفاده می کنند بیشتر صدق می کند. امروزه مردم بیشتری از ایمیل، کنفرانس‌ها و جلسات اینترنتی و ارسال پیام برای برقراری ارتباط استفاده می‌کنند و به نظر می‌رسد که استفاده از این روشها راحت‌تر و آسان‌تر از صحبت با افراد به صورت حضوری است، به خصوص زمانی که فرد قصد افشای اطلاعات شخصی یا خصوصی را دارد.

4- روان درمانی آنلاین می‌تواند برای کسانی که نمی توانند خود را به یک دفتر برسانند، دسترسی فراهم کند. در برخی جوامع روستایی، نزدیک ترین دفتر مشاوره و روانشناسی ممکن است به اندازه یک تا دو ساعت رانندگی دور باشد. برخی مردم با بیماری ها یا ناتوانی های مزمن ممکن است توان رانندگی یا خروج از خانه را نداشته باشند. در این شرایط، درمان مبتنی بر اینترنت یا تلفن می تواند یک گزینه برای کمک باشد.

5- علاوه بر موارد بالا می‌توان به گمنامی و حذف تقریبی برچسب‌های اجتماعی نیز به عنوان مزایای مشاوره روانشناسی آنلاین اشاره کرد.

معایب مشاوره ی روانشناسی آنلاین
1- از دست دادن احتمالی نشانه های کلامی و غیرکلامی که در اثر عدم برقراری ارتباط رو در رو رخ می دهد.
2- احتمال به خطر افتادن محرمانه بودن مکالمات در اثر هک شدن سیستمها
3- کاهش اثربخشی به علت افزایش احتمال تشخیص اشتباه
4- کمبود اعتبار درمانگر از نظر مراجع به علت عدم ارتباط مستقیم و نیاز به تلاش و کوشش بیشتر از جانب درمانگر
5- امکان تجویز دارو پس از جلسه آنلاین وجود ندارد.
6- گروههای بیمه هزینه جلسات آنلاین را تقبل نمی کنند.
7- عدم آگاهی از مکان مراجع منجر می شود که در مواردی مانند تهدید به خودکشی امکان کمک رسانی وجود نداشته باشد.

مشاوره گرفتن به صورت آنلاین

پیشرفت فناوری و پیچیدگی زندگی امروز منجر به بروز بحران‌های مختلف فردی و اجتماعی شده که این امر خود ناراحتی‌های روانی، تقلیل روابط و افول ارزش‌های انسانی را به دنبال داشته است. امروزه گسترش وسایل ارتباط جمعی و پیچیدگی روابط اجتماعی ضرورت استفاده از سایر شیوه‌های مشاوره از جمله مشاوره آنلاین را ایجاب کرده است. مشاوره آنلاین یکی از شیوه‌های مداخلاتی جدید است که به سرعت در سرتاسر جهان گسترش کمی و کیفی یافته و به دلیل ارزان بودن، ناشناخته ماندن، صرفه‌جویی زمانی و قابلیت دسترسی در هر جایی که رایانه‌ای وجود داشته باشد از استقبال قابل توجهی در جهان برخوردار شد. در حال حاضر در عصر الکترونیک و همه‌گیر شدن شبکه‌های وسیع اطلاع‌رسانی کامپیوتری پدیده مشاوره آنلاین در انواع و اشکال متعددی ارایه می‌شود و در 15 سال اخیر این خدمات روبه افزایش بوده است. متقاضیان از طریق ویدئو کنفرانس، اتاق گفت‌وگو و پست الکترونیکی‌ با روانشناسان متخصص ارتباط برقرار می‌کنند. مشاوره آنلاین یکی از شیوه‌های مداخلاتی جدید است که فرد به منظور مشاوره با یک متخصص به عنوان راهنما از طریق پست الکترونیک(e-mail) یا مکالمه(chat) با ویدئو می‌تواند از آن در زمینه‌های مختلف استفاده کرده و سوالات خود را مطرح کند.

مشاوره آنلاین می تواند در زمینه تحصیلی، حقوقی، روان‌شناسی و… باشد.

انواع مشاوره های آنلاین

1- مشاوره فردی مبتنی بر ایمیل
2- مشاوره فردی مبتنی بر مکالمه
3- مشاوره زوجی مبتنی بر مکالمه
4- مشاوره گروهی مبتنی بر مکالمه
5- مشاوره فردی مبتنی بر تصویر(ویدئو)
6- مشاوره زوجی مبتنی بر تصویر(ویدئو)
7- مشاوره گروهی مبتنی بر تصویر(ویدئو)

مزایای مشاوره آنلاین

ناشناخته ماندن مراجع
فرد به راحتی می‌تواند تمام مسائل خود را بدون اینکه شناخته شود بیان کند.

دیده نشدن مراجع
ظاهر فرد یا صدای فرد مخفی مانده و غیرقابل رویت است همین طور بالعکس.

عکس‌العمل‌های به تأخیر افتاده
می‌توان به هر چیزی که فکر یا احساس می‌شود بدون سانسور به هر زبانی آن را عنوان کرد.

بی‌طرفی
در تعامل حضوری فرد ممکن است از بیان بعضی موارد احساس خجالت و ناراحتی کند مثلاً به خاطر نوع کار، نژاد، قدرت و… ولی در این نوع ارتباط فرد به این مسائل توجهی ندارد.

محرمیت و سهولت دسترسی
افراد کمرو یا مضطرب در رو در رویی با یک مشاوری که سوالات شخصی مطرح می‌کند یا افرادی که در محیط‌های دور افتاده قرار گرفته‌اند و از مشاوران و مراقبان سلامت روانی به دور هستند، می‌توانند از این خدمات استفاده کنند.

صرفه‌جویی در وقت
این نوع از مشاوره می‌تواند به افراد پرمشغله که زمان کافی برای استفاده از مشاوره حضوری را ندارند بسیار کمک‌کننده باشد و به راحتی از منزل خود یا یک دفتر کامپیوتری با فردی متخصص تماس بگیرد.

صرفه‌جویی در هزینه
با داشتن یک دستگاه رایانه به راحتی می‌توان از این نوع مشاوره استفاده کرد و از هزینه‌های نسبتاً بالای مشاوره حضوری معاف شد. این مبلغ بسیار کمتر از نصف مبلغ مشاوره حضوری است. مشاوره آنلاین همچنین برای افرادی که دچار آسیب شنوایی، گفتاری یا مشکلات زبانی هستند، بسیار مناسب است.

نظر خود را درباره «مشاوره آنلاین» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مشاوره آنلاین فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.