زمان مطالعه: 5 دقیقه
زندگی نامه انریکه اومر سیووری

زندگی نامه انریکه اومر سیووری

انریکه اومر سیووری ؛ ستاره 93 هزار پوندی / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعیفرشته زشت 163 سانتی متری ، چگونه برنده...

انریکه اومر سیووری ؛ ستاره 93 هزار پوندی / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

فرشته زشت 163 سانتی متری ، چگونه برنده توپ طلا شد؟

در فصل 58-57  سه بازیکن آرژانتینی به لیگ ایتالیا منتقل شدند . آنتونیو آنجلی یو به اینتر رفت ، هومبرتو ماسکیو راهی بولونیا شد و انریکه اومر سیووری به تیم یوونتوس پیوست . در بین این سه بازیکن سیووری از همان ابتدا بیشتر مورد توجه بود . زیرا یوونتوس93 هزار پوند برای این بازیکن 22 ساله به  رپورپلاته آرژانتین پرداخت کرد و او بدل به گران قیمت ترین بازیکن جهان شد .

فرشته های زشت

این سه نفر به « فرشته‌های زشت » ملقب شدند . علت این لقب گذاری ، رنگ پوست آن ها بود که در بین بازیکنان ایتالیایی آن ها را متمایز می کرد . بعدها به این سه بازیکن لقب « مثلث مرگ » داده شد . عنوانی که به خاطر بازی متهورانه و قدرت فوق العاده آن‌ها در تمام کنندگی ، داده شده بود .

خانواده ای ایتالیایی در آرژانتین

آسمونی ، انریکه در روز دوم اکتبر 1935 در سن نیکلاس آرژانتین به دنیا آمد ؛ شهری در استان بوئنوس آیرس . خانواده پدری او اصالتی ایتالیایی داشتند و پدرپزرگ پدری اش یک ایتالایی مهاجر بود که از کاوی دا لاوانیا ( روستایی در استان جنوا ) . مادر انریکه هم اصالتی ایتالیایی داشت و نژاد او به ایالت آبروزو در شرق ایتالیا بازمی گشت . پسر کوتاه قامت خانواده علاقه فراوانی به فوتبال داشت و به واسطه همین علاقه و استعداد بود که ابتدا جذب تیم های پایه ریورپلاته شد و آن گاه در سال 1954 قراردادی با تیم بزرگسالان ریورپلاته امضا کرد . این مهاجم 163 سانتی متری سه فصل را در ریورپلاته سپری کرد و در 63 مسابقه 29 گل برای این تیم به ثمر رساند .

چهره‌های کثیف

در سال 1956 سیووری برای اولین بار پیراهن تیم ملی کشورش را به تن کرد . او در روز 18 مارس همان سال در تساوی 2 بر 2 با تیم ملی برزیل اولین گل ملی اش را به ثمر رساند ؛ مسابقه ای که از سری رقابت های پان آمریکن بود . خط حملهٔ آرژانتین در آن زمان از سیوری ، کرباتا ، اسوالدو کروز ، ماسکیو و آنجلیو تشکیل می‌شد . به گروه بازیکنان ، لقب " چهره‌های کثیف " را داده بودند . این لقب به خاطر چهرهٔ شیطنت آمیز این ستارگان به آن‌ها داده شده بود .  

درخشش در کوپا آمه ریکا

یک سال بعد کوپا آمه ریکا طی روزهای 7 مارس تا 6 آوریل در پرو برگزار شد و هفت تیم از آمریکای جنوبی به صورت دوره ای با هم به رقابت پرداختند . در این مسابقات تیم آرژانتین با درخشش هومبرتو ماسکیو و اومر سیووری نتایج درخشانی کسب کرد و با برتری مقابل کلمبیا (8 - 2) ، اکوادور (3 - 0) ، اروگوئه (4 - 0) ، شیلی (6 - 2) و برزیل (3 - 0) قبل از دیدار مقابل میزبان قهرمانی خود را تضمین کرد . دیداری که با وجود گلزنی سیووری با برتری (2 - 1) پرو خاتمه یافت . در پایان این رقابت ها آرژانتین یازدهمین عنوان قهرمانی خود در این مسابقات را جشن گرفت . ماسکیو با 9 گل زده یکی از دو آقای گل مسابقات لقب گرفت ضمن این که آنجلو آنجلی یو دیگر مهاجم آرژانتین نیز 8 گل در این تورنمنت به ثمر رساند . اما بهترین بازیکن این جام کسی نبود جز سیووری .

آماری که هرگز افزایش نیافت

آسمونی ، سیووری با سه گلی که در این تورنمنت به ثمر رساند آمار گلزنی خود را در تیم ملی به 9 گل در 19 مسابقه رساند . آماری که مقدر بود هرگز افزایش پیدا نکند ! این سرنوشت دو ستاره دیگر آرژانتین هم بود و هومبرتو ماسیکو با 12 گل در 12 بازی ملی و آنجلی یو با 11 گل در 11 مسابقه ملی به کار خود در تیم ملی آرژانتین خاتمه دادند بدون آن که خودشان مایل به این کار باشند ؛ بلکه به واسطه حضور در لیگ ایتالیا ناچار به بازی در تیم ملی این کشور شدند و بخت حضور در جام جهانی 1958 را هم از دست دادند . آرژانتین در غیاب این مثلث نتایجی تحقیر آمیز در جام جهانی کسب کرد !  

شش سال در حسرت قهرمانی لیگ

تا قبل از پیوستن سیووری ، آخرین قهرمانی یووه در سری A به فصل 52-51 بر می گشت . زمانی که این تیم به لطف 30 گل یان  هانسن مهاجم دانمارکی خود در 38 مسابقه صاحب 26 برد و تنها 4 شکست شد و بالاتر از میلان و اینتر قهرمان ایتالیا شد . اما پس از آن دوران افول تیم آغاز شد . این تیم دو فصل پیاپی پشت سر اینتر نایب قهرمان ایتالیا شد و در سال 1955 هفتم ، یک سال بعد دوازدهم و در سال 57 نهم شد . برای تحول چنین تیمی نیاز به بازیکنان معجزه گر بود . یک سال قبل از سیووری ، جان چارلز ملقب به غول ولزی به تیم اضافه شده بود و حالا این دو در کنار جیامپیرو بونی پرتی مهره باتجربه این تیم مثلثی مرگبار را تشکیل دادند .

omar-sivori
omar-sivori

عصر طلایی یووه در ایتالیا

به لطف این مثلث همه چیز برای یوونتوس رویایی شد . یوونتوس در اولین فصل حضور سیوری توانست قهرمانی لیگ را به دست آورد . این تیم در 34 مسابقه خود 23 بار برد و تنها 6 بار باخت تا با 8 امتیاز برتری نسبت به فیورنتینا قهرمان شود. جان چارلز هم با 28 گل زده آقای گل لیگ شد. اما  روزهای خوب یووه با سیوری ادامه یافت . تیم در سال 59 عنوان چهارم لیگ را کسب کرد اما در جام حذفی سومین عنوان قهرمانی خود را جشن گرفت . در سال 1960 سیووری با 28 گل آقای گل شد و یوونتوس هم با 25 برد و تنها 4 شکست قهرمانی ایتالیا را جشن گرفت ؛ باز هم با 8 امتیاز بیشتر از فیورنتینا . چهارمین قهرمانی جام حذفی نیز در همین سال رقم خورد تا یووه در فصل 60-59 دبل کرده باشد . یوونتوس در سال 1961 بالاتر از میلان و اینتر اسکودتو را تصاحب کرد و صاحب دوازدهمین عنوان قهرمانی خود در لیگ شد .  

فتح توپ طلای اروپا

آسمونی ، سیووری در فصل 61-60 به تمامی افتخارات ممکن دست یافته بود . او برای کسب جایزه توپ طلای اروپا تنها یک رقیب داشت . لوییس سوارز اسپانیایی که پس از دورانی درخشان در بارسلونا راهی اینتر شده بود . در رای گیری مجله فرانس فوتبال سیووری 46 امتیاز آورد و سوارز 40 امتیاز تا مهاجم یوونتوس در 26 سالگی موفق توپ طلای اروپا را از آن خود کند .

انریکه اومر سیووری ؛ ستاره 93 هزار پوندی چگونه برنده توپ طلا شد؟
انریکه اومر سیووری ؛ ستاره 93 هزار پوندی چگونه برنده توپ طلا شد؟

پایان کار مثلث جادویی

در سال 1961 مثلث جادویی یوونتوس با خداحافظی بونیپرتی از هم پاشید و در فصل بعد ، جان چارلز نیز به باشگاه سابق خود لیدز یونایتد بازگشت . البته سیوری در کنار بانوی پیر باقی ماند و در جام قهرمانان اروپا توانست گل پیروزی بخش در بازی مقابل رئال را به ثمر برساند تا یوونتوس اولین تیم ایتالیایی باشد که در سانتیاگو برنابئو پیروز شده است .

omar-sivori
omar-sivori

برق در چشمان بیمار سرطانی

بعدها سیووری طی سالهای 1969 تا 79 در تیم های روزاریو سنترال ، استودیانتس ، تیم ملی آرژانتین و ریسینگ کلاب مربیگری کرد اما هرگز به افتخارات دوران بازی دست نیافت . او در 17 فوریه 2005 در اثر سرطان از دنیا رفت . در حالی که عشق او به یوونتوس تا آخرین روزهای عمر وی زبانزد ماند . مارچلو لیپی درباره اش گفت : هر وقت درباره یوونتوس صحبت می کردیم ، چشمان سیووری برق می زد . روبرتو به ته گا مهاجم اسبق تیم ملی ایتالیا نیز درباره اش گفت : او همچون یک برادر بزرگ برای من بود . زمانی او بت زندگی من بود اما بعدها دوستانی صمیمی با هم شدیم . سیووری یکی از بهترین بازیکنان تاریخ است.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگی نامه انریکه اومر سیووری» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی نامه انریکه اومر سیووری فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.