زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیم ملی عمان؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی عمان؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی عمان برای سومین بار پیاپی به مرحله نهایی رقابتهای جام ملتهای آسیا صعود کرده است.

 

عمان در یک نگاه

لقب : The Red Warriors ( جنگجویان سرخ ) ، الاحمر( قرمزها )

بالاترین سازمان فوتبالی : اتحادیه فوتبال عمان ( Oman Football Association )

بیشترین بازی ملی : احمد مبارک ( 183 بازی )

بیشترین گل : هانی الضابط فرج بیت النوبی ( 43 گل )

استادیوم ملی : مجموعه ورزشی سلطان قابوس ( 34000 نفری )

علامت اختصاری در فیفا : OMA

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا : 50 ( آگوست و سپتامبر 2004 )

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا : 129 ( اکتبر 2016 )

مربی : برانکو ایوانکوویچ

اولین بازی ملی : مسقط و عمان (1-15) لیبی (2 سپتامبر 1965 در قاهره ـ مصر)

بهترین برد: عمان ( 14 - 0 ) بوتان ( 28 مارچ 2017 در مسقط ؛ عمان ) عمان ( 12 ـ 0 ) لائوس ( 30 آوریل 2001 در مسقط ـ  عمان )

بدترین شکست : عمان ( 0 ـ 21 ) لیبی ( 1 آوریل 1966 در بغداد ـ عراق )

oman-national-football-team
oman-national-football-team

نگاهی به تاریخ

کشور عمان در سال 1651 از استعمار پرتغال رهایی یافت . امّا حتی با فرا رسیدن قرن بیستم هم کشور عمان به شکل امروزی وجود نداشت . تا جایی که وقتی در دهه 60 میلادی نخستین بازی‌های رسمی این تیم برگزار شد ، پرچم کشور یکدست قرمز بود و عنوان کشور « پادشاهی مسقط و عمان » بود . مدتها گذشت تا « تیم ملی عمان » در یک تورنمنت رسمی حضور یافت . سال 1974 در سومین دوره جام خلیج فارس ، تیم در دو بازی مقابل کویت و قطر گلی نزد و 9 گل خورد ! پس از آن نیز تیم تا مدت‌ها ضعیف‌ترین فوتبال را در بین اعراب به نمایش می‌گذاشت تا سال 1996 طی ده دوره ، تنها یک بار مقامی بهتر از ششمی جام خلیج فارس کسب کرد ! از اواسط دهه 90 بود که عمانی‌ها نیز از الگوی سایر اعراب استفاده کردند و مربیانی چون حشمت مهاجرانی و همایون شاهرخی را استخدام کردند . حتی برای تمرین و آموزش دروازه‌بانان عمانی ، از بزرگانی چون « سپ مایر » آلمانی استفاده شد و سرانجام تیم ملی عمان پس از دو عنوان چهارمی جام خلیج فارس در سالهای 1998 و 2003 ، در سالهای 2004 و 2007 نایب قهرمان این رقابت‌ها شد .

اولین قهرمانی در جام خلیج فارس

عمانی‌ها در سال 2009 در حالی میزبان نوزدهمین دوره جام خلیج‌فارس بودند که در آن زمان رتبه 96 رنکینگ فیفا را در اختیار داشتند و در بین تیمهای حاضر در آن مسابقات ، عربستان ، عراق ، بحرین و قطر را در رده‌بندی فیفا ( کوکاکولا ) بالاتر از خود می‌دیدند . امّا عمان در مسابقات گروهی خوش درخشید و پس از تساوی ( 0 ـ 0 ) در روز افتتاحیه مقابل کویت ، در روز 7 ژانویه با هت تریک « حسن ربیع سویدان الحوسنی » ( 4 ـ 0 ) عراق را در هم کوبید . سه روز بعد نوبت به برتری ( 2 ـ 0 ) برابر بحرین رسید و به این ترتیب عمان به عنوان صدرنشین گروه برگزیده و در روز 14 ژانویه قطر را مقابل خود دید . در این مسابقه هم ربیع تک گل بازی را به ثمر رساند تا عمان به دیدار فینال برسد ؛ مسابقه با عربستان بدون گل تمام شد و تیم میزبان با برتری ( 6 ـ 5 ) در ضربات پنالتی بدون حتی یک گل خورده قهرمان تورنمنت شد . در این دیدار حسن ربیع با 4 گل زده بهترین گلزن جام شد . اما آن‌چه در اذهان باقی ماند حمایت عمانی‌ها و سایر تیمها از مردم غزه بود : « بدر مبارک صالح المیمنی » پس از گلزنی با ضربه کاشته به بحرین، پیراهن زیرین خود را به تماشاگران نشان داد که بر روی آن از غزه حمایت کرده بود . پیش از آن و در دیدار افتتاحیه نیز کویتی‌ها در برابر عمان با چفیه‌های فلسطینی وارد میدان شدند تا از مردم فلسطین حمایت کنند . دلیل این امر ، بمباران غزه در هنگام برگزاری مسابقات بود .

oman-national-football-team
لوگوی فدراسیون فوتبال عمان

 

عمان و جام ملّت‌های آسیا

عمانی‌‌ها اولین‌بار در مسابقات انتخابی جام ملت‌های قطر  ( 1988 ) نام نویسی کردند . امّا از حضور در بازی‌‌ها انصراف دادند به این ترتیب نخستین‌ بازی های عمان در مسیر جام ملت‌‌ها در مقدماتی سال 1992  انجام شد و باخت‌های       ( 0 ـ 4 )  و ( 0 ـ 1 ) مقابل قطر و سوریه . عمان در مقدماتی مسابقات 1996  چهار برد مقابل سری‌لانکا و نپال کسب کرد ؛ از جمله برتری ( 7 ـ 0 ) مقابل نپال و ( 10 ـ 0 ) از سریلانکا . امّا دو شکست ( 2 ـ 0 ) و ( 2 ـ 1 ) از ایران سبب صعود ایران به جام ملت‌های امارات شد . عمان در انتخابی سال 2000 مسابقات را با برد ( 3 ـ 0 ) مقابل قرقیزستان آغاز کرد . امّا دو شکست ( 0 ـ 2 ) و ( 1 ـ 2 ) مقابل عراق و تاجیکستان جنگجویان سرخ را در بین چهار تیم به عنوان سوم رساند .

معرفی تیمهای جام ملت های آسیا 2019 ؛ عمان
استادیوم سلطان قابوس

 

نجات استرالیا از چنگ غول‌کُش‌‌ها 

عمان در رقابت‌های انتخابی جام ملت‌های ( 2007 ) با 4 برد و 2 باخت پایین‌تر از امارات 13  امتیازی و بالاتر از اردن 12 امتیازی قرار گرفت و راهی دور نهایی مسابقات شد . در حالی که در دور مقدماتی 14 گل زده بود و 6 گل دریافت کرده بود . بازی‌های عمان در دور نهایی در تایلند برگزار شد و در روز 8  جولای جنگجویان سرخ با گل دقیقه 32  بدر‌المیمنی استرالیایی را تا آستانه شکست پیش بردند که به تازگی از کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه به آسیا آمده بود و به نظر نمی‌رسید که در آسیا رقیبی داشته باشد . در این بازی تنها گل دقیقه ( 2+90 ) تیم کیهیل را شکست ساکروز جلوگیری کرد . امّا عمانی‌‌ها به افسانه شکست‌ناپذیری کانگوروها خاتمه دادند . پس از آن تنها یک باخت ( 0 ـ 2 ) مقابل تایلند و یک تساوی ( 0 ـ 0 ) در برابر عراق در انتظار تیم بود و آنگاه حذف از جام‌ملت‌ها .

عمان و جام ملت‌های 2015

جنگجویان سرخ در مرحله انتخابی با اردن، سوریه و سنگاپور همگروه بودند و با توجه به ناآرامی‌های سوریه، حتی به تهران و استادیوم شهید دستگردی نیز آمدند! نتایج این تیم در دور مقدماتی بازی‌ها چنین بود:

عمان (1ـ0) سوریه / عمان (2ـ0) سوریه / اردن (0ـ0) عمان / سوریه (0ـ1) عمان / عمان (0ـ0) اردن / سنگاپور (1ـ3) عمان/.

به این ترتیب عمان 14 امتیازی بالاتر از اردن (12) سوریه (4) و سنگاپور (3 امتیاز)، صدرنشین گروه A انتخابی شد.

یک بار دیگر عمان در قرعه کشی دور نهایی بازیها با بدشانسی مواجه شد و دو مسابقه نخست این تیم در برابر تیمهایی برگزار شد که قرار بود فینالیست های این جام شوند. عمان در دیدار نخست خود با کره جنوبی با نتیجه(1-0) شکست خورد و پس از آن، نوبت به باخت(4-0) از استرالیا رسید تا عمان قبل از مسابقه با کویت و برتری(1-0) در این مسابقه، از دور رقابتها حذف شود. در پایان تورنمنت، استرالیا قهرمان شد و کره جنوبی نایب قهرمان!

عمان در مسیر امارات

عمانی ها برای صعود مستقیم به جام ملت ها 2019، کار ساده ای نداشتند زیرا با ایران همگروه بودند و تنها تیم صدرنشین به صورت مستقیم راهی جام ملت ها می شد . نتایج عمان برای کسب عنوان دومی چهارم مقدماتی چنین بود :

عمان ( 1 - 1 ) ایران / عمان ( 3 - 1 ) ترکمنستان / عمان ( 1 - 0 ) گوآم / عمان ( 3 - 0 ) هند

ایران ( 2 - 0 ) عمان / ترکمنستان ( 2 - 1 ) عمان / گوآم ( 0 - 0 ) عمان/ هند ( 1 - 2 ) عمان

عمان در مرحله دوم مقدماتی هم مجددا در گروه چهارم قرار گرفت و به آسانی راهی جام ملت های آسیا شد . نتایج این تیم چنین بود :

عمان ( 1 - 0 ) فلسطین / عمان ( 5 - 0 ) مالدیو / عمان ( 14 - 0 ) بوتان

فلسطین ( 2 - 1 ) عمان/ مالدیو ( 1 - 3 ) عمان / بوتان ( 2 - 4 ) عمان 

oman-national-football-team

 

در رقابتهای 2019 هم عمان عملکرد قابل قبولی داشت. این تیم در گروه ششم رقابتها در مسابقه نخست خود تا دقیقه 85 با ازبکستان مساوی پیش می رفت و تنها در فاصله 5 دقیقه تا پایان مسابقه، نتیجه(2-1) شد. چهار روز بعد، ژاپن تنها به لطف یک پنالتی در برابر عمان(1-0) پیروز شد تا باز هم تنها برد عمان در مسابقه آخر این تیم رقم بخورد. این بار با نتیجه(3-1) در برابر ترکمستان؛ آن هم در شرایطی که اگر محمدالمسلمی در دقیقه 4+90 گل سوم عمان را به ثمر نمی رساند، جنگجویان از تورنمنت حذف می شدند! اما به لطف همین گل، با سه امتیاز راهی دور دوم شدند. جایی که در برابر ایران با دو گل شکست خوردند و از رقابتها کنار رفتند. شاید اگر پنالتی لحظات نخست بازی توسط عمانی ها گل می شد، بازی سرنوشتی متفاوت پیدا می کرد. اما با شکست عمان، ایران تا نیمه نهایی بازیها صعود کرد. همگروه عمان( ژاپن) هم فینالیست این مسابقات شد!

 

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «تیم ملی عمان؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی عمان؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.