زمان مطالعه: 5 دقیقه
بیوگرافی اوله گونار سولسشر

بیوگرافی اوله گونار سولسشر

اوله گونار سولسشر مربی جدید یونایتد / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی پسر محبوب مولده در منچستر : براي...

اوله گونار سولسشر مربی جدید یونایتد / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی 

پسر محبوب مولده در منچستر : برای مربیگری با فرگوسن مشورت کردم !

  در ابتدای هر سال میلادی ، خورشید در سرزمین‌های اسکاندیناوی به مدت کمی در آسمان دیده می‌شود . اما هنگامی که سر و کله آفتاب در آسمان پیدا می‌شود ، شهر « مولده » Molde نروژ مثل یک کارت پستال تماشایی در زیر نور خورشید می‌درخشد . این شهر کوچک فقط 25 هزار نفر جمعیت دارد و در آب درّه‌های بین « برگن » و « ترونهایم » واقع شده است.

امّا در کنار ساحل این شهر ، می‌توان ورزشگاه خانگی قهرمان نروژ « مولده.اف.کا » را مشاهده کرد . آنها در سال 2011 جشن صدسالگی خود را ، به بهترین شکل ممکن برگزار کردند . اوله گونار سولسشر مربی آن روزهای تیم درباره قهرمانی سال 2011 می‌گوید : « البته این اولین جام من به عنوان مربی بود و دستاورد فوق‌العاده‌ای برای من محسوب می‌شود قهرمانی به عنوان بازیکن با این عنوان کاملاً فرق دارد.

زیرا بازیکن بخشی از یک تیم است امّا حالا من به عنوان مسؤول تیم فعالیت می‌کنم و مربیگری و مدیریت تیم برعهده من است . شکی نیست که تاریخ‌ساز شدن ، بسیار فوق‌العاده است . این اولین باری بود که مولده در تاریخ صدساله خود ، به عنوان قهرمانی دست می‌یافت ! »

مشورت با فرگوسن

سولسشر از باشگاه مولده به منچستر یونایتد پیوست و بیش از یک دهه در اولدترافورد حضور یافت او گلهای زیادی برای منچستریونایتد به ثمر رساند که از جمله آنها گلی بود که سبب شد منچستریونایتد قهرمان لیگ قهرمانان در فصل 99 ـ 1998 شود . اوله گونار در سال 2007 و پس از اعلام بازنشستگی ، به کادر فنی این تیم پیوست . او از روزهای بازگشت می‌گوید : « بازگشت من به نروژ به عنوان مربی کار سختی بود . زیرا بازگشت همیشه کاری دشوار است . امّا من در منچستریونایتد ، پایه‌های مربیگری خود را به شدّت قدرتمند ساخته بودم . من به مدت سه سال و نیم در یونایتد مربی بودم . همچنین یازده سال بازیکن این تیم بودم . اگر نمی‌توانستم از سرآلکس فرگوسن چیزی یاد بگیرم ، هیچ کس دیگری در این دنیا نمی‌توانست به من چیزی یاد دهد ! به عبارت ساده‌تر در آن حالت 14 سال از عمرم به هدر رفته بود ! فکر می‌کنم که خوب است در مربیگری ، مرحله به مرحله پیش رفت . این موضوع را با سرآلکس در میان گذاشتم . او هم موافق بود و اعتقاد داشت که پرداختن به مربیگری در نروژ ، تصمیمی مناسب است . چنین تصمیمی هم برای من و هم برای خانواده‌ام مناسب بود . »

محبوب ترین مرد مولده

شهر مولده همیشه به تیم مولده افتخار می‌کرد و افتخارات باشگاه همواره فراتر از اعتبار شهر مولده بود . آنها قبل از این که قهرمان لیگ نروژ شوند ، هفت بار نایب قهرمان این رقابت‌ها شده بودند و دوبار نیز فاتح جام‌حذفی شده بودند . وگارد واگبو Vegard Vagbo در سال 2013 درباره مربی تیمشان گفت : « او در حال حاضر محبوب‌ترین مرد شهر است . وقتی سه سال پیش به این شهر آمد ، همچون یک مرد بسیار بزرگ مورداستقبال مردم واقع شد . زیرا همواره آرزوی مردم بود که او مربیگری تیم شهر را عهده‌دار شود . با این حال کسی فکرش را نمی‌کرد که این اتفاق رنگ واقعیت به خود بگیرد . بنابراین وقتی که سولسشر قرارداد امضاء کرد و به شکل رسمی آغاز به کار کرد . اتفاقی بزرگ در شهر رخ داده بود . اکنون که مولده قهرمان لیگ نیز شده است . موقعیت ما نسبت به گذشته بهتر هم می شود . احترام و علاقه مردم به اوله گونار هم بیشتر خواهد شد . »

ترس از رفتن اوله گونار

مولده با پنج امتیاز اختلاف نسبت به باشگاه ترومسو قهرمان لیگ‌برتر شد و به عنوان نماینده نروژ راهی لیگ قهرمانان اروپا شد . در آن زمان مردم نگران بودند که مبادا سولسشر از این تیم نقل مکان نماید . واگبو در سال 2013 در این باره بیشتر توضیح داد : « تا وقتی سولسشر سرمربی باشگاه است ، چنین ترسی نیز وجود خواهد داشت ! او نام بزرگی دارد و ثابت کرده که می‌تواند به خوبی هدایت یک تیم فوتبال را برعهده گیرد . به همین خاطر وقتی شایعاتی همچون علاقه پورتسموث یا لسترسیتی به اوله گونار بر سر زبان‌ها می‌افتاد ، مردم با خود می‌گفتند : او با این پیشنهاد ، از تیم خواهد رفت ! امّا سولسشر بارها گفته است که می‌خواهد چند سال در مولده بماند . بنابراین من بعید می‌دانستم طی یکی دو سال بعد ، از تیم برود . اتفاقی که دقیقاً محقق شد و او افتخارات بیشتری نیز در تیم کسب کرد . »

ole-gunnar-solskjaer
ole-gunnar-solskjaer

برنامه های طولانی مدت و کوتاه مدت

سولسشر نیز بلافاصله پس از قهرمانی لیگ ، برنامه‌ریزی برای آینده را آغاز کرد . اوله گونار که در این باشگاه مشغول تکمیل آموخته‌های خود از مربیگری بود ، در آن روزها گفت : « هیچ‌گاه این رؤیا را در سر نداشتم که به عنوان یک مربی ، موفقیت‌هایی خیره‌کننده به دست آوردم . به عنوان یک بازیکن ، دوران حرفه‌ای خارق‌العاده‌ای را سپری کردم و به آن ،‌ افتخار می‌کنم . همین امر هم سبب می‌شود که به عنوان مربی ، فشار کمتری را روی خود ، احساس کنم و کسب موفقیت و ارضای جاه‌طلبی ، اهمیت چندانی برایم نداشته باشد . باید ببینم آیا از این کار لذت می‌برم و آیا می‌توانم در آن موفق باشم یا خیر ؟ اگر کار و نتیجه‌ام خوب باشد ، از آن لذت خواهم برد و پیشنهادهای کاری بهتر نیز به سراغم خواهم آمد . مشاهده می‌کنید که یک رابطه دو طرفه وجود دارد . در حال حاضر به خودم می‌گویم مدتی دیگر در مولده خواهم ماند و بنابراین هرگونه فکری که درباره آینده می‌کنم ، باید مربوط به آینده تیم مولده باشد . در عین حال ، باید از لحظه حال و هفته آینده خود هم لذت ببرم . طبیعی است که هم برنامه کوتاه‌مدت داشته باشم و هم بلندمدت . در حال حاضر از شرایط زندگی‌ام لذت می‌برم ؛ از بازیکنانم توقع پیشرفت دارم و همین‌طور از شخص خودم . هدف اصلی‌ام هم توسعه و رشد تیم است . »

دومین دوره مربیگری در یونایتد

حالا او یک بار دیگر به یونایتد بازگشته است . در حالی که دو قهرمانی لیگ را با مولده در سالهای 2011 و 2012 کسب کرد و در سال 2013 هم فاتح جام حذفی نروژ شد . او پیش از این هم در سالهای 2009 و 2010 مربی تیم جوانان یونایتد و تیم رزرو باشگاه بود و حتی در سال 2010 فاتح رقابت های لیگ رزروها هم شد . باید دید مرد 178 سانتی متری و 45 ساله یونایتد ، می تواند دورانی موفق در جمع شیاطین سرخ داشته باشد یا خیر ؟ اختصاصی آسمونی 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «بیوگرافی اوله گونار سولسشر» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره بیوگرافی اوله گونار سولسشر فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.