زمان مطالعه: 4 دقیقه
انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی

انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی

شغل دولتی را خیلی ها دوست دارند، از آن جهت که به نظرشان امنیت شغلی در آن وجود دارد، تا کار می کنی حقوق می...
انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی
انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی

شغل دولتی را خیلی ها دوست دارند، از آن جهت که به نظرشان امنیت شغلی در آن وجود دارد، تا کار می کنی حقوق می گیری و وقتی هم بازنشسته شدی، حقوق بازنشستگی ات تامین است و بسیاری دلایل دیگر. اما بسیاری هم هستند که ترجیح می دهند در بخش های غیر دولتی کار کنند. آسمونی در این مقااله انواع استخدام دولتی و رسمی را برای شما عزیزان منتشر می کند و همچنین معایب و مزایای استخدام قطعی را برمی شمارد.

انواع استخدام دولتی و رسمی

استخدام انواع مختلفی دارد و از نظر مراجع قانونی و طبق ماده 45 قانون مدیریت خدمات کشوری بعد از تصویب این قانون کلیه استخدامی ها را به دو صورت رسمی یا پیمانی انجام می شود و البته استخدامی روز مزد، کار ساعتی یا قرارداد کار معین را هم از وقتی کارها به بخش خصوصی و پیمانکاران واگذار شده است، از آن پس استخدام ها به صورت پیمانی بسته می شوند و حتی در ادارات و ارگان‌های دولتی نیز از قرارداد کار معین استفاده می گردد.

استخدام رسمی چیست؟

استخدام رسمی برای در اختیار گرفتن سمت‌ های ثابت در مشاغل حاکمیتی در نظر گرفته شده و در مقابل استخدامی کشوری، استخدامی رسمی در قانون مدیریت خدمات کشوری محدودیت بیشتری دارد و همچنین تاکید شده است که باید برای برای مشاغل ثابت صورت بگیرد.همچنین برای استخدامی های رسمی که دارای سابقه کار مشخصی هستند حکم رسمی صادر می گردد و افرادی که به اصطلاح رسمی می شوند با حفظ ضوابط تا همیشه به کارشون ادامه می دهند. استخدامی پیمانی چیست؟

 قرارداد های استخدامی پیمانی برای مدت زمان معینی و کار مشخص انجام می شود و باید کار به صورت موقت انجام شود و برای مشاغل ثابت استخدامی رسمی صورت می گیرد. افرادی که به صورت پیمانی به خدمت گرفته می شوند نمی توانند به صورت مستمر در خدمت سازمان باقی بمانند و حتی اگه کارمند دولتی باشد باز هم به عنوان استخدام رسمی به حساب نمی روند. استخدام قرارداد چیست؟

همچنین حالت سومی تحت شرایط خاص و با تعاریف مشاغل معینی که از معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور تاییدیه دارند، 10 درصد مشاغل سازمانی باید بصورت ساعتی یا قرداد کار معین باشد که حداکثر زمانش 1 سال می باشد و بعد از اون قابل تمدید نخواهد بود. اما استخدام قرارداد کار معین برای مشاغل سازمانی ثابت نمی تواند منطقی باشه که متاسفانه این امر انجام می شود.

official-governmental-hire
official-governmental-hire

مزایای استخدام قطعی

امنیت شغلی از مزایای استخدام قطعی

مشاغل دولتی اساسا امنیت شغلی بیشتری نسبت به مشاغل بخش خصوصی دارند، چون از قوانین خاصی پیروی می کنند و هر کسی بیاید نمی تواند به راحتی و فردگرایانه راجع به اخراج افراد و جایگزینی آنها با افراد دیگر تصمیم بگیرد.

امنیت شغلی یکی از عمده ترین دلایل تمایل افراد بهشغلدولتی است. سی سال کار و در نهایت حقوق بازنشستگی دلیل خوبی برای ترجیحشغلدلوتی به خصوصی است.

انعطاف پذیری از مزایای استخدام قطعی

در بسیاری از ادارات دولتی افراد می توانند از بخشی به بخش دیگر بروند و کار خود را سبکتر یا حتی سنگینتر کنند چون افرادکارمندآن نهاد هستند و موظف به خدمت در آنجا.

از طرفی شغل دولتی ساعت مشخص دارد و فرد می تواند به راحتی راس ساعت از محل کار بیرون بیاید پس میان کار و زندگی اش می تواند تعادل بهتری ایجاد کند.

حقوق و مزایا از مزایای استخدام قطعی

حقوق نهادهای دولتی شاید چندان تعریفی نداشته باشند، هر چند در بسیاری از شرکت های دولتی حقوق به موقع و بدون مشکل پرداخت می شود، اما مزایا در این نهادها اغوا کننده است و آنچه در طول سال تحت عناوین گوناگون داده می شود، بسیار به کمک کارمندان می آید.

ساعات مشخص کاری از مزایای استخدام قطعی

اضافه کاری در ادارات دولتی اصولا اجباری نیست و برای ساعت به ساعت اضافه کاری نیز حقوق پرداخت می شود. بنابراین فرد خیلی راحت می تواند از راس ساعت مقرر به شرط اینکه کارش سنگین نباشد، از اداره خارج شود و همانطور که پیش از این گفته شد، وقت بیشتری دارد تا به زندگی اش برسد.

معایب استخدام قطعی

روند کند افزایش حقوق از معایب استخدام قطعی

در شرکت های خصوصی معمولا مدیرعامل راسا و شخصا تصمیم به اضافه کردن حقوق کارمندان می گیرد و هم انگیزه شان را برای کار بیشتر می کند و هم به معیشتشان می رسد. اما پروسه اضافه حقوق در نهادهای دولتی معمولا طولانی است و در سال زیاد پیش نمی آید.

انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی
انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی

زیرآب زنی از معایب استخدام قطعی

این امر یکی از اعصاب خرد کن ترین اتفاقاتی است که اگرچه منحصر به دولتی ها نیست، اما بسیار در میانشان رایج است و بسیاری از افراد هستند که به همین دلیل ساده و بدمزه کارشان را از دست می دهند.

از طرفی فضای کاری در شرکت های خصوصی معمولا صمیمانه تر و یکدست تر است.

نظارت ضعیف از معایب استخدام قطعی

در ادارات دولتی چون مدیران رده بالا معمولا برای مدتی منصوب می شوند و پس از آن جای خود را به دیگری می دهند، نظارت سفت و سختی وجود ندارد و بسیار پیش می آید که هر کس هر طور خواست رفتار کند.

همکاران تنبل از معایب استخدام قطعی

بسیاری از کسانی که در ادارات دولتی مشغول هستند با صحنه خوابیدن و خروپف کردن همکاران خود زیاد مواجه می شوند. از طرفی هر کسی هم سعی می کند به نوبه خود وظیفه خود را گردن دیگران بیندازد و چون نظارت قوی وجود ندارد، بعضی ها تنبل می شوند.

 

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره انواع استخدام دولتی و رسمی + مزایای استخدام قطعی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.