زمان مطالعه: 1 دقیقه
بیماری OCD و کرونا

بیماری OCD و کرونا

احتمالا تمام ما تا الان به خاطر کرونا دچار اختلال و یا بیماری وسواس تمیزی و شست و شوی دست شده ایم و پوست دستمان از ما شاکی است!

قبل تر در آسمونی راجع به انواع وسواس فکری و چیستی OCD نوشته ایم. اما با شیوع کرونا بسیاری از ما علایم وسواس را پیدا کرده ایم و یا بسیاری از افرادی که از پیش وسواس تمیزی و شستن دست داشته اند اکنون رنج بسیاری با وجود ویروس کرونا میبرند و احتمالاً اختلال وسواس این دسته از افراد بسیار تشدید شده است.

بیماری و اختلال روانی وسواس فکری-عملی در واقع بسیار شایع است. و اگر زمانی که به شستن دستهایتان فکر میکنید بی قرار میشوید و حتما باید انجامش دهید، احتمالا دچارش هستید.

عود این بیماری در افرادی که سابقه دارند با شیوع کرونا از جهت دیگری نیز بسیار رایج شده، چرا که یکی از مشخصه های بیماری وسواس ، ترس از آلودگی و شستن بیش از حد دست است. در حالت عادی بسیار پیش آمده که یک بیمار با OCD شدید با دستکش و ماسک به مطب میرود و از نشستن روی هر یک از صندلی های "آلوده" خودداری میکند. اما با وجود کرونا ، اکنون همین رفتارها برای حفظ سلامتی همه پذیرفته شده و حتی مورد تشویق قرار گرفته اند. این دریافت تشویق در بسیاری از کودکان ممکن است موجب نهادینه شدن بیماری وسواس شود ، چراکه کودک با تشویق شدن درواقع از ابتلا به کرونا محفوظ میماند اما اختلال وسواس در وی ترفیع میشود.

وسواس
وسواس

برای کنترل وسواس در شیوع کرونا چه کنیم؟

  • - استفاده از موبایل و خواندن اخبار را محدود کنید ( در ادامه و در نتیجه این عمل کمتر به شستن دستهایتان فکر خواهید کرد! معجزه میکند. )
  • - برنامه مشخصی برای شست و شوی دست ها بگذارید و تمام تلاشتان را به کار گیرید که طبق آن برنامه عمل کنید.
  • - مشاوره روانکاوی بگیرید و سعی کنید با کسی در مورد وسواس فکری-عملی خود صحبت کنید ( ترجیحا مشاوره آنلاین و تلفنی انجام شود که نیازی به بیرون رفتن از خانه و دوچندان شدن نگرانیتان نباشد. )
  • - تمرین های خودداری را انجام دهید و میزان مواد شوینده را در محل سکونتتان محدود کنید تا استفاده از این مواد به حداقل برسد.
نظر خود را درباره «بیماری OCD و کرونا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیماری OCD و کرونا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.