زمان مطالعه: 5 دقیقه
ریزش مو غیر ارثی

ریزش مو غیر ارثی

ریزش مو به دو نوع کلی طبقه بندی می شود؛ ریزش موی ارثی و ریزش موی غیر ارثی. ریزش موی غیر ارثی  سن و جنس نمی...

ریزش مو به دو نوع کلی طبقه بندی می شود؛ ریزش موی ارثی و ریزش موی غیر ارثی. ریزش موی غیر ارثی  سن و جنس نمی شناسد و در همه افراد در اثر بیماری و یا تغذیه نامناسب و یا شرایط دیگر ممکن است رخ دهد. آسمونی در این بخش علل و روش های جلوگیری و درمان ریزش مو غیر ارثی را برای شما عزیزان تشریح می کند.

ریزش مو غیر ارثی
ریزش مو غیر ارثی
ریزش در خیلی از موارد می تواند علامتی از یک بیماری زمینه ای باشد. برای مثال:

مشکلات تیروئیدی

بیماری های تیروئید یکی از شایع ترین علت های ریزش مو هستند. پرکاری و کم کاری تیروئید می توانند به ریزش بیش از حد موها منجر شوند. اما خوشبختانه ریزش موی ناشی از بیماری های تیروئیدی با پیگری درمان های مربوطه پایان خواهد پذیرفت.

تریکوتیلومانیا (Trichotillomania)

تریکوتیلومانیا نوعی ناهنجاری عصبی است که از اختلال در کنترل پیام های عصبی ناشی می شود. این بیماران بی اختیار موهای خود را می کنند و تداوم این وضعیت به کاهش موهای فرد منجر خواهد شد. افراد مبتلا به این اختلال، علاقه شدیدی به کندن موهای سر، موهای بینی، مژه ها، ابرو ها و سایر قسمت های بدن خود دارند.

آلوپسی آره آتا

در بیماری آلوپسی آره آتا، سیستم ایمنی بدن به فولیکول های مو حمله کرده و با از بین بردن فولیکول ها به ریزش موی تکه ای در پوست سر منجر خواهد شد.

عفونت های پوست سر

عفونت هایی مانند عفونت های قارچی می توانند با درگیری پوست و مخصوصا پوست سر به ریزش مو منجر شوند. زمانی که این عفونت درمان شود، رشد موها به حالت اولیه و طبیعی بر خواهد گشت.

non-genetic-hair-loss
non-genetic-hair-loss
سایر بیماری های پوستی

بیماری هایی که به زخم های پوستی منجر می شوند، مانند بیماری لیکن پلان و برخی انواع لوپوس می توانند به ریزش موی دائمی در برخی نقاط زخمی منجر شوند.

کم خونی

کم خونی فقر آهن را همه می شناسند. لازم است بدانید هر عارضه ای از این بیماری برمی آید. در خیلی از موارد، ریزش موی بسیار شدید هم علتی جز کم خونی فقر آهن نخواهد داشت.

درمان های دارویی

ریزش مو می تواند یکی از عوارض مصرف داروها باشد، مانند داروهای رقیق کننده خون، مکمل ویتامین A، برخی داروهای آرتریت، ضد افسردگی ها، داروهای نقرس، برخی داروهای قلبی، داروهای فشار خون و نیز قرص های ضد بارداری.

در صورتی که ریزش موی شما به دلیل مصرف دارویی خاص است، تنها پزشک است که می تواند با جایگزین کردن این دارو با داروی دیگر به ریزش موی شما پایان دهد. پس هرگز خودسرانه مصرف دارو را قطع و یا عوض نکنید.

بیهوشی عمومی و عمل جراحی

اگر شما طی ماه های گذشته، جراحی مهمی داشته و طی چند ماه پس از آن افزایش ریزش موها را تجربه کرده اید، لازم است بدانید بیهوشی همراه با عمل جراحی علت اصلی است.

علت آن است که بیهوشی عمومی و جراحی، بدن شما را تحت استرس جسمی شدیدی می گذارد که قادر است چرخه زندگی موها را برای دوره ای مختل کند. اما خوشبختانه این ریزش مو موقتی است و بعد از مدتی پایان می پذیرد.

ریزش مو غیر ارثی
ریزش مو غیر ارثی
اما چه چیزهایی سلامت موهای ما را تهدید می کند؟

سابقه خانوادگی

همانطور که گفتیم خطر ریزش مو با داشتن سابقه خانوادگی در ریزش مو و طاسی بیشتر خواهد شد. وارثت شما تعیین خواهد کرد که موهای شما در چه سنی، با چه شدتی و با چه الگویی بریزد.

به بازی گرفتن موها

استفاده بیش از حد از مواد آرایشی و بهداشتی، رنگ موهای مصنوعی و حتی طبیعی، استفاده از لوسیون ها، براق کننده ها، فر کردن و صاف کردن موها و خلاصه تمام کارهایی که شما برای زیبایی بیشتر موهایتان انجام می دهید سلامت آنها را تحت تاثیر قرار می دهد و خطر ریزش مو را در پی خواهد داشت.

استرس

نقش استرس در ریزش مو به قدری مهم و قابل توجه است که آن را می توان یکی از علل اصلی ریزش مو در نظر گرفت. اگر شما برای مدتی، تحت فشارهای روحی و عصبی شدیدی قرار داشته اید و بعد از آن ریزش موی شدید را تجربه کرده اید، ما در همین جا علت اصلی آن را استرس بیان می کنیم. اما خوشبختانه ریزش موی ناشی از استرس موقتی است و معمولا طی چند ماه وضعیت به حالت اولیه برخواهد گشت.

برنامه غذایی فقیر

برنامه غذایی، تاثیرات مهمی بر حجم موها، رشد موها و نیز شفافیت موها دارد. این امری کاملا واضح و مشهود است. مصرف مواد غذایی غنی از آهن و پروتئین مانند میوه و سبزی تازه، مهم ترین توصیه ما برای پیشگیری از ریزش مو هستند.

non-genetic-hair-loss
non-genetic-hair-loss
جلوگیری از ریزش موی غیر ارثی



  1. تغذیه مناسب و نوشیدن آب فراوان.
  2. کمبود آهن مسبب ریزش مو می شود. مصرف خوراکی هایی از قبیل سبزیجات با رنگ سبزتیره و یا زرد ، جگر و خرما که حاوی آهن زیاد می باشند مفید است.
  3. مکمل های غذایی حاوی عناصر روی (زینک) ، سلنیوم ، بیوتین و اسیدهای چرب مفید ، برای رشد مو الزامی می باشد.
  4. خانمها از بافتن و کشش محکم موها خود داری کنند ، زیرا این کار یکی از علل مهم ریزش موی غیر قابل برگشت در زنان به شمار می رود.
  5. از تماس مستقیم حرارت سشوار و اتوی مو با پوست و ریشه مو جلوگیری شود.
  6. محفاظت مو در برابر نور آفتاب مستقیم برای جلوگیری از رنگ پریدگی ، سفیدی و آسیب دیدگی موها ضروری است.
  7. یون کلر موجود در آب استخرها برای مو مضر است لذا استفاده از کلاه شنا و دوش و شستشوی موها بعد از استخر به شدت توصیه می گردد.
  8. باران در شهرهای صنعتی حاوی مواد اسیدی وآلودگی های شیمیایی بسیاری است که می تواند سبب آسیب موها شود بنابراین باید موها را از آب باران محفاظت کرد.
  9. ماساژ پوست سر می تواند باعث بهتر شدن خونرسانی و تقویت پیازموها شود ، هفته ای 2 مرتبه پوست سر را با ملایمت به مدت 10 دقیقه با روغن بادام ماساژدهید.
  10. از شانه کردن زیاد موها پرهیز شود. بلاخص در افرادی که موی چرب دارند ، برس کشیدن زیاد موی خشک نیز موجب تشدید موخوره می شود.
  11. از مصرف خودسرانه داروها خودداری نمایید زیرا بعضی از داروها سبب آسیب و ریزش موها می شوند از آن جمله می توان به انواع داروهای آرام بخش و خواب آور اشاره نمود.
  12. رژیم های غذایی سخت برای کاهش وزن شدید و ناگهانی سبب آسیب جدی به پیاز مو می شوند ، میزان کاهش وزن مناسب حدود یک کیلوگرم در ماه است.
  13. درمان مشکل تیروئید ، چه پرکاری و چه کم کاری تیروئید ، برای جلوگیری از ریزش موها الزامی می باشد.
  14. باید برای شستن وحالت دادن موها از شامپو و نرم کننده های ملایم و با کیفیت خوب واستاندارد استفاده نمود.
  15. یکی ازعوامل شدید مخرب موها ، مواد شیمیایی رنگ موها و دکلره ها می باشند ، عدم استفاده از آن ها به شدت در جلوگیری از ریزش مو مفید می باشد.
  16. مصرف سیگار خون رسانی به پیاز مو را کاهش داده و سبب ریزش مو می گردد.
  17. آنتی اکسیدانها مثل ویتامین های C , Eو بتاکاروتن برای حفظ شادابی ریشه مو بسیار مفید هستند.
  18. یکی از مهمترین عوامل ریزش مو می باشند. دوری از استرس ها و انجام تمرین های مدیتیشن و یوگا در کاهش استرس های روانی کمک کننده است.
  19. اگر در بررسی های انجام شده کمبود آهن ، کم خونی و مشکل تیرئید ندارید می توانید برای تقویت و پرپشتی هرچه بیشتر موها از ماینوکسیدیل استفاده نمایید.

بعد از استرس های شدید مانند: زایمان ، تب شدید ، عمل جراحی گسترده ، سفر طولانی و... تشدید ریزش مو طبیعی بوده که اصولا 2 ماه پس از استرس شروع شده و4 تا 6 ماه به طول می انجامد اما خود بخود ریزش متوقف و موها به حالت قبل از ریزش باز می گردد.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «ریزش مو غیر ارثی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره ریزش مو غیر ارثی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.