زمان مطالعه: 2 دقیقه
21 تیر، روز جهانی بدون پلاستیک

21 تیر، روز جهانی بدون پلاستیک

21 تیرماه، «روز جهانی بدون نایلکس» نام گرفته است تا شاید به سیر تکامل تولید پلاستیک و نایلکس که در بین سال‌های 1870 تا 1908 به اوج رسیده بود خاتمه داده شود.

شاید زمانی که الکساندر پارکس کیسه های پلاستیکی را اختراع می کرد هیچگاه فکر نمی کرد که اختراع اش 500 سال مهمان انسان های زمین باشد و به معضلی بزرگ برای محیط زیست تبدیل شود. بیست و یکم تیرماه بهانه ای برای عدم مصرف کیسه های پلاستیکی است. امروزه کمتر وسیله ای است که در دل خود از این ماده استفاده نکرده باشد. آمار جهانی تولید پلاستیک در نوع خود یک فاجعه تمام‌عیار است.

بریتانیا به عنوان یک کشور صنعتی سالانه سه میلیون تن پلاستیک دور‌ریختنی تولید می‌کند که 56 درصد آن منحصر به صنعت بسته‌بندی است. در کشورهای اروپای غربی مصرف پلاستیک هر ساله 4 درصد افزایش پیدا می‌کند به طوری که هم‌اکنون آمار تولید پلاستیک در اروپا نسبت به 50 سال گذشته حدود 20 برابر شده است.

تولید پلاستیک در کشور چین نیز به یک آمار نجومی نزدیک شده است. سرانه مصرف پلاستیک در این کشور هم‌اکنون در حدود 48.5 پوند (حدود 24 کیلوگرم) است در حالی که متوسط کل سرانه جهانی 55 پوند (حدود 27 کیلوگرم) است.

روز بدون پلاستیک
روز بدون پلاستیک

در ایران نیز آمارها حاکی از تولید سالانه 177 هزار تن پلاستیک است. علاوه بر این ها، حدود 4 درصد از تولید نفت در جهان صرف تولید مواد پلاستیکی می‌شود که در جای خود رقم قابل توجهی است. در واقع تولید پلاستیک در جهان مستلزم مصرف حدود 60 تا 100 میلیون بشکه نفت در هر سال است. این در حالی است که سالانه پلاستیک ها جان هزاران پرنده، ماهی و پستاندار را به کام مرگ می کشاند.

هوا، غبار، آب و غذا می‌‌توانند براحتی ما را در معرض مواد شیمیایی موجود در پلاستیک‌ها قرار دهند. دفن پلاستیک لزوما به معنای محو شدن یا نابودی این مواد سمی نخواهد بود، بلکه برعکس آنها را وارد زنجیره غذایی و آب‌های زیرزمینی خواهد کرد.

جالب است بدانید بیشتر از یک میلیارد تن پلاستیک دور انداخته شده از دهه 1950 میلادی هنوز هم از بین نرفته‌اند و احتمالا تا صدها سال بعد هم در طبیعت باقی خواهند ماند. تجدیدنظر بسیاری از ما در مصرف پلاستیک می‌تواند راه‌حل بحرانی باشد که نسل‌های آینده قطعا مجبور هستند به طور جدی با آن دست و پنجه نرم کنند. شیوه های مختلفی برای گرامی داشت این روز وجود دارد، و هرکسی به نوبه خود قادر خواهد بود در این حرکت سهمی داشته باشد. استفاده از کیسه های پارچه ای برای خرید، برنامه خرید کالاهایی با کمترین پلاستیک، فعالیت های داوطلبانه برای تمیزکردن مناظر طبیعی، رودخانه ها و سواحل از پلاستیک از جمله فعالیت هایی است که می توان در این راستا به انجام رساند. بیایید به جای اینکه در سال یک روز بدون پلاستیک داشته باشیم، این روز را به یک روز از هفته اختصاص دهیم. روزی که از همه جوانب محیط زیستی باشیم، نه به خاطر دیگران، بلکه به خاطر خودمان.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «21 تیر، روز جهانی بدون پلاستیک» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره 21 تیر، روز جهانی بدون پلاستیک فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.