زمان مطالعه: 4 دقیقه
نیاوران تهران

نیاوران تهران

محله نیاوران محله ای مرفه نشین در شمال تهران است که آب و هوای بسیار خوبی دارد و جزو محله های گران قیمت تهران حساب می شود.

نیاوران یکی از لوکس ترین محله های تهران محسوب می شود. از بافت شیک و مدرن این محله می توان از وضعیت مالی و رفاه مردم آنجا اطلاع پیدا کرد. در ادامه مطلب آسمونی، با این محله بیشتر آشنا می شوید.

محله نیاوران یکی از محله‌های لوکس‌نشین شهر تهران است. محله‌ای که خانه‌های ویلایی و برج‌های زیبای آن بسیار تماشایی است. درواقع می‌توان گفت نیاوران یا زعفرانیه هر دو جزو محلاتی هستند که قشر مرفه شهر برای سکونت آن‌ها را ترجیح می‌دهند. بیشتر خانه‌‌های محله با معماری‌های خاص و مناظر زیبا طراحی شده‌اند.

این محله در دامنه‌های جنوبی رشته کوه البرز واقع شده و به همین دلیل جزو خوش آب‌وهوا‌ترین مناطق شهر تهران محسوب می‌شود. شاید این سوال پیش بیاید که نیاوران منطقه چند است؟ این محله در منطقهٔ 1 شهرداری تهران و در شهرستان شمیرانات قرار دارد.

تاریخچه و نامگذاری

کاخ نیاوران در گذشته نیاوران نام دهی در همین منطقه بوده که ناصرالدین شاه تمام ملک های این منطقه را خریداری کرده و تخریب می کند تا بنا های جدیدی بسازد ولی اسم این منطقه همان نیاوران باقی می ماند. می گویند در قدیم این محله نی زار بوده و به همین علت این محله را نی آوران خطاب می کردند و در طی گذشت زمان این کلمه به نیاوران تغییر آوا داد.

اطلاعات عمومی و جغرافیایی

https://www.google.com/maps/place/Niavaran,+District+1,+Tehran,+Tehran+Province,+Iran/@35.8200202,51.46713,15.71z/data=!4m5!3m4!1s0x3f8e050aa6cb407f:0x9db9cf9e98254c!8m2!3d35.8159219!4d51.4702212
اطلاعات جغرافیایی نیاوران روی نقشه

نیاوران دارای بافتی فرهنگی تاریخ است. مکان های تاریخی بسیاری مانند فرهنگسرای نیاوران، تکیه نیاوران و کاخ نیاوران در این محله قرار دارند. این محله درای آب و هوایی بسیار مطبوع و و دور از آلودگی های همیشگی تهران است .خانه های این محله در بالاترین حد کیفیت خود و دارای معماری خاصی هستند، خانه های ویلایی زیادی در این محله است که دلالت بر آب و هوای خوب این محله دارد. تراکم جمعیتی در حدود 10 هزار نفر در این محله زندگی می کنند. 

شمال این محله رشته کو های البرز قرار دارد، از جنوب به محله فرمانیه راه دارد، در شرق این محله ، محله کاشانک قرار دارد، محله دزاشیب هم در غرب این محله قرار دارد. مهم ترین خیابان محله نیاوران، خیابان باهنر است که دسترسی این محله را به خیابان های دیگر ممکن می سازد. میدان باهنر نیز تنها میدان این محله است. نزدیک ترین ایستگاه مترو به این محله مترو تجریش است، در جلوی این ایستگاه مترو تاکسی هایی برای نقاط مختلف این محله قرار دارد که دسترسی را آسان تر می کند. همچنین ایستگاه بی ار تی تجریش نیز یکی دیگر از موارد حمل و نقل عمومی در این محله است. نزدیک ترین پمپ بنزین به این محله، پمپ بنزین نیاوران است که در خیابان باهنر قرار دارد.

پارک نیاوران تقریبا بزرگ ترین و مهم ترین پارک این محله به شمار می آید. از پارک های دیگر این محله می تواند به پارک های نسیم، نیلوفر و سرو اشاره کرد. مراکز خرید متعددی در این محله قرار دارد که مهم ترین آن ها عبارت اند از مرکز خرید اطلس مال، مزکر خرید روشا، مرکز خرید کیمیا و مرکز خرید نارون اشاره کرد. از سینما های واقع در این محله می توان به سینما واقع در فرهنگسرای نیاوران و سینمای دزاشیب اشاره کرد.

همچنین محلات نیاوران عبارتند از:

  1. صاحب‌قرانیه
  2. حصاربوعلی
  3. جمال آباد

  4. منظریه

  5. جماران

  6. جمشیدیه

  7. گل سنگ

  8. دزاشیب

  9. کاشانک

  10. گلاب‌دره

  11. بوکان

  12. آجودانیه

  13. نخجوان

طبیعت نیاوران

پارک نیاوران یکی از قدیمی‌ترین پارک‌های تهران محسوب می‌شود؛ بنابراین درختان کهن بسیاری را می‌توان در این پارک مشاهده کرد. یکی از قدیمی‌ترین درختان ایران و تهران درخت چنار 150 ساله است که با 20 متر ارتفاع، جلوه خاصی به بوستان بخشیده است. تک درخت سرخ‌دار نیز با عمر طولانی در ضلع جنوب شرقی پارک قرار گرفته است. یک درخت همیشه سبز با پوستی فلس دار و دارای میو‌های قرمز رنگ، که به “فسیل زنده” شهرت دارد.

پارک نیاوران به دلیل سبک درخت‌کاری باغ مانند خود می‌تواند پذیرای گونه‌های مختلفی از پرندگان مانند طوطی‌ها، دارکوب، گنجشک، سهره و مرغ مینا باشد. در حوض‌های آب موجود در این پارک شرایطی فراهم شده است که ماهی‌ها، لاکپشت‌ها و مرغابی‌ها بتوانند به راحتی در این مکان زندگی کنند. صدای آب و پرندگان در همه جای این پارک به گوش می‌رسد. هوای عالی، فرصتی را برای شما فراهم می‌کند تا به راحتی و در کم‌ترین زمان از هیاهوی شهر خارج شده و ساعاتی را در یک محیط فرح‌بخش در آرامش زندگی کنید. یکی دیگر از جاذبه های این پاک پله کان معروف آن است. این پله‌ها که با شیب ملایم در مسیر خیابان پاسداران قرار گرفته است، یکی از نماهای معروف پارک نیاوران محسوب می‌شود. بهتر است به آب‌نماها، جوی‌های آب و استخرهای بزرگ پارک اشاره نمود که با رقص نور و فوارهای خود از شما استقبال می‌کنند.

مکان های دیدنی

پارک نیاوران تهران
پارک نیاوران تهران

اماکن مهم نیاوران عبارتند از:

  • کاخ نیاوران
  • پارک نیاوران
  • فرهنگسرای نیاوران
  • تکیه نیاوران (از قدیمی‌ترین و مشهورترین تکیه‌های تهران)
  • ساختمان اصلی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی که در گذشته دفتر کار فرح پهلوی بوده‌است (در حاشیه میدان نیاوران)
  • شهرداری منطقه یک تهران (در انتهای خیابان نیاوران)
  • ورزشگاه شهدای نیاوران

محله ای اعیونی در منطقه ای خوش آب و هوا و خنک، ساختمان مجلل و کاخ های زیبا معرف این محله هستند، خیابان های باریک و پر از سراشیبی تو ترافیک آزاردهنده اند، معدود باغ ها و خونه های قدیمی به جای مانده  از سرسبزی و زیبایی این محله حکایت می کنند.

کاخ نیاوران تهران
کاخ نیاوران تهران

شما نیز اگر در این محله زندگی می کنید از دقدقه های خود برایمان بگویید و چه نکات مثبت یا منفی درمورد محله نیاوران وجود دارد.

 

نظر خود را درباره «نیاوران تهران» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نیاوران تهران فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.