زمان مطالعه: 5 دقیقه
خواص جادویی گیاه گزنه

خواص جادویی گیاه گزنه

گزنه گیاه گوچکی است که خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد. از گیاه گزنه برای درمان دستگاه تنفسی، دیابت،...

Nettle
Nettle

گزنه گیاه گوچکی است که خواص دارویی و درمانی بسیار زیادی دارد. از گیاه گزنه برای درمان دستگاه تنفسی، دیابت، کاهش قند خون و بسیاری موارد دیگر استفاده کرد. محل رویش گزنه بیشتر در شمال و شمال غربی ایران دیده می شود. نام علمی گیاه گزنه Urtica می باشد. این ها اطلاعات کلی در مورد گیاه گزنه بود، اطلاعات بیشتر در مورد گیاه گزنه و همچنین خواص گزنه را در این بخش آسمونی می توانید بخوانید. از شما کاربران خوب آسمونی دعوت می کنیم تا پایان این مقاله ما را همراهی کنید

خواص دارویی گیاه گزنه

درد مفاصل، ریزش مو، عفونت‌های ادراری، خستگی، مشکلات پروستات و غیره را می‌توان با دست‌های خشن همین گیاه درمان کرد. در این مقاله بیشتر راجع به گزنه صحبت و خواص آن را بررسی می‌کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

جوشانده‌ی گیاه گزنه برای پیشگیری از پوکی استخوان

گزنه  این گیاه دارویی سرشار از سیلیس و عنصر بور می‌باشد که برای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان موثر است. پوکی استخوان در نتیجه‌ی از بین رفتن املاح معدنی از بدن بروز می‌کند که معمولاً از پنجاه سال به بعد افراد را مبتلا می‌کند.

روش استفاده:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک فنجان آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه دم کنید. روزانه 4 تا 5 فنجان از دم کرده این گیاه دارویی  میل کنید.

ریشه‌ی  گیاه گزنه برای مقابله با مشکلات پروستات

گزنه برای آقایانی که پروستاتشان بزرگ شده مفید است. به عقیده‌ی محققان ریشه‌ی این گیاه دارویی  حاوی «لکتین»، «تانین»، «گلیکان» و «لیگنان» هایی می‌باشد که مانند هورمون‌های زنانه عمل می‌کند و تأثیر مثبتی روی غده‌ی پروستات می‌گذارد. پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف ریشه‌ی گزنه برای درمان مشکلات پروستات (غیر سرطانی و خوش‌خیم) مفید است.

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری ریشه‌ی گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و به مدت سه هفته روزانه 4 فنجان از این دم کرده بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های گزنه استفاده کنید. می‌توانید با پزشکتان مشورت کرده و کپسول‌های 300 میلی‌گرمی گزنه مصرف کنید. توجه داشته باشید آقایانی که موقع ادرار کردن مشکل دارند نباید بدون مشورت با پزشک از ریشه‌ی گزنه استفاده کنند.

دانه‌های گیاه گزنه برای مقابله با اسهال

دانه‌ها و برگ‌های گزنه یک درمان فوق‌العاده برای اسهال می‌باشند. دانه‌های این گیاه دارویی سرشار از پروتئین، موسیلاژ و روغن‌های چرب هستند.

روش استفاده:

یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را در یک لیتر آب جوش ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و در طول روز از این جوشانده میل کنید.

خواص  دارویی گیاه گزنه برای پو ست‌های چرب

گزنه برای افرادی که پوست بگذارید. همچنین لازم است که یک قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک لیتر آب به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 3 مرتبه یک فنجان از آن بنوشید.

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید

خواص  دارویی گیاه گزنه برای سم زدایی از بدن

مصرف مواد غذایی چرب و شیرین و غیره باعث می‌شود که بدن مازاد سموم دفع نشده را در بدن نگه دارد. برای همین لازم است هر از گاهی به خصوص در فصل بهار به فکر سم زدایی از بدن باشید. خوشبختانه گزنه به عملکرد برخی از ارگان‌های بدن مانند کلیه‌ها کمک می‌کند. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این گیاه به دفع سموم بدن مانند اوره کمک زیادی می‌کند.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته روزانه 2 تا 3 فنجان از این جوشانده میل کنید.

خواص گیاه گزنه برای مقابله با تب یونجه

تب یونجه همان حساسیتی است که در فصل بهار گریبان خیلی‌ها را می‌گیرد. برای پیشگیری یا تسکین این حساسیت می‌توانید به سراغ گزنه بروید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ گزنه‌ی خشک را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید. به مدت 3 هفته هر روز از این دم کرده میل کنید.

خواص گیاه گزنه برای مقابله با خستگی

اگر مدام احساس خستگی می‌کنید گزنه را دریابید. این گیاه سرشار از ویتامین C و آهن می‌باشد و برای رفع خستگی‌های جسمی و روحی مناسب است. گزنه انرژی زا بوده و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند و برای همین هم کمک می‌کند خیلی زود سرپا شوید.

روش مصرف:

3 قاشق غذاخوری برگ خشک گزنه را با یک فنجان آب جوش به مدت 10 دقیقه دم کنید و روزانه 4 تا 5 فنجان از آن بنوشید. یا اینکه از کپسول‌های 500 میلی‌گرمی استفاده کنید (طبق نظر پزشک یا داروساز). توجه داشته باشید که می‌توانید از آب گزنه برای رفع کم خونی و خستگی مفرط استفاده کنید. برای این کار لازم است که برگ های تازه این گیاه را میکس کرده و آب آن را صاف کنید. هر هفته 3 مرتبه به میزان 15 میلی‌لیتر از این آب میل کنید.

گیاه گزنه ادرارآور است

 بر گ های گزنه ادرارآور است. در واقع برای افزایش میزان ادرار و تمیزی مجاری اداری از شر عفونت و یا برای پیشگیری از تشکیل سنگ کلیه مفید است.

روش مصرف:

یک تا دو مشت برگ تازه‌ی گزنه را در یک لیتر آب ریخته و به مدت 10 دقیقه بجوشانید و سپس صاف کنید. به مدت 3 هفته روزانه دو تا سه فنجان از  جوشانده این گیاه دارویی میل کنید

دیگر خواص گزنه در طب سنتی:

- ملطف اخلاط لزجه

- جاذب مواد

- باعث ایجاد قرحه در اعضاء

- محلل اورام صلبه

- مدر (جاری کننده) بول و حیض و شیر و عرق

- افزاینده میل جنسی (مبهی)

- پاک کننده سینه و شش و معده

- گشاینده دهانه رحم

- بازکننده سده جگر و طحال (سپرز)

- آشامیدن آن و آشامیدن برگ مطبوخ آن با ماءالشعیر جهت امراض صدر مانند آسم (ربو) و تنگی نفس (نفس الانتصاب) و تنقیه سینه از اخلاط لزجه غلیظه مناسب است.

- گذاشتن برگ کوبیده آن در بینی موجب بند آمدن خون ریزی (قطع رعاف) می شود.

- حمول(شیاف واژینال) نیم مثقال آن با مُرّ با میزان برابر بغایت مدر حیض(قاعدگی آور) و ضماد برگ تازه آن جهت حبس رعاف(خونریزی) و برآمدگی رحم و تحلیل دبیله و گشودن دمل و قطع ثآلیل خصوصاً با عسل مؤثر است.

- همراه با نمک جهت جراحت گازگرفتگی سگ مناسب است.

- با موم روغن جهت بیماری های طحال توصیه شده است.

- پخته آن همراه با روغن زیتون جهت ورم بناگوش مؤثر است.

- ضماد خاکستر آن با نمک جهت زخم ها و قروح مؤثر است.

- ریشه آن با ماءالشعیر جهت پاکسازی سینه و شش و تخم آن جهت آسم (ربو) و سرفه و مجاری تنفس و استسقا و اخراج بلغم لزج و بیماری طحال و گرده و تقویت باه مصرف شده است.

- همراه با سکنجبین جهت تسکین وجع طحال و پهلو و گرده سریع الاثر است.

- طبیخ آن با اصل السوس (ریشه شیرین بیان) جهت پاکسازی مثانه از چرک مؤثر است.

- آشامیدن گزنه با تخم کرفس و شیر گوسفند به غایت مهیج قوای جنسی است.

- حمول(شیاف واژینال) فتیله آن با عسل مدر طمث(قاعدگی آور) است.

- ضماد آن با عسل جهت بزرگ کردن قضیب(آلت تناسلی مردان) مناسب است.

- همراه با مراهم جهت قروح و سرطان و به تنهایی جهت تحلیل اورام توصیه شده است.

- ضماد برگ آن و طلای(استفاده موضعی) آن با عسل بر قضیب و کنج ران محرک باه است.

- مضمضه(دهانشویه) عصاره آن محلل ورم لهات(لوزه ها) می باشد.

- ذرور(پودر) تخم و برگ خشک آن جهت خشک کردن زخم های متأکل و سرطان متقرح، بی لذع و حدت نافع است (2).

نکته: روغن گزنه در افعال مذکوره خصوص تقویت باه قوی تر از بزر آن است.

نظر خود را درباره «خواص جادویی گیاه گزنه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره خواص جادویی گیاه گزنه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.