زمان مطالعه: 2 دقیقه
چرا هلندی ها نارنجی می پوشند؟

چرا هلندی ها نارنجی می پوشند؟

تیم ملی هلند در ادامه نتایج درخشان خود در لیگ ملتهای اروپا موفق شد تیم ولز را با نتیجه(2-1) شکست دهد.

هلند ؛ شیر و پرچم خاندان اورانژ

مهدی زارعی- هلندی ها که پیش از لیگ ملتها مقابل نروژ(2-0) و دانمارک(4-2) پیروز شده بودند و با آلمان نیز(1-1) مساوی کردند، در اولین دیدار خود در لیگ ملتها در خانه بلژیک، این تیم را (4-1) در هم کوبیدند و پس از برد(2-1) در خانه ولز، در صدر جدول گروه خود قرار گرفتند. نارنجی ها که پنج سال پیش تا رده 37 تیمهای فوتبال جهان نزول کرده بودند، حالا در رده دهم بهترین تیمهای جهان قرار دارند و با شرایط کنونی، می توانند یکی از مدعیان جام جهانی قطر لقب گیرند.

در بین تیمهای ملی فوتبال، شاید کمتر تیمی باشد که مثل هلند، به لطف پیراهن خود شناخته شود. در تاریخ مسابقات بزرگ مثل جام جهانی، تعداد زیادی تیم بوده اند که پیراهن زرد، سبز، سفید، آبی یا قرمز به تن کرده اند. اما فقط دو تیم ملی بوده اند که با پیراهن نارنجی در جام جهانی حضور یافته اند و جالب است که هر دو هم در سال 1938 در جام جهانی شرکت داشتند. یکی از انها هلند بود و دیگری هِند هلند که بعد از استقلال به اندونزی تغییر نام داد. رنگ نارنجی پیراهن تیم ملی هلند، در حالی نماد این کشور شده است که پرچم این کشور از رنگهای قرمز، سفید و آبی تشکیل شده و هیچ اثری از نارنجی در پرچم هلند به چشم نمی خورد. پس چرا آنها از چنین رنگی استفاده کرده اند؟ پاسخ این سوال به قرن 16 بازمی گردد. زمانی که « ویلیام پرنس خاندان اورانژ» برای اولین بار در 1577 میلادی پرچم سه رنگ آبی، سفید و نارنجی را به عنوان پرچم هلند انتخاب کرد.

netherland-logo-during-time
netherland-logo-during-time

این پرچم سه قرن، معرف هلند بود و دریانوردان هلندی، این پرچم را در کشتی های خودشان قرار می دادند. ولی رنگ نارنجی از دور به خوبی در دریا مشخص نبود و همین سبب شد که بالاخره در سال 1813 رنگ قرمز جانشین نارنجی در پرچم شود. البته حذف این رنگ موجب فراموشی آن نشد و بعدها تمام تیمهای ملی هلند، لباس نارنجی رنگ را انتخاب کردند. تیم ملی هلند هم که در سال 1905 تأسیس شد، در ابتدا پیراهن سفید و شورت مشکی پوشید؛ اما تنها برای دو سال. از سال 1907 و برد مقابل بلژیک بود که این تیم نارنجی پوش شد و این رنگ را بیشتر از یک قرن است که حفظ نموده است. هلندی ها برای انتخاب لوگوی تیم ملی شان هم کار دشواری نداشتند. تنها کافی بود که به نماد پادشاهی خود دقت کنند و همان نماد را روی لباس شان بدوزند.

آشنایی با لوگوی تیمهای فوتبالی ؛ هلند ، شیر و پرچم خاندان اورانژ

خاندان اورانژ بیشتر از 500 سال است که شیر را به عنوان نماد خانوادگی شان معرفی کرده اند و تیم ملی هلند هم بدون این که چیزی به این علامت اضافه کند، مدتهاست که همین نماد را به عنوان لوگوی خود انتخاب کرده است. یک شیر ایستاده که خاستگاهی اَشرافی دارد. در حال حاضر شیر داخل نماد تیم ملی هلند سفید رنگ است و درون یک سپر نارنجی رنگ قرار گرفته است. داخل نماد هم جز چهار حرف KNVB چیز دیگری وجود ندارد. حروفی که ابتدای عبارت Koninklijke Voetballbond- Nederlandse ( فدراسیون سلطنتی فوتبال هلند ) هستند. در طول سالها و دهه ها، هلندی ها تنها تغییری که در این لوگو داده اند، این بود که گاهی سپرِ دور شیر را برداشتند و شیر به تنهایی روی لباس قرار گرفت. گاهی هم آن را سیاهرنگ کردند؛ همین و بس. رنگی که هلندی ها برای لباس تیم های ملی شان انتخاب کردند، آن قدر منحصر به فرد هست که آنها نیازی نداشته باشند که کار پیچیده ای برای انتخاب رنگ و لوگو انجام بدهند. فقط کافی است در یک بازی ملی در یک استادیوم، تماشاگرانی نارنجی پوش ببینیم تا متوجه شویم هلند آنجا بازی دارد.

اختصاصی ورزشی آسمونی

نظر خود را درباره «چرا هلندی ها نارنجی می پوشند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره چرا هلندی ها نارنجی می پوشند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.