زمان مطالعه: 2 دقیقه
طبیعت را برای آیندگان حفظ کنیم

طبیعت را برای آیندگان حفظ کنیم

سیزدهم فروردین ماه هر سال روز پایان جشن های نوروزی است. در این روز مردم بنا بر سنتی فرهنگی از خانه ها بیرون می...

طبیعت را برای آیندگان حفظ کنیم
طبیعت را برای آیندگان حفظ کنیم
سیزدهم فروردین ماه هر سال روز پایان جشن های نوروزی است. در این روز مردم بنا بر سنتی فرهنگی از خانه ها بیرون می آیند و به دشت و صحرا و باغ می روند تا آخرین روز عید را در طبیعت بگذرانند اما این گردش در طبیعت باید با رعایت نکاتی انجام شود که به محیط زیست آسیب نرسد. آسمونی در این بخش مطالبی در مورد طبیعت و روش های حفظ آن برای شما عزیزان تهیه کرده است.

سیزده‌به‌در سیزدهمین روز فروردین‌ماه و از جشن‌های نوروزی است. در تقویم‌های رسمیِ ایران، بعد از انقلاب، این روز روز طبیعت نامگذاری شده‌است و از تعطیلات رسمی است. برخی بر این باورند که در این روز باید برای راندن نحسی از خانه بیرون روند و نحسی را در طبیعت به‌در کنند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد. بعد از سیزده‌به‌در، جشن‌های نوروزی پایان می‌پذیرد.

راهکارهایی برای حفظ منابع طبیعی

  1. جلوگیری از تبدیل اراضی به سایر کاربری هایی که در نهایت موجب تخریب طبیعت می‌شود و در راستای توسعه پایدار نیست.
  2. اعمال و تسهیل مالی، بانکی برای بهره برداران عرصه‌های مرتعی و جنگلی.
  3. تقویت و اهمیت بیشتر به بیمه محصولات جنگلی و مرتعی. 4- ارتقای میزان آگاهی مرتع داران و جنگل نشینان با ارائه آموزش‌های علمی و عملی.
  4. ساماندهی دامداران ساکن در عرصه‌های جنگلی و مرتعی در جهت کاهش اتکای دام به مرتع و جنگل.
  5. شناسایی پتانسیل جنگل نشینان و مدون ساختن دانش بومی آنان و تلفیق با شیوه‌های نوین علمی و لحاظ کردن آنها در تدوین طرح‌ها و برنامه‌های اجرایی به منظور مشارکت  بیشتر اهالی در راستای رسیدن به اهداف موردنظر.
  6. جایگزینی سوخت فسیلی به جای چوب، به عنوان تأمین کننده سوخت روستاییان بویژه در مناطق جنگلی.
  7. کاهش کشت دیم در جنگل‌ها و مراتع و توسعه جنگل کاری مصنوعی و احیا و غنی‌سازی جنگل‌های طبیعی.

پویش طبیعت پاک برای پیشگیری از رهاسازی زباله در روز طبیعت آغاز شد

مدیر روابط عمومی اداره کل محیط زیست استان تهران گفت: پویش «طبیعت پاک» با هدف جمع آوری زباله ها همزمان با روز طبیعت(13 فروردین) در محورهای خروجی و بوستان های شهر تهران اجرا می شود.

امین افتخار افزود: در راستای طرح توزیع کیسه زباله برای جلوگیری از پخش زباله در روز 13 فروردین، اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران و انجمن ملی پلاستیک ایران با همکاری تعدادی از تولیدگنندگان کیسه های زباله، حمایت از این پویش را برعهده گرفته است.

وی با اشاره به اینکه 250 هزار کیسه زباله تولید شده در روز طبیعت، در خروجی های تهران و بوستان های شهر تهران توزیع خواهد شد اظهار کرد: روز 13 فروردین در تقویم ما به نام روز طبیعت نامگذاری شده اما می توان گفت این روز هم مثل روز هوای پاک (29 دی) از آلوده ترین روزهای سال است که متاسفانه در ان تخریب محیط زیست و طبیعت زیاد به چشم می خورد.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه فرصت و امکان بهره برداری ما از طبیعت بسیار اندک است گفت: ما باید با تولید کمتر زباله و تفکیک آن و جلوگیری از رهاسازی در طبیعت و از طرفی با تسهیل کردن کار بازیافت، به بازگشت آن در چرخه تولید کمک کنیم.

وی تصریح کرد :زندگی سالم و پایدار در گرو رفتار و برخورد منطقی و ضابطه مند ما با قوانین طبیعت است و هرگونه ناملایمت ما با طبیعت، اثرات مخرب و جبران ناپذیری دارد.

افتخار با بیان اینکه شهروندان باید در حفظ محیط زیست و طبیعت پیشتاز باشند اظهار کرد: همکاری مردم می تواند در داشتن یک شهرپاک با چهره زیبا کمک شایانی کند و با توجه به رسالت دینی و اخلاقی ما نسبت به طبیعت بکر خدادادی ، انتظار می رود در این مسیر حرکت روبه جلویی داشته باشیم.

وی ادامه داد : از همه مردم و دوستداران طبیعت درخواست می کنیم که سال 96 را سال توجه بیشتر به طبیعت و محیط زیست قرار دهند و داشتن شهر پاک و شهر عاری از هرگونه الودگی را در کانون توجه خود قرار دهند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «طبیعت را برای آیندگان حفظ کنیم» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره طبیعت را برای آیندگان حفظ کنیم فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.