زمان مطالعه: 1 دقیقه
17 خرداد، روز ملی شدن بانک‌ ها (1358)

17 خرداد، روز ملی شدن بانک‌ ها (1358)

17 خرداد 1358 روز ملی شدن کلیه بانک‌های ایران نام دارد.یک سال پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 17 خرداد ماه سال 1358 شمسی، شورای انقلاب، به جهت حفظ حقوق صاحبان سپ

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بانک‌ها در ایران به عنوان شریان‌های حیاتی ابرقدرت‌ها عمل می‌کردند و با افزایش قیمت نفت و نفوذ سرمایه‌های خارجی رشد فراوانی یافتند. این رشد بی‌رویه بیانگر میزان وابستگی اقتصادی رژیم حاکم، به امپرایالیسم خارجی بود. ادغام بانک‌ها پس از ملی شدن آن انجام گرفت. بطوری که، بانک‌ها پس از ادغام از 37 بانک، به 6 بانک تجاری و 3 بانک تخصصی تقسیم بندی شدند.

  1. بانک‌های تجاری شامل بانک رفاه، بانک ملی ایران، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، بانک ملت و بانک سپه می‌باشند.
  2. بانک‌های تخصصی نیز شامل بانک کشاورزی، بانک مسکن و بانک صنعت و معدن می‌باشند.

پس از جنگ بانک‌ها نقش مهمی در توسعه و بازسازی اقتصاد کشور ایفا کردند. پس از ملی شدن بانک‌ها در ایران ارکان بانک‌ها به شرح زیر تغییر کرد:

  • مجمع عمومی بانک‌ها
  • شورای عالی بانک‌ها
  • هییت مدیره هر بانک
  • مدیر عامل هر بانک

از دیگر اقدامات مهم دولت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خارج کردن سیستم بانکداری در ایران از حالت ربوی به غیر ربوی (بانکداری اسلامی) است. قانون بانکداری بدون ربا، در سال 1362 در مجلس شورای اسلامی ایران به تصویب نمایندگان رسید.

نظر خود را درباره «17 خرداد، روز ملی شدن بانک‌ ها (1358)» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 17 خرداد، روز ملی شدن بانک‌ ها (1358) فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.