کد مطلب: 43354 درج نظر
زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد فیلم نبات ؛ سایه های خاکستری

نقد فیلم نبات ؛ سایه های خاکستری

  نقد فيلم نبات ساخته پگاه ارضی اختصاصی آسمونی نقد از لاله عالم "نبات" اولين فيلم بلند سينمايی"...
زمان مطالعه: 3 دقیقه

  نقد فیلم نبات ساخته پگاه ارضی

اختصاصی آسمونی نقد از لاله عالم

"نبات" اولین فیلم بلند سینمایی" پگاه ارضی "در ژانر ملودرام خانوادگی است. این کارگردان قبلا فیلم های کوتاه "عبور "و" بازگشت "را ساخته بود . تماشاگر با اسم فیلم شاید فکر کند، احتمالا فیلم یا ربطی به گیاهان و مزرعه و روستا داشته باشد یا احتمالا کمدی و مضمونی شاد. "نبات" اما نه به گل و گیاه مربوط است و نه کمدی و خنده دار. فیلم اتفاقا بسیار جدی است و در قسمت هایی تاثر برانگیز و بی ارتباط با بیماری قرن حاضر ؛ آلزایمر نیست. نبات اما در فیلم اسم فرزند دختری است که قرار بوده است، بودنش ادامه یک زندگی مشترک ناشی از عشق را شیرین تر کند. نبات گرچه دختر بچه ای زیبا و شیرین است که با پدرش ظاهرا زندگی شیرینی دارد اما شیرینی زندگی اش زمان هایی که باید با حقیقت روبرو شود، به تلخی تبدیل می شود یا آنجا که نمی تواند حرف هایی که باید به مادر بزند به پدر بگوید. نبات قصه خوشبختی یک پدر با بازی "شهاب حسینی "و یک دختر بچه با بازی "ستایش محمودی "است. یک خانواده خوشبختی که بیشتر به نظر می رسد، بخش بیشتر اظهار صمیمیت و خوشبختی آنها تصنعی است یا لااقل چیزی کم دارد. اما در همین ارتباط های صمیمی و پدری که سعی می کند، نقش مادر را نیز به مانند نقش مادر بازی کند، جای خالی مادر نشان داده می شود. توجه شما را جلب می کنم به صحنه ای که پدر و دختر در رستوران هستند و توجه دختر به افرادی جلب می شود که روبروی آنها هستند و مادری که کادو روز مادر را از فرزندش دریافت می کند هر چند این نگاه گذرا باشد. یا صحنه ای که پدر و دختر در پارک نشسته اند و چند زن عبور می کنند و ناخواسته توجه آنها جلب می شود و دختر از پدر در مورد قصدش برای ازدواج می پرسد. بهرحال کارگردان با این نشانه ها قصد دارد تا به مخاطب بفهماند با همه خوشبختی و تفاهم این دو، چیزهایی در این میانه کم است. با حضور زنی با اسم مستعار "رویا" و در اصل "سایه"، با بازی" نازنین فراهانی"، زندگی ساده و شاد این دو تغییر می کند. سایه ، گذشته ای است که هنوز سایه اش بر زندگی سعید و فرزندش سنگینی می کند، گذشته ای که نه قابل حذف است و نه جبران. شاید دلیل انتخاب این اسم از سوی کارگردان به این دلیل باشد که گذشته ما انسان ها همیشه سایه وار ما را تعقیب می کنند و گریزی از آن نیست. شاید خود "سایه "نیز این را می داند که حالا با اسم "رویا "وارد معرکه شده و می خواهد رؤیای کودکی باشد که شاید تا همیشه برایش رویا بماند. کارگردان در ترسیم روابط پدر و دختر موفق عمل کرده است و بیننده می تواند یک پدر و دختر صمیمی را به روی پرده ببیند، چه آنجا که حرف همدیگر را می فهمند و چه جاهایی که سوتفاهم پیدا می کنند، مثل صحنه ای که دخترک قهر می کند و در صندلی جلو پهلوان پدر نمی نشیند. فیلم نبات یک فیلم داستانگوست که حرفش را سرراست می زند بنابراین با مخاطب عام می تواند ارتباط برقرار کند، خصوصا مخاطبی که برای دیدن ستاره ها به سینما می رود. فیلم حرف برای گفتن هم دارد، حرف های مهمی که در زندگی واقعی شاید چندان به آن توجه نشود، خصوصا این روزها که خیلی از زوج ها بدون تامل ازدواج می کنند و سپس به راحتی جدا می شوند و به عواقب کار نیز فکر نمی کنند. این فیلم نقدی است بر رفتار تک تک افرادی که غرور، خودخواهی، منیت ها، جاه طلبی ها و برداشت های غلط  آنها را احاطه کرده است. شخصیت زن و مرد فیلم هر دو خاکستری هستند و هر دو اسیر اشتباهات و تاوانی سخت برای کارهایشان. البته این فیلم همچنان که نقدی است بر رفتار بدون فکر برخی از زوج ها، بزرگترها را نیز به چالش می کشد، چرا که دلیل خیلی از این جدایی ها می تواند یا دخالت های مستقیم و غیر مستقیم مخرب به جای رهنمودهای سازنده باشد. شاید افراد زمانی به فکر جبران اشتباهاتشان باشد که دیگر خیلی دیر است ، آنجا که سعید، سعی دارد حلقه ازدواج را دوباره بر دست کند اما این بار حلقه برای انگشتانش گشاد است، نمادی است از تلاش بیهوده برای برگرداندن یک عشق. یا جایی که مجسمه ای برای سایه ارسال می شود، مجسمه ای نا مشخص با سری کج که شاید نمادی از خود سایه و عملکرد وی باشد. فیلم نبات را زوج های جوان و همچنین بزرگترهای خانواده نیز باید ببینند. تنها ایرادی که به فیلم نبات می توان گرفت، ریتم کند آن است وگرنه بازیها خوب است، فیلمبرداری مناسب این شکل از کار است، موسیقی همچنین و مهمتر از همه حرفی که زده می شود. بهرحال "نبات "به عنوان یک فیلم اول ، کار قابل قبولی است. اختصاصی آسمونی لاله عالم

معرفی نویسنده:

عضو انجمن منتقدان و نويسندگان سينماى ايران (بازرس على البدل)
تحصيلات: كارشناس ارشد روزنامه نگارى
سمت ها: مدير مسئول نشريه پرونده تاتر، مشاور سردبير ماهنامه شهر سالم.،دبير سرويس فرهنگي روزنامه عصر ازادگان سرى اول مسئول صفحه فرهنگستان(حيات نو)، مدير تحريريه هاى دو نشريه فيلم و سينما و جشنواره. مسئول بخش چهره ها و اهالي سينما(دنياى تصوير) ، مسئول ستون گپ و گفت (آسيا)

ثبت نظر درباره «نقد فیلم نبات ؛ سایه های خاکستری»

دیدگاه خود را در کادر زیر بنویسید

6 - 2 = ?