زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگی من به خودم مربوطه

زندگی من به خودم مربوطه

تنهایی زندگی کردن یا به اصطلاح زندگی مجردی روایت زندگی امروزه اکثر جوانان کشور ماست ،شیوع بی رویه علاقه به...

single-life
single-life

تنهایی زندگی کردن یا به اصطلاح زندگی مجردی روایت زندگی امروزه اکثر جوانان کشور ماست ،شیوع بی رویه علاقه به این نوع زندگی کردن برای سلامت جامعه بسیار مضر است. اگر می خواهید در مورد زندگی مستقل بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه کنید. از شما عزیزان دعوت می کنیم همچنان ما را همراهی کنید.

بسیار مهم است یک جوان قبل از اینکه تصمیم بگیرد زندگی مستقلی داشته باشد، بداند برای این سبک زندگی، دقیقا چه چیزهایی را باید فراهم کند. این نوع از زندگی چه ویژگی هایی دارد و خود را برای چه چیزهایی باید آماده کند.

با مدرنتر شدن زندگی، سبک زندگی بسیاری به کلی زیر و رو شده است؛ از واردشدن رایانه و گوشی های همراه هوشمند و اینترنت گرفته تا تحصیلات بالات رو شغل های متنوع تر و زندگی های مستقل از خانواده. جوانان امروز، پدیده ای را به وجود آورده اند به نام زندگی مستقل، زندگی مجردی یا هر اسمی که بخواهید روی آن بگذارید اما این سبک زندگی، خیلی وقت نیست در ایران، در بین جوانان رواج یافته است.

تا همین چند سال پیش، اغلب جوانان با خانواده های خود زندگی می کردند تا زمانی که ازدواج می کردند و خود زندگی خانوادگی تازه ای را تشکیل می دادند و همراه با همسرشان و بعد فرزندان، به زندگی ادامه می دادند.

در پاسخ به اینکه چرا جوانان به زندگی مستقل روی آورده اند، عوامل بسیاری را می توان برشمرد؛ امکان تحصیل در مقاطع بالاتر و در شهرهای دیگر، کار و درآمد و در نتیجه استقلال مالی، استقلال مالی بیشتر در بین دختران، مدرن شدن زندگی د ر کشور، سخت تر شدن شرایط ازدواج و ...

دلیل آن را هر چه بدانیم و هر دیدگاهی که نسبت به آن داشته باشیم، خواه مثبت و خواه منفی، این واقعیتی گریزناپذیر است که باید بدان پرداخت و به جوانان کمک کرد در چنین سبک تازه ای از زندگی که الگوهای کمی برای آن دارند، موفق تر و سالم تر باشند.

از جمله، بسیار مهم است یک جوان قبل از اینکه تصمیم بگیرد زندگی مستقلی داشته باشد، بداند برای این سبک زندگی، دقیقا چه چیزهایی را باید فراهم کند. این نوع از زندگی چه ویژگی هایی دارد و خود را برای چه چیزهایی باید آماده کند.

بدون شناخت صحیح از یک سبک زندگی، احتمال اینکه در آن دچار دردسر شویم بیشتر است. باید دیدگاهی واقع بینانه داشت و برای آن آمادگی کافی را به دست آورد.

این پدیده در مقیاس کوچک چندان هم ناپسند نیست، چراکه در برخی موارد بعضی افراد مثل دانشجویانی که به اجبار باید محل زندگی خود را ترک کنند و برای ادامه تحصیل به شهری دیگر بروند یا افرادی که محل کار آنها با شهر محل زندگیشان فاصله زیادی دارد، ناچار به انتخاب این نوع زندگی هستند. اما معضل از گسترش این نوع از زندگی بین جوانان و از بین رفتن حساسیت‌های جامعه نسبت به آن شروع می‌شود. اگر حساسیت‌ها درخصوص زندگی مجردی خصوصا برای جوانان مجرد از بین برود و خانواده‌ها مشکلی با ترک خانه فرزندان نداشته باشند، عواقب زیادی به جامعه تحمیل می‌شود.

عوامل زیادی مانند شکاف بین نسلی باعث می‌شود جوان زندگی مجردی را به زندگی با پدر و مادر مسن ترجیح دهد. بالا رفتن سن و مجرد ماندن مسئله دیگری است که می‌توان برای انتخاب زندگی مجردی متصور شد؛ زندگی‌ای که با تجربه‌های جدید همراه است و محدودیت‌های زندگی در کنار پدر و مادر را به همراه ندارد و نوعی استقلال را به جوان هدیه می‌کند. حتی دانشجویان نیز بعد از خاتمه تحصیل تمایلی به برگشت به شهر و خانه خود نداشته و این تجربه جدید را حفظ می‌کنند.

با همه گیر شدن زندگی مجردی و از بین رفتن حساسیت‌ها، در وهله نخست تشکیل خانواده متزلزل می‌شود و فرد علاقه چندانی به برعهده گرفتن مسئولیت خانواده نخواهد داشت. انگار که جامعه هم این تغییرات فرهنگی و زندگی مجردی را به ناچار قبول کرده و این رفتار جوانان با نقد اجتماعی مؤثری مواجه نشده است. این پذیرش اجتماعی که نوعی تأیید این کار است باعث می‌شود تا تعداد بیشتری از جوانان به برگزیدن این نوع زندگی تشویق شوند.

اگر این نوع زندگی در جامعه تسری پیدا کند و حساسیت‌ها از بین برود باید منتظر تیر خلاص به زندگی خانوادگی باشیم چراکه این نوع زندگی کم کم باعث می‌شود تا شکل‌گیری خانواده از بین رفته و تجربه تشکیل خانواده به نقطه صفر برسد. همین مسئله باعث می‌شود تا «انبوه تنها»‌ در جامعه شکل بگیرد. در چنین شرایطی عواطف انسانی تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد و بی‌عاطفگی ترویج پیدا می‌کند و جامعه به‌تدریج نسبت به اعمال افراد بی‌تفاوت و خنثی می‌شود. همچنین نظام خویشاوندی به هم خورده و همبستگی جمعی و همکاری و اتحاد اجتماعی در معرض خطر قرار می‌گیرد. چنین انسان‌هایی نه‌تنها به فکر خلاقیت و نوآوری نیستند بلکه نمی‌توانند صاحب رشد و شکوفایی شوند و به اندک‌ها بسنده کرده و به زندگی سطح پایین رضایت می‌دهند. به‌دنبال همین مسئله باید منتظر بروز آسیب‌ها و مشکلات متعددی در جامعه باشیم. کاری که امروز باید انجام داد آشتی دادن جوانان با محیط خانواده و از بین بردن فاصله‌هاست.

در پایان این بخش آسمونی شعر بسیار زیبا از احمد شاملو را برای شما عزیزان منتشر می کنیم:

شعر زیبای احمد شاملو در مورد من زندگی خود را میکنم ...

من زندگی خودم را میکنم و

برایم مهم نیست چگونه قضاوت میشوم .

چاقم,لاغرم,قد بلندم,کوتاه قدم,سفیدم,سبزه ام همه به خودم مربوط است

مهم بودن یا نبودن رو فراموش کن

روزنامه ی روز شنبه زباله ی روز یکشنبه است

زندگی کن به شیوه خودت

با قوانین خودت

با باورها و ایمان قلبی خودت

مردم دلشان می خواهد

موضوعی برای گفتگو داشته باشند

برایشان فرقی نمی کند چگونه هستی

هر جور که باشی

حرفی برای گفتن دارند

شاد باش و

از زندگی لذت ببر

چه انتظاری از مردم داری ؟؟؟

آنها حتی پشت سر خدا هم

حرف می زنند!!!!

: اگر خواستی چیزی را پنهان کنی لای یک کتاب بگذار!

این ملت کتاب نمیخوانند......

 شما کاربران عزیز آسمونی می توانید نظرات و دیدگاه های خود را در مورد زندگی مستقل برای ما بیان کنید. نظرات شما برای آسمونی بسیار ارزنده هستند ...

نظر خود را درباره «زندگی من به خودم مربوطه» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگی من به خودم مربوطه فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.