زمان مطالعه: 4 دقیقه
پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

چند سالی است که درگاه ملی خدمات دولت هوشمند راه اندازی شده است که هدف تسهیل دسترسی مردم به خدمات دولت می باشد.

درگاه ملی جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با آخرین ویرایش‌ها، اطلاعات و شرایطی که برای دریافت این خدمات مورد نیاز است، معرفی کانال‌های دریافت خدمت و اینکه برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند و تمامی اطلاعات مورد نیاز ارائه خدمت را می‌توانند در این پرتال ملی دریافت کنند. آسمونی در این بخش به معرفی پنجره ملی واحد خدمات الکترونیک دولت هوشمند می پردازد.

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

هدف از "پنجره ملی واحد خدمات الکترونیک دولت هوشمند" یا همان "درگاه ملی خدمات دولت هوشمند"، استانداردسازی فعالیت‌های دولت و حرکت به سمت معماری سرویس‌گرا و خدمت‌محور بود. وقتی خدمات استاندارد می‌شود اولین نکته‌ای که اتفاق می‌افتد این است که شفافیت در اطلاع‌رسانی و دسترسی به خدمات صورت می‌گیرد، یعنی مردم با دسترسی به این خدمات مسیر اخذ خدمات را شناسایی می‌کنند و همچنین دسترسی به خدمات الکترونیک نیز حاصل می‌شود.

اطلاعات دستگاه اجرایی متولی این خدمات که تاکنون 69 مورد به تأیید رسیده است و اطلاعات مربوط به هر شناسنامه خدمت و کیفیت آن با تعامل با دستگاه های اجرایی نهایی شده است و در فرآیند پیشرفت این درگاه ملی اگر نقصی در اطلاعات باشد یا اصلاحی در فرآیند ارائه خدمت نهایی شود با کمک دستگاه های اجرایی این اطلاعات را تکمیل می‌کنیم.

در مصوبه شورای اجرای فناوری اطلاعات در یازدهم شهریور 1393به عنوان ضوابط فنی اجرایی توسعه دولت الکترونیک که رییس محترم جمهور، آقای دکتر روحانی ابلاغ کردند، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ملزم شد با همکاری دستگاه‌های اجرایی، شناسنامه خدمات دولت را احصا کند، یعنی فرآیند آن طوری تنظیم شد که بنابر فرم ابلاغیه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دستگاه‌های اجرایی نیازمندی‌های این شناسنامه خدمات قانونی را تهیه کنند.

درگاه ملی خدمات دولت هوشمند
درگاه ملی خدمات دولت هوشمند

در جلسات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با دبیرخانه کمیسیون دولت الکترونیک، یک هماهنگی در فاز اول این شناسنامه خدمات ایجاد و بسیاری از نیازمندی‌های این شناسنامه احصا شد و در نهایت طی یک فرآیند حدودا 14 ماهه این شناسنامه خدمات از مجموع 102 دستگاه اجرایی که سازمان مدیریت درخواست تدوین شناسنامه خدمات داشت، برای 69 دستگاه اجرایی کشور از جمله وزارت ارتباطات، وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و امور دارایی و تمام زیرمجوعه‌های آنها نهایی شد.

وقتی مردم درخواست روتینی از یک سری دستگاه‌ها دارند می‌دانند برای اخذ خدمت به کجا مراجعه کنند، در غیر این صورت در این درگاه با یک جستجوی ساده یا مراجعه به خوشه مربوط می‌روند، می‌توانند متوجه شوند این سرویس وجود دارد یا جزو خدمات دولت هست و کدام دستگاه ارائه‌دهنده آن است و چه فرآیند و شرایطی دارد. این اطلاعات را از این پرتال به دست می‌آورند اگر هم این سرویس الکترونیکی شده باشد، پیوندی موجود است که این سرویس به دستگاه اصلی وصل می‌شود.

با وجود اینکه در این درگاه لزوما برای همه سرویس‌ها عملیات ارائه سرویس واحد صورت نمی‌گیرد و مثل همه پرتال‌های بزرگ دنیا به آن وبگاه یا پرتال اصلی که آن سرویس را ارائه می‌کند ارجاع می‌شود، اما این مزیت را دارد که هر خدمتی که به تایید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برسد و هر اصلاحی که صورت بگیرد یک جا نمود پیدا می‌کند. همچنین در آینده‌ای نزدیک ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیک دستگاه‌ها و آمار عملکرد در روند الکترونیکی شده در این درگاه قابل مشاهده خواهد بود.

پنجره ملی واحد خدمات الکترونیک دولت هوشمند
پنجره ملی واحد خدمات الکترونیک دولت هوشمند

دستگاه‌های اجرایی در این سال‌های اخیر تلاش بسیاری داشتند که فرآیندهای ارائه خدمات خود را تا حد ممکن الکترونیکی کنند، ولی کار آنها جایی به انتها می‌رسد که نیازمند اخذ اطلاعات و استعلامات از دستگاه‌های دیگر می‌شوند و در حقیقت می‌خواهند به جای فرآیندهای درون دستگاهی و عمودی یکپارچگی افقی بین دستگاهی صورت بگیرد. اینجا همان جایی است که ارزش افزوده خدمات نسل دوم دولت الکترونیک شکل می‌گیرد، اینکه انتظار داریم مردم کاهش رفت و آمد داشته باشند و به جای اینکه مردم دنبال اخذ خدمت بدوند، دستگاه‌های دولتی در پشت منظر عمومی با تبادل اطلاعات واستعلامات ارائه سرویس را انجام دهند.

گذرگاه خدمات دولت (GSB) چیست؟ 

 گذرگاه خدمات دولت (GSB) که در مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات ایجاد شده یک سامانه است که به جای اینکه دستگاه های اجرایی برای تبادل اطلاعات، سرویس الکترونیک ایجاد کنند به این گذرگاه وصل می‌شوند و با استانداردهای آن دستگاه و امن بودن آن گذرگاه، خدمات الکترونیکی مربوط به دولت را تبادل یا اخذ می‌کنند.

فقط کافی است که همه دستگاه‌های اجرایی به این GSB وصل باشند و خدمات الکترونیک خود را تدوین کنند، یعنی به جای هزاران نقطه دو به دو، یک اتصال متقابل به GSB یا همان گذرگاه خدمات دولت، بستر یکپارچه‌ای را برای تبادل خدمت انجام می‌دهد که در حال حاضر 114 مورد وصل شده‌اند.

خدمات دولت همراه

سامانه دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه می‌باشد. به‌ عبارت‌ دیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که متولی آن سازمان فناوری اطلاعات ایران بوده و با همراهی دستگاه‌های اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی بر بستر ارتباطات سیار و جلب مشارکت شهروندان می‌پردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی بر روی ابزارک­های همراه (موبایل، تبلت و ...) در قالب خدمات اپلیکیشن دولت همراه، خدمات ارائه ‌شده درکد USSD با #4* و همچنین خدمات پیاده‌سازی شده در سرشماره پیامکی 4040 به شهروندان ارائه می‌شود.

راه های ارتباطی با پنجره ملی واحد خدمات الکترونیک دولت هوشمند

تلفن 021-88498412
تلفن پشتیبانی 24 ساعته 195
وب سایت https://iran.gov.ir/
ایمیل info@iran.gov.ir

برای طرح هرگونه سوال درخصوص سامانه دولت همراه و سرویسهای آن می توانید با شماره تلفن پشتیبانی شبانه روزی 195
تماس حاصل فرمایید.

نظر خود را درباره «پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره پنجره ملی خدمات دولت هوشمند فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.