زمان مطالعه: 3 دقیقه
جهان موازی واقعیت است یا افسانه؟

جهان موازی واقعیت است یا افسانه؟

جهان طبق تحقیقات و شواهد موجود، از یک انفجار (مهبانگ) شروع شده است. تقریبا یک قرن است که دانشمندان درحال مطالعه عواقب و نتایج دیگر این انفجار هستند.

جهان موازی یکی از موضوع های مورد علاقه فیلم ها و مستندها و کتب کریستوفر نولان تمام آثارشان بر پایه جهان های موازی یا پدیده هایی از این قبیل میچرخند. در ادامه مطلب آسمونی با جزئیات بیشتری از جهان موازی آشنا می شویم.

از سیارات گرفته تا ستارگان و خود فضا، همه و همه در این جهان هستند. و با وجود آنکه بزرگی جهان در ذهن ما نمیگنجد، ما حتی اندازه ای تقریبی از جهان محاسبه کرده ایم. عجیب است نه؟ این اندازه حدود 93 میلیارد سال نوری برآورد شده و ما هیچ اطلاعی نداریم که وّرای 93 میلیارد سال نوری چه چیز وجود دارد (یا چه چیز وجود ندارد!) اگر پیش خودمان لحظه ای فکر کنیم که میتوان این فاصله را درنوردید، سخت در اشتباهیم. چون این فاصله بیشتر از توان سفر ما در زمان محدودمان بوده و خواهد بود، حتی اگر از اول پیدایش بشر شروع میکردیم هم نمیرسیدیم مگر با سرعت نور!

شروع جهانی که میشناسیم با بیگ بنگ، مهبانگ و یا انفجار بزرگ بوده است و بستر پهناوری که گفتیم نیز توسط همین پدیده به وجود آمد. پس از بیگ بنگ امواج مایکروویو و پرتوهای کیهانی در هرجایی از هستی که فکرش را بکنید سرگردان و ناظر همه ماجراها بوده اند.

جهانی که در آن زندگی میکنیم هرآنچه که میشناسیم را در خود جای داده. به این جمله فکر کنید!

اما همیشه همه مان حداقل یک بار پرسیده ایم: اگر این تنها جهان نباشد چی؟ اگر غیر از جهان هستی باز هم جهان های دیگری وجود داشته باشد چی؟ اگر دقیقا "در کنار" جهان ما یک جهان دیگر وجود داشته باشد چی؟ اصلا کنار جهان ما کجاست؟

ستاره شناسان این سوالات را تا کرده و در جعبه ای به نام جهان های موازی قرار داده اند. در واقع بسیاری از الگو ها و مدل های علمی نیز حاکی از آنند که این امر چندان هم دور از عقل و علم و انتظار نیست. ما تنها نیستیم، نه در جهان خود و نه خارج از آن!

جهان موازی و تئوری های قابل اثبات آن

جهان موازی
جهان موازی

نظریه های جهان موازی از ابتدا به واسطه فیلم ها و کتاب داستان های تخیلی نبود که وارد زندگی ما شدند؛ بلکه بسیاری از مدل سازی های پیدایش همین جهانی که در آن هستیم (توسط بیگ بنگ) حاکی از آن بوده اند که جهان موازی افسانه نیست! حتی علمی چون مکانیک کوانتوم و نظریه ریسمان و یا نظریه تورم کیهانی که فضانوردان بسیاری آن را تایید میکنند، حاکی از وجود یک یا چندین جهان دیگر است.

یک احتمال این است که جهان موازی میتواند با قواعدی کاملا متفاوت وجود داشته باشد، یک یا چند جهان موازی باشد و یا کاملا شبیه به همین جهان ما باشد اما اتفاقات و تصمیم افراد متفاوت باشد.

همان طور که بسیاری از نویسنده ها سالهاست که جهان های موازی را به تصویر میکشند، ممکن است میلیون ها جهان موازی وجود داشته باشد که یک یا چندتای آنها دقیقا عین همین جهان ما هستند. احتمالش هم کم نیست که در این جهان ها بتوانید همزادتان را هم پیدا کنید! البته اگر پایتان به آن جهان برسد. اما این همزادهای شما ممکن است در شرایط مختلفی باشند، چراکه شرایط و قوانین فیزیک در جهان های مختلف متفاوت است.

4 نوع از جهان های موازی

  1. جهان موازی که هیچ فرقی با جهان ما ندارد. همه چیز همین شکل است!
  2. جهان موازی که در آن قوانین پایه فیزیک متفاوت از قوانین فیزیک پایه در جهان ما است.
  3. جهان موازی که در آن تمام قوانین فیزیک مانند همین قوانین جهان ما هستند اما شروع متفائتی داشته.
  4. جهان موازی که قوانین اصلی فیزیک با قوانین اصلی فیزیک ما تطابق دارد اما پیامدها متفاوتند.

اثبات وجود جهان موازی

چطور ثابت کنیم که این موضوع واقعیت دارد؟ آیا همیشه بر مرز بین علم و تخیل در حال نوسان خواهد ماند؟

اگر در نظر بگیریم که جهان ما قابلیت برخورد با یک جهان دیگر را دارد، ممکن است مدرک و شواهدی به دست آوریم تا این موضوع را هم اثبات کنیم. اما معلوم نیست آنقدر زمان داشته باشیم یا نه. بسیاری از دانشمندان نظریه دادند که برخورد جهان های موازی میتواند در پرتوهای کیهانی جهان قابل دیدن باشد و این پرتوهای قابل مطالعه اند، کافیست که ضبط شوند. درواقع مطالعه امواج و پرتوهای کیهانی میتواند سرنخ های فراوانی به ما دهد، چراکه این پرتو ها کهن ترین موجودات جهان هستی هستند و حتی مواردی چون تاثیرات اجرام و اجسام بر زمان و نظریه تورم کیهانی نیز که مربوط به نظریه نسبیت عام انیشتین است نیز روی این پرتو ها بایگانی شده و قابل مشاهده هستند.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «جهان موازی واقعیت است یا افسانه؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره جهان موازی واقعیت است یا افسانه؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.