زمان مطالعه: 3 دقیقه
نقد روانشناختی بر فیلم سینمایی لجن زار

نقد روانشناختی بر فیلم سینمایی لجن زار

جنگ میان دولت ها و ملتها در تمامی دنیا همواره دارای اثرات روحی و روانی متعددی می باشد .
نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review
نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review

نویسنده : مرجان دلپسند

فیلم سینمایی " لجن زار " ساخته دی ریس مصائب و مشکلات زمان جنگ جهانی دوم دردهه 40 میلادی مانند نژاد پرستی و تحقیر رنگین پوستان ، مرگ و میر و ... را شرح می دهد . این فیلم سینمایی از لحاظ جلوه های بصری مانند طبیعت وحشی می سی سی پی ، باران های سیل آسا ، مزرعه گلی و ... برنده جایزه منتقدین "ریچل موریسون" در سال 2018 شده است .

به مثابه اکثرفیلم های رمان گونه هالیوودی ، سکانس ابتدایی فیلم با تعریف بخشهایی از انتهای داستان توسط لارا بازی کری مولیگان با دیالوگی سرشار از حزن و اندوه شروع می شود . دیالوگی که می تواند حال و هوای زنان و کودکان درگیر در جنگ را نشان بدهد . " وقتی به مزرعه نگاه می کنم ،گل و لای را می بینم ، رویاهایم رنگ قهوه ای به خود می گیرند ".اما با یک فلش بک به عقب هر کدام از شخصیت ها به معرفی خود می پردازند .

لارا نیز دختری 31 ساله و فارغ التحصیل رشته معلمی و یک پیانیست اهل ویرجینیا می باشد که هنوز با خانواده اش زندگی می کند . علی رغم آنکه در جوامع غربی فرزندان زمانی که به سن نوجوانی می رسند خانه و خانواده خود را به قصد یافتن شغل و زندگی بهتر ترک می کنند ، اما لارا بعد از آشنایی با هنری مک آلن با بازی جیسون کلارک ، رئیس برادرش و ازدواج با وی ویرجینیا را به قصد می سی سی پی ترک می کند . ازدواجی که برخلاف میل باطنی و بدون عشق رمانتیک است و سرنوشت لارا را عوض می کند .

در سکانس هایی از فیلم که هنری بدون احساس هیچ گونه دلتنگی لارا و دخترانش را برای مدت طولانی ترک می کند و پس از بازگشت به خانه نیز هیچ احساس رمانتیکی نسبت به وی ندارد .

 

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review
نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review  

هنری یکی از کاراکترهای فیلم است که علی رغم اینکه دیگر کاراکترهای داستان به مثابه او دور هم جمع شده اند ، از رقابت روان رنجور گونه رنج می برد . رقابت رنجور گونه هنری باعث شده تا دیگران وی را فردی خودشیفته ، بی اعتماد در نزد دیگران و فردی که می خواهد به هر نحوی که شده یک قدم از دیگران فراتر باشد بشناسند و از او دور شوند . هنری حتی در برخورد با همسرش نیز او به مثابه یک ابزار و صرفا یک مؤنث نگاه می کند و او را سزاوار احترام نمی داند . پیامد چنین برخوردها و نگرش هایی به زنان می تواند منجر به شکل گیری درماندگی آموخته شده دروی گردد .

همانطور که در شخصیت لارا می بینیم ، لارا دختری که علی رغم توانایی های بسیار چنان در زندگی با هنری و مصائب و مشکلات زندگی وی غرق شده است که توانایی خروج از آن و مبارزه با آن را در خود نمی بیند . در سکانسی از فیلم که با دیالوگی از سوی لارا مطرح می شود می توان شاهد این رفتار بود . " درسته که از هنری خوشم نمی یاد ، اما اورا هم رد نمی کنم ".

و یا در سکانسی دیگر از فیلم که " این مزرعه بوی مرگ می دهد ، یاد گرفته ام که سر یک مرغ را زنده رنده بکنم ، فرزند یک خوک را به دنیا بیاورم" .

 

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review
نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review  

داستان این فیلم به زمان جنگ جهانی دوم که برده داری هنوز مرسوم بوده برمی گردد . عقاید سختگیرانه و دور از انسانیت و آزار و اذیت برده ها و رنگین پوستان که حتی بعد از پایان جنگ جهانی دوم رگه هایی از اثرات آن باقی مانده بود را پررنگ ترجلوه داده است . مثلا در اتوبوسی که جای رنگین پوستان و سفید پوستان را جدا کرده و یا در سوپر مارکت که درب پشتی را برای ورود و خروج برده ها در نظر گرفته شده است را دید .

داستان این فیلم نیز روایت کننده زندگی دو خانواده سفید پوست و برده است که به طور کاملا اتفاقی دو مرد از این خانواده را به یکدیگر نزدیک می کند . دو کاراکتر اصلی فیلم که رانسل پسر(هپ برده) و جیمی برادر هنری است . دو مرد که هر دو از جنگ بازگشته اند . یکی سودای خلبان شدن را در سر می پروراند ، اما دیگری سودای راندن یک ناو ارتشی در جنگ . این دو کاراکتر هر دو به آرزوهای خود می رسند . اما خانواده رانسل به از اینکه توانسته فرمانده یک ناو ارتشی باشند به او افتخار نمی کنند . شاید دلیل آن عقاید برده داری و تحقیر برده ها باشد و بر چسپی که سفید پوستان به آنها داده اند . درست برعکس خانواده جیمی که به وی افتخار می کنند . دوستی این دو برادر به مذاق پاپی پدر جیمی که فردی نژاد پرست و به شدت متعصب است ، خوش نمی آید .

با دوستی این مرد با رگه هایی از انسانیت همراه شده است .

 

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review
نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review

نقد فیلم سینمایی لجن زار mudbound review

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «نقد روانشناختی بر فیلم سینمایی لجن زار» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره نقد روانشناختی بر فیلم سینمایی لجن زار فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.