زمان مطالعه: 4 دقیقه
بیماری mts چیست

بیماری mts چیست

آیا می دانید بيمارى mts چیست؟ اگر می خواهید در مورد بيمارى mts بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان...
بیماری mts چیست
بیماری mts چیست


آیا می دانید بیماری mts چیست؟ اگر می خواهید در مورد بیماری mts بیشتر بدانید این بخش آسمونی را تا پایان مطاالعه نمایید چرا که به معرفی بیماری mts می پردازیم.

آنچه در مورد بیماری mts یا سندروم تنگی ورید باید بدانید

یک فوق تخصص جراحی عروق در رابطه با سندروم می-ترنر (MTS) یا سندروم تنگی ورید ایلیاک(iliac vein compression syndrome) توضیحاتی ارائه کرده که در متن ذیل آورده شده است.

دکتر"مهرداد واحدیان" در رابطه با بیماری mts یا سندروم می-ترنر (MTS) اظهار کرد: این سندروم زمانی ایجاد می شود که ورید ایلیاک چپ توسط شریان ایلیاک راست تحت فشار قرار گیرد که احتمال خطر ترومبوز رگ های عمقی (DVT) در حد نهایی سمت چپ را افزایش می دهد.

وی افزود: بیشتر افراد نمی دانند که بیماری mts یا سندروم می-ترنر (MTS) دارند، اما زمانی تشخیص داده می شود که آنها به دلیل DVT مراجعه می کنند، بیمار اغلب با علائمی از قبیل ورم، درد یا حساسیت در پا، احساس گرما در پا، قرمزی یا رنگ پریدگی پوست یا بزرگ شدن رگ های پا مراجعه می کند.

واحدیان بیان کرد:DVT  به خودی خود تهدیدی برای زندگی فرد به حساب نمی آید ولی لخته خون ممکن است جدا و همراه با جریان خون جابه جا شده و در رگ های خونی ریه قرار گیرد که به آن آمبولی ریه می گویند و می تواند تهدیدی برای فرد باشد.

این فوق تخصص جراحی عروق گفت:DVT  همچنین می تواند منجر به ایجاد عوارضی در پاها مانند نارسایی وریدی مزمن (سندروم پست ترومبوتیک) شود، این حالت با تجمع خون، ورم پای مزمن، احساس فشار در پا، تغییر رنگ در پوست و زخم پا (زخم یا استاز وریدی) تشخیص داده می شود.

واحدیان در مورد روش های درمان MTS  نیز تصریح کرد: هدف از درمان، کاهش علائم و کاهش خطر عوارض آنهاست، پزشک مربوطه روش هایی را پیشنهاد خواهد داد اما قبل از انتخاب هر نوع درمان، مهم است که درباره فواید، خطرات و تاثیرات جانبی آن ها با پزشک خود مشورت کنید، پزشک به شما راهکار های خاصی می دهد که کمک می کند برای عمل آماده شوید و همین طور راهکارهایی برای بهبود بهتر بعد از عمل خواهید گرفت.

وی با اشاره به اینکه اغلب درمان های بیماری mts ، در حقیقت آمادگی لازم برای درمان DVT که به دنبال می-ترنر بوجود می آید، را فراهم می کند افزود: گزینه های مختلف درمان بیماران DVT عبارتند از؛ ضد انعقاد (Anticoagulation) یعنی پزشک ممکن است داروی رقیق کننده خون برای جلوگیری از تشکیل لخته خون تجویز کند، بعد از استفاده از رقیق کننده خون، پزشک شما را تحت نظر گرفته تا از سلامت تان مطمئن شود.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی کرمان به درمان حل لخته به وسیله کاتتر (catheter-directed thrombolytic therapy)  نیز اشاره کرد و گفت: این یک درمان غیرجراحی است که از داروهای حل کننده لخته خون استفاده می شود و به عنوان درمان ترومبولیتیک برای حل کردن لخته های خون معرفی می شود، این داروها می توانند از طریق کاتتر (لوله بلند و باریکی که از میان رگ ها تا محلی که لخته خون قرار دارد هدایت شده) انتقال داده شوند.

واحدیان ادامه داد: داروهای حل کننده لخته از طریق کاتتر به درون لخته تزریق می شوند، لخته معمولا در طی چند ساعت تا چند روز حل می شود، در بعضی موارد نیاز است مناطقی از رگ که باریک شده اند با آنژیوپلاستی درمان شوند تا از تشکیل لخته در آینده جلوگیری شود.

وی همچنین به روش آنژیوپلاستی و استنت گذاری نیز اشاره و بیان کرد: آنژیوپلاستی یک درمان غیر تهاجمی است که برای عریض کردن ورید، بعد از اینکه لخته حل شد استفاده می شود، طی آنژیوپلاستی یک بالون کوچک در نوک کاتتر باد می شود تا رگ را باز کرده و جریان خون افزایش یابد، اغلب یک استنت در طی آنژیوپلاستی برای باز نگه داشتن ورید قرار می گیرد.

واحدیان اظهار کرد: استنت، یک شبکه فلزی کوچک است که به عنوان یک داربست عمل کرده و درون رگ را پشتیبانی می کند، از یک کاتتر بالونی که روی یک سیم راهنما قرار گرفته برای قرار دادن استنت داخل رگ باریک شده استفاده می شود، در محل مورد نظر، بالون باد شده و استنت تا حدی که ورید را باز نگه دارد، منبسط می شود بالون خالی شده و بیرون آورده می شود و استنت برای همیشه در آنجا باقی می ماند.

وی با بیان اینکه استنت گذاری ورید ایلیاک اغلب در درمان بیماری mts اهمیت زیادی دارد گفت: زمانیکه لخته خون از رگ خارج شود (معمولا با استفاده از ترومبولیز) ورید باید با استفاده از استنت باز نگه داشته شود.

این فوق تخصص جراحی عروق به روش فیلترهای ورید اجوف (Vena cava filters) هم اشاره و تصریح کرد: فیلتر ورید اجوف می تواند یک گزینه درمانی برای افرادی باشد که نمی توانند داروهای ضد لخته (رقیق کننده خون) مصرف کنند، مانند هپارین یا کسانی که ضد لخته مصرف می کنند ولی لخته ها باز هم تشکیل می شوند.

واحدیان گفت: فیلترهای ورید اجوف معمولا در استنت گذاری MTS استفاده نمی شوند اما اغلب برای درمان عوارض همراه با پیشرفت DVT استفاده می شوند، فیلتر می تواند از حرکت لخته از ورید در پا به سمت ریه (آمبولی ریوی) جلوگیری کند.

وی یادآور شد: طی یک عمل جراحی فیلتر از طریق یک کاتتر (لوله نازک) به درون یک ورید بزرگ در کشاله ران یا گردن (به دورن ورید ورید اجوف) قرار داده می شود، در صورتیکه لخته در بدن به سمت ریه ها حرکت کند فیلتر می تواند جلوی آن را بگیرد، این شیوه درمان به کاهش خطر آمبولی ریه کمک می کند اما از تشکیل لخته های بیشتر جلوگیری نخواهد کرد.

واحدیان در پاسخ به اینکه چه نتیجه ای از درمان می توان انتظار داشت؟ خاطرنشان کرد: نتایج درمان برای بیماری mts به طور کلی خیلی خوب هستند، اغلب بیماران اگر مدت کوتاهی بعد از اینکه DVT شکل گرفته، بیماری تشخیص داده شود بیشترعلائم شان قابل درمان است.
نظر خود را درباره «بیماری mts چیست» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بیماری mts چیست فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.