زمان مطالعه: 3 دقیقه
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا بنیاد مستضعفان موسسه‌ای غیرانتفاعی در حکومت جمهوری اسلامی...

بنیاد مستضعفان و جانبازان انقلاب اسلامی یا بنیاد مستضعفان موسسه‌ای غیرانتفاعی در حکومت جمهوری اسلامی ایران است، که در زمینه‌های مختلفی چون چاپ و انتشارات، تولید انرژی الکتریکی، ارائه خدمات جهانگردی، حمل‌ونقل، سرمایه‌گذاری، خدمات بیمه و بانکداری، پیمانکاری عمومی، تجارت و بازرگانی فعالیت می‌کند. برای آشنایی بیشتر با بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید چرا که به معرفی کامل بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی می پردازیم.

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی



بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

به گزارش آسمونی بنیاد مستضعفان، یک ماه پس از انقلاب 1357، به فرمان سید روح‌الله خمینی، با هدف تجمیع اموال و دارایی‌های مصادره شده و تخصیص آن به نیازمندان، راه‌اندازی گردید. در سال 1367 به بنیاد جانبازان تغییر نام داد و در سال 1388 در پی تشکیل بنیاد شهید و امور ایثارگران، نام آن به فرم کنونی تغییر پیدا کرد. بنیاد مستضعفان هم‌اکنون (1397) مالکیت 189 شرکت را در اختیار دارد که برای نمونه می‌توان به بانک سینا، بنیاد علوی و شرکت نفت بهران اشاره کرد.

تاریخچه بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، بنا به فرمان سید روح‌الله خمینی خطاب به شورای انقلاب، در تاریخ 9 اسفند 1357 با اموال مصادره شده خانواده محمدرضا پهلوی، (شاه سابق ایران) خانواده، وابستگان آن‌ها و برخی کارخانه‌داران و بازرگانان، با هدف کمک به فقرا و نیازمندان، تأسیس و در تاریخ 3 مرداد 1358 تحت شماره 1983 در اداره کل ثبت شرکت‌ها، بصورت یک موسسه غیرانتفاعی و دارای تابعیت ایرانی، ثبت گردید.

در تاریخ 3 آذر 1367 با صدور فرمانی از سوی رهبر وقت ایران، خطاب به نخست‌وزیر وقت، نام بنیاد مستضعفان، به بنیاد جانبازان تغییر یافت. در تاریخ 6 خرداد 1383 با موافقت رهبر جمهوری اسلامی، مأموریت و سازمان امور جانبازان، در پی ایجاد تشکیلات جدید، تحت عنوان بنیاد شهید و امور ایثارگران، به آن نهاد انتقال یافت و نام این موسسه نیز به بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی تغییر پیدا کرد.

در سال 1368 بنیاد مستضعفان، مالکیت بیش از 800 شرکت و بنگاه اقتصادی را در اختیار داشت، که کلیه آن‌ها از نوع اموال مصادره‌شده بودند. در پی خصوصی‌سازی و واگذاری اموال به بخش خصوصی، شمار این شرکت‌ها در سال 1378 به 400 شرکت رسید، که البته همه آن‌ها واگذار نشد و برخی از آنها، به دلیل سوءمدیریت، تعطیل شد و در سال 1388 این موسسه در مجموع مالکیت کمتر از 140 شرکت را در اختیار داشته است. بانک سینا متعلق به این نهاد است. شرکت زمزم، بنیاد علوی، شرکت نفت بهران و شرکت آزاد راه تهران شمال از جمله دارایی‌های این نهاد هستند.

mostazafan-foundation
mostazafan-foundation

ماهیت حقوقی بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

بنیاد مستضعفان از لحاظ حقوقی، نه شرکتی دولتی محسوب می‌شود و نه خصوصی؛ بلکه موسسه‌ای ناسودبر است، که دولت اجازه دخالت در امور آن را ندارد و در قبال عملکردش، تنها می‌بایست به رهبر جمهوری اسلامی پاسخ‌گو باشد. این بنگاه بزرگ اقتصادی، زمانی به عنوان بزرگترین ملاک ایران مطرح بوده‌است.

اهداف بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی



  • کاهش استضعاف مادی و فرهنگی مستضعفان
  • حداکثر نمودن ارزش ترکیب بهینه دارایی و سهام
  • رشد بازده کل اقتصادی رشته فعالیت‌ها
  • توسعه دانایی، دانش و فناوری

فعالیت‌های بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

به گزارش آسمونی این بنیاد در کنار بنیاد شهید و امور ایثارگران، ستاد اجرایی فرمان امام و آستان قدس رضوی، خارج از سیستم دولتی و تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی، اداره می‌شوند و بخشی از اقتصاد ایران را در اختیار دارند. شورای نگهبان در واکنش به تلاش اصلاح طلبان در مجلس ششم، هر گونه تحقیق و تفحص از این نهاد را (همچون سایر ارگانهای زیر نظر رهبر) خارج از حیطه اختیارات نمایندگان مجلس شورای اسلامی دانست. در شرایطی اختیار فروش نفت بدون هر گونه محدودیت به بنیاد داده شد، که هیچ‌یک از ارگانهای نظارتی همچون سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات کشور نیز امکان تحقیق و تفحص دربارهٔ این بنیاد را ندارند و این بنیاد در مدت مدیدی از فعالیت خود، از پرداخت مالیات به دولت نیز معاف بوده‌است.

بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی
بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

ریاست بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی

رئیس بنیاد مستضعفان هر 5 سال یکبار و توسط سیدعلی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انتخاب می‌شود.

اسامی رؤسای بنیاد مستضعفان از ابتدا تاکنون:



  • علینقی خاموشی (14 اسفند 1357 تا 26 شهریور 1359)
  • محمدعلی رجایی (26 شهریور 1359 تا 8 شهریور 1360)
  • میرحسین موسوی (13 آذر 1360 تا 15 شهریور 1368)
  • محسن رفیق‌دوست (15 شهریور 1368 تا 31 تیر 1378)
  • محمد فروزنده (31 تیر 1378 تا 31 تیر 1393)
  • محمد سعیدی‌کیا (31 تیر 1393 تاکنون)
نظر خود را درباره «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.