زمان مطالعه: 5 دقیقه
پرجمعیت ترین شهرهای جهان

پرجمعیت ترین شهرهای جهان

با گسترش جمعیت شهری و پیشرفت های روزافروزن، در سرتاسر دنیا با کلان‌شهرهای بزرگی روبرو هستیم که میلیون ها...

با گسترش جمعیت شهری و پیشرفت های روزافروزن، در سرتاسر دنیا با کلان‌شهرهای بزرگی روبرو هستیم که میلیون ها نفر را در خود جای داده اند. در این مطلب لیست 10 مورد از پرجمعیت ترین شهرهای جهان را به ترتیب به شما معرفی می کنیم. اگر به طور دقیق می خواهید بدانید پرجمعیت ترین شهرهای جهان کدامند این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید.

پرجمعیت ترین شهرهای جهان
پرجمعیت ترین شهرهای جهان

پرجمعیت ترین شهرهای جهان

1- شانگهای | Shanghai

جمعیت: 24٫1 میلیون نفر

شهر بندری شانگهای با 24٫1 میلیون نفر جمعیت در صدر فهرست پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می گیرد. این شهر در شمال چین قرار گرفته و یکی از قطب های اقتصادی-تجاری دنیا به حساب می آید. شهر شانگهای در کنار دلتای رودخانه یانگ تسه قرار گرفته و بندر این شهر به عنوان شلوغ ترین بندر تجاری جهان شهرت پیدا کرده است. پتانسیل و ظرفیت بالقوه اقتصادی تجاری شانگهای در قرن 19 استعمارگران بریتانیایی و فرانسوی را به تلاش برای سلطه بر این شهر واداشته بود. امروزه، شهر شانگهای قطب اقتصادی و بازرگانی چین مدرن است و شرکت های غول دنیا در این شهر دفتر دارند. این شهر از نظر تجاری، اقتصادی و مالی اهمیت بالایی دارد و علاوه بر این، جاذبه های گردشگری شانگهای آن را برای گردشگران و توریست ها هم محبوب و جذاب کرده اند.

2- پکن | Beijing

جمعیت: 18٫5 میلیون نفر

دومین شهر در بین پرجمعیت ترین شهرهای جهان باز هم در کشور چین قرار دارد. در واقع، پایتخت چین، شهر پکن با 18٫5 میلیون نفر جمعیت که در شمال چین قرار گرفته در رده دوم فهرست ما جای می گیرد. پکن که در زبان امروزی چین بیجینگ هم نامیده می شود از هزاران سال پیش یکی از چند شهر مهم این سرزمین بوده و امروزه نیز به عنوان پایتخت چین جایگاه و اهمیت بالایی دارد. امروزه شهر پکن به عنوان یکی از قطب های صنعتی چین و دنیا مطرح است و کارخانجات و صنایع اتومبیل سازی، نساجی، پتروشیمی، هوافضا و … در این شهر و حومه وجود دارند. در شهر پکن 7 میراث جهانی یونسکو قرار دارد که باعث جذابیت بیشتر این کلانشهر برای توریست ها شده است.

3- کراچی | Karachi

جمعیت: 18 میلیون نفر

شهر کراچی، پایتخت پاکستان با 18 میلیون نفر جمعیت در رتبه سوم پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می گیرد. کراچی از موقعیت استراتژیکی در دریای عرب برخوردار است و بندر بن قاسم و بندر کراچی از جمله مهم ترین بنادر پاکستان به شمار می آیند. این شهر در سال 1729 و به عنوان دهکده ای نظامی به نام کولاچی تاسیس شد و به مرور و در زمان حضور استعمارگران بریتانیایی شهرت و اهمیت زیادی پیدا کرد. امروزه ساکنین این شهر از قومیت ها، نژادها، مذاهب و زبان های مختلفی هستند که در کنار یکدیگر زندگی می کنند.

most-populous-cities-in-the-world
most-populous-cities-in-the-world

4- استانبول | Istanbul

جمعیت: 14٫6 میلیون نفر

چهارمین رتبه در لیست پرجمعیت ترین شهرهای جهان به شهر زیبا و محبوب آشپزی و غذاهای خوشمزه ترکی و تفریحات مدرن و امروزی شهر استانبول را به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در دنیا تبدیل کرده اند.

5- داکا | Dhaka

جمعیت: 14٫5 میلیون نفر

شهری که امروزه داکا نامیده می شود از قرن 17 مرکز تجاری مهم و مشهوری بوده و از سال 1971 و استقلال بنگلادش، به عنوان پایتخت این کشور انتخاب شده است. داکا با جمعیت 14٫5 میلیون نفر جمعیت بزرگ ترین شهر بنگلادش و یکی از شهرهای پرجمعیت و مهم جنوب آسیا به شمار می آید. جمعیت این شهر در دهه های اخیر به طور فراینده ای در حال افزایش بوده و همچنان هم این روند رشد ادامه دارد. داکا یکی از مراکز مالی، سیاسی و فرهنگی منطقه هم محسوب می شود.

6- توکیو | Tokyo

جمعیت: 13٫6 میلیون نفر

شهر توکیو در ساحل شرقی هونشو قرار گرفته و بزرگ ترین جزیره از 4 جزیره ایست که ژاپن را شکل داده است. توکیو که امروزه پایتخت ژاپن است سابقا ادو نامیده می شد، اما در سال 1868 و زمانی که خاندان سلطنتی ژاپن از کیوتو به این شهر آمدند به توکیو تغییر نام داد. کلانشهر توکیو امروزه 13٫6 میلیون نفر جمعیت دارد و حدود پنجاه و یک شرکت از لیست 500 شرکت برتر Fortune Global را در خود جای داده است. جمعیت ساکن در توکیو اغلب ژاپنی هستند، اگرچه شماری از چینی ها و کره ای ها هم در این شهر زندگی می کنند.

7- مسکو | Moscow

جمعیت: 13٫1 میلیون نفر

مسکو، پایتخت و بزرگ ترین شهر روسیه یکی دیگر از پرجمعیت ترین شهرهای جهان است و با 13٫1 میلیون نفر هفتمین شهر پرجمعیت دنیا به حساب می آید. این شهر زیبا و بزرگ که در سواحل رود مسکوا قرار گرفته و شمالی ترین کلانشهر دنیا هم محسوب می شود. امرزه شهر مسکو یکی از مدرن ترین شبکه های حمل و نقل را دارد و با ساختمان های تاریخی و معماری بی نظیرشان سالانه گردشگران زیادی را به این شهر می کشاند.

8- مانیل | Manila

جمعیت: 12٫8 میلیون نفر

شهر مانیل یا مانیلا، پایتخت کشور فیلیپین 12٫8 میلیون نفر جمعیت دارد و به این ترتیب در رتبه هشتم پرجمعیت ترین شهرهای جهان قرار می گیرد. این شهر نخستین بار در سال 1571 و توسط اسپانیایی ها تاسیس شده است. به همین دلیل، ساختمان ها و بناهای تاریخی زیادی از آن زمان به جا مانده که تلفیقی از سبک های معماری اروپایی و آسیایی است. طراحی شهری مانیل با دقت و نظارت بالا توسط معمار و طراح شهری آمریکایی به نام دنیل برنهام در سال 1905 انجام شده است. امروزه پایتخت فیلیپین یکی از شهرهای جهانی و کلانشهرهای مهم دنیا به حساب می آید. این شهر که در ساحل بندر مانیل قرار گرفته بیش از هرچیز به خاطر بندر تجاری و مهمش شهرت پیدا کرده است.

پرجمعیت ترین شهرهای جهان
پرجمعیت ترین شهرهای جهان

9- تیانجین | Tianjin

جمعیت: 12٫7 میلیون نفر

برای آن که نهمین شهر پرجمعیت دنیا را به شما معرفی کنیم باز هم باید سری به کشور پهناور و پرجمعیت چین بزنیم. شهر تیانجین در شمالی ترین منطقه ساحلی چین قرار گرفته و با بیش از 12 میلیون نفر جمعیت یکی از پرجمعیت ترین شهرهای جهان به حساب می آید. پس از آن که کانال بزرگ در دوره سلطنت دودمان سویی افتتاح شد این شهر به سرعت گسترش و توسعه پیدا کرد و به عنوان مرکز تجاری بازرگانی اهمیت پیدا کرد.

10- بمبئی | Mumbai

جمعیت: 12٫4 میلیون نفر

آخرین مورد از پرجمعیت ترین شهرهای جهان که به شما معرفی می کنیم شهر بمبئی در کشور هندوستان است. بمبئی که امروزه مومبای نامیده می شود در ساحل غربی شبه قاره هند قرار گرفته و حدود 12٫4 میلیون نفر جمعیت دارد. شهر بمبئی در قرن 17 و در اطراف یک قلعه نظامی توسعه و گسترش پیدا کرد. بندر طبیعی این شهر روند رشد و توسعه آن را تسهیل بخشید و در قرن 18 این شهر به یکی از بخش های صنعتی کشور و منطقه تبدیل شده بود. جالب است بدانید که شمار ثروتمندان و میلیونرهای هند که در بمبئی زندگی می کنند بیش از هر شهر دیگری در هند است. علاوه بر این، بمبئی مرکز هنری هند هم محسوب می شود و صنعت فیلمسازی بزرگ این کشور، یعنی بالیوود و همین طور صنعت فیلمسازی ماراتی در این شهر قرار گرفته است.

نظر خود را درباره «پرجمعیت ترین شهرهای جهان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره پرجمعیت ترین شهرهای جهان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.