زمان مطالعه: 5 دقیقه
مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

همه کشورها در طول تاریخ جنگ هایی داشته اند، کشور ایران هم با کشورهای زیادی جنگ های بسیاری داشته است. آسمونی...

مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ
مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ
همه کشورها در طول تاریخ جنگ هایی داشته اند، کشور ایران هم با کشورهای زیادی جنگ های بسیاری داشته است. آسمونی در این بخش به معرفی مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ می پردازد.



مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

1. جنگ بابل یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

آسمونی : این جنگ میان کوروش و نبونید پادشاه بابل در گرفت و به پیروزی سپاه ایران به انجام رسید.

کوروش با شکوه فراوان وارد شهر شد و مانند نبد های دیگرش، با مردم مغلوب، رفتاری نیکو داشت.

پس از ورود به شهر، به معبد بزرگ بابل رفت و در آن جا _مطابق رسم بابلی ها _تاجگذاری کرد.

کوروش با نبونید جوان مردانه رفتار کرد و هنگامی که نبونید در گذشت ، کوروش در بابل عزای عمومی اعلام کرد و خود نیز در آن شرکت کرد.



کوروش در بابل دو یادگار از خود به جای گذاشت:

آسمونی : یکی آزاد سازی اسیران و دیگر بیانیه اوست که بر استوانه ایی گلی حک شده است.

از متن استوانه برمی آید که کوروش خود را سامان دهنده نظمی الهی می داند که با بدعت های نبونید بر هم ریخته و به این ترتیبنخبگان محلی (به ویژه کاهنان) و بازسازی کننده ساختمان های اداری و مذهبی ( که ویران یا متروک شده اند) معرفی می کند.

در حقیقت رفتار سیاسی کوروش در بابل به گونه ایی بود که بابلیان او را به منزله احیا کننده شکوه و قدرت بابل می دانند و با او احساس الفت می کنند.



2. جنگ ماراتن یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

آسمونی : در سال 490 پیش از میلاد در محلی به نام ماراتن در پی نخستین یورش ایرانیان به یونان وقوع پیوست .

این نبرد بین شهرنشینان ساکن در آتن به کمک پلاتایی ها و در مقابل ایرانیان به فرماندهی داتیس و آرتافرنز بود.

داریوش آغاز کننده این نبرد بود که در پی مطیع ساختن یونانیان، با سپاهی عظیم به سوی این شهر لشکر کشی کرد.

او در ابتدا موفقیت هایی را نیز به دست آورد، اما به علت وزش باد های سخت و طوفان های سهمگین که کشتی های ایرانی را دچار نابودی و غرق شدن می کرد.

داریوش دستور بازگشت را صادر کرد، آتنی ها این مورد را به نفع خود دانستند و فتح خود خواندند و هرودت نیز این مورد را فتح کامل دانسته است.

“ماراتن” در اصل دهکده ایی است در یونان و درآن محل بود که یونانی ها بر ایرانیان فاتح آمدند، در 490 قبل از میلاد نخستین کسی که خبر این فتح را از دهکده به آتن برد قهرمان شناخته شد و هم اکنون به یاد او و آن واقعه است که دو ماراتن از بازی های اساسی المپیک است.



3.جنگ ترموپیل یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

نبرد ترموپیل یکی از نبرد های ایران و یونان است که در سال 480 پیش از میلاد در تنگه ترموپیل بین سپاهیان لئونیداس، پادشاه اسپارت و سپاهیان خشایارشا هخامنشی و برای جبران شکست ایران در ماراتن صورت گرفت.

پس از تسخیر ترموپیل توسط ایران، آتن در معرض تهدید قطعی واقع شد و آتنی ها مجبور شدند با زنان و اطفال خویش به جانب جزیره سالامیس در جنوب آتن راه بیوفتند.

طولی نکشید که آتن توسط سپاه خشایارشا تسخیر شد و ارگ آن هم به تلافی ماجرای به آتش کشیدن سارد توسط یونانی ها، در زمان داریوش بزرگ طعمه حریق شد.

most-important-iran-wars
most-important-iran-wars

4. جنگ دریایی سالامیس یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

پس از تسخیر آتن توسط خشایارشاه در واقع جنگ ایران و یونان خاتمه یافته بود و نیروی دریایی ایران در آن هنگام بر دریاها مسلط بود.

پس از شنیدن خبر تسخیر آتن توسط خشایارشا، یونانیان در صدد دفاع از سرزمین خود برآمدند.

در این زمان نیروی دریایی ایران بر خلاف کشتی های یونانی که آرایش صف را اختیار کرده بودند.

به دلیل تنگی جا به طور ستونی اقدام به حمله کرد و ناگهان زیر آتش نیروهای دشمن قرار گرفت.

جنگ تا شب ادامه داشت و در این جنگ بیش از نیمی از کشتی های ایران و دو سوم کشتی های یونانیان نابود شد و لذا سپاه ایران اقدام به عقب نشینی کرد.



5. جنگ اربل یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

پرتال آسمونی : اسکندر مقدونی از ضعف و سستی دربار هخامنشی استفاده کرد و در زمان داریوش سوم به ایران لشکرکشی کرد که در این نبرد داریوش سوم شکست خورد و سلسله هخامنشیان منقرض گردید.



6. جنگ حران یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

آسمونی : در منطقه ایی در میان رودان (بین النهرین) بین اورفه و راس العین، بین سپاه ایران و روم جنگ حران رخ داد و با شکست روم به پایان رسید.سپاه کراسوس، سردار رومی، سردار اشکانی سورنا ، آماده نبرد شدند و سرانجان پس از یک نبرد خونین ، کراسوس سردار رومی کشته شد.

از آن زمان تا صفت صد سال بین دو ابر قدرت باستان یعنی روم و ایران اشکانی و ساسانی حالت جنگ و گاهی صلح برقرار بود. تاریه نگاران به سبب کث رت یال های جنگ بین ایران و روم ، به جنگ های 700 ساله بین ایران و روم اشاره کرده اند.



7. جنگ قادسیه یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

در 14 هجری قمری بین سپاه ایران و اعراب مسلمان در حمله اعراب به ایران همزمان با خلافت عمر و در ایران همزمان با سلسله ساسانیان و پادشاهی یزدگرد سوم در سرزمین قادسیه (در نزدیکی کربلا امروزی) به وقوع پیوست.

پرتال آسمونی : در این جنگ فرمانده سپاه ایران (رستم فرخزاد) و فرمانده سپاه اعراب (سعد بن ابی وقاص) بود که با کشته شدن رستم فرخزاد سپاه ایران شکست خورد. و اعراب در این جنگ غانیم بسیاری را صاحب شدند ، از مهمترین این غنایم درفش معروف کاویانی است.

مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ
مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

8. جنگ چالدران یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

پرتال آسمونی : در روز 31 مرداد 893 هجری شمسی میان ایران در زمان شاه اسماعیل صفوی و عثمانی در زمان شاه سلطان سلیم جنگی در گرفت که بعد ها به جنگ چالدران مشهور شد.

جنگ چالدران که از ان به عنوان مهمترین جنگ پارتیزانی تاریخ یاد می شود، در محلی به همین نام در شمال اذربایجان غربی 20 کیلومتری شهر خوی به وقوع پیوست .

در این جنگ ارتش عثمانی با توپ و عراده های جنگی مجهز در مقابل سپاهیان ایران که سپاهی سنتی بود قرار گرفت و تجهیزات و امکانات ارتش ثمانی موجب پیروزی آن ها بر ایران شد.

و در مقابل این شکست برخی استان ها از جمله (همدان، آذربایجان،کردستان، و…) از دست ایرانیان خارج و به دست عثمانی ها افتاد.



9. جنگ هرات یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

پرتال آسمونی : همزمان با سلسله قاجار در اوایل حکومت محمد شاه، هرات با پیشانی نیرو های انگلستان اعلام استقلال کرد و سپاه ایران برای سرکوب به هرات لشکرکشی کرد، و توانست هرات را به تصرف خود در بیاورد.

اما با اشغال جزیره خارک توسط نیروی دریایی انگلیس و اولتیماتوم آن کشور به ایران، سپاهیان ایران به محاصر هرات پایان دادند و با عقب نشینی به تدریج مقدمات جدایی افغانستان از ایران فراهم شد تا اینکه در سال 1273 افغانستان به طور کامل از ایران جدا شد.



10. جنگ ایران و عراق یکی از مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ

پرتال آسمونی : در 31 شهریور 1359، عراق به فرماندهی صدام حسین به مرز های کشور ما تجاوز می کند و  برخی از شهر های ما را به تصرف خود در می آورد و به خون و خونریزی ادامه می دهد تا سال 1369 که جنگ پایان می رسد و ایران پیروز از این جنگ 8 ساله می آید.

نظر خود را درباره «مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مهمترین جنگ های ایران در طول تاریخ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.