زمان مطالعه: 6 دقیقه
تیم ملی مراکش؛ از آغاز تا امروز

تیم ملی مراکش؛ از آغاز تا امروز

فوتبال مراکش طی یک سال دو نتیجه کاملا متفاوت کسب کرده است. چهارمی جام جهانی فوتبال و حذف از جام ملتهای آفریقا

تیم چهارم جام جهانی

مراکشی ها با قهرمانی هایی که در سالهای 2018 و 2020 در مسابقات قهرمانی آفریقا به دست آوردند نشان دادند که از لحاظ نیروی انسانی در بهترین شرایط ممکن به سر می برند. رقابتهای قهرمانی آفریقا تنها با حضور بازیکنان شاغل در لیگ های آفریقایی برگزار می شود و بسیاری از بازیکنان مراکش به دنبال قهرمانی در این رقابتها راهی لیگهای معتبر شدند.

Morocco rout ten-man Tanzania 3-0 in Group opener - Africa Cup of Nations

به این ترتیب تیم ملی فوتبال مراکش در سال 2022 به اوج فوتبال خود رسید. بعد از یک ناکامی در جام جهانی 2018 و قعرنشینی با یک امتیاز در گروهی که ایران، پرتغال و اسپانیا در آن حضور داشتند، سال 2022 در جام جهانی قطر همه چیز متفاوت بود و هیچ تیمی حریف مراکش نمی شد. در گروهی که کرواسی، بلژیک و کانادا حضور داشتند کمتر کسی برای مراکش شانسی قائل بود. اما این تیم صدرنشین شد و پس از آن هم در مسیری دشوار و کاملا اروپایی موفق شد اسپانیا و پرتغال را از پیش رو برداشته و اولین تیم آفریقایی لقب گیرد که به جمع چهار تیم برتر جام جهانی فوتبال صعود کرده است. دو باخت مقابل فرانسه و کرواسی عنوان چهارم جهان را نصیب مراکش ساخت. عنوانی که قله فوتبال مراکش بود و مشخص بود که تکرار آن بعید خواهد بود.

FIFA World Cup 2022: Morocco's stats, records and biggest success stories  in the tournament's history

ناکام مطلق در جام ملتهای آفریقا

اما به شکلی عجیب و تنها به فاصله یک سال بعد از جام جهانی، داستان ناکامی های شیرها اطلس در جام ملتهای آفریقا ادامه پیدا کرد. این تیم در جام ملتهای 2023 آفریقا در یک هشتم نهایی حذف شد. اتفاقی که ابدا عجیب به نظر نمی آمد. مراکشی ها پیش از آن نیز در سه دوره قبلی جام ملتهای آفریقا دو بار در یک چهارم نهایی و یک بار هم در یک هشتم نهایی از جام ملتها حذف شدند. در سال 2010 اصلا به مرحله نهایی مسابقات صعود نکردند! در مسابقات 2000، 2002، 2006، 2008،  2012 و 2013 هم از مرحله گروهی پا فراتر نگذاشتند! باورنکردنی به نظر می رسد اما تیم چهارم جام جهانی تنها یک قهرمانی در جام ملتهای آفریقا دارد که مربوط به سال 1976 است و یک عنوان دومی در سال 2004!

CAF Unveils Morocco's Provisional AFCON 2023 Squad List

مراکش در یک نگاه

لقب: أُسُود الأطلس ( شیرهای اطلس)

بالاترین سازمان فوتبالی: فدراسیون فوتبال پادشاهی مغرب( Fédération Royale Marocaine de Football)

بهترین عنوان در رنکینگ فیفا: 10( آوریل 1998)

بدترین عنوان در رنکینگ فیفا: 95( سپتامبر 2010)

تعداد حضور در جام‌جهانی: 6

اولین مسابقه رسمی: مراکش(3-3) عراق( 19 اکتبر 1957؛ بیروت، لبنان)

بهترین پیروزی: مراکش(13-1) عربستان( 6 سپتامبر 1961؛ کازابلانکا؛ مراکش)

بدترین شکست: مجارستان(6-0) مراکش( 11 اکتبر 1964؛ توکیو؛ ژاپن)

علامت اختصاری در فیفا: MAR

سرمربی: ولید رگراگوی

استادیوم ملی: استاد د مراکش، استاد ادرار اقادیر

به گزارش آسمونی ، استقلال مراکش به هفتم آوریل 1956 بازمی گردد اما پیش از این نیز اقوام بربر در این سرزمین، پادشاهی خود را داشتند. سلالة العلویین الفیلالیین نام سلسله ای از پادشاهان بود که از سال 1631 در سرزمین مغرب حکومت می کردند. اما از سی ام مارچ 1912 مغرب( مراکش) تحت قیمومیت اسپانیا و فرانسه درآمد و بیش از چهار دهه طول کشید تا به استقلال برسد. در طول دوران پیش از استقلال، ستاره هایی چون ژوست فونتن مراکشی الاصل ناچار بودند که برای تیم ملی فرانسه بازی کنند. به این ترتیب سلطان گلزنان جام جهانی هرگز این فرصت را نیافت که برای وطن خود به میدان برود. اما با چنین سابقه فوتبالی، طبیعی بود که تیم ملی مراکش به سرعت شکل بگیرد. تنها یک سال بعد از استقلال بود که تیم ملی فوتبال مراکش نخستین بازی ملی خود را انجام داد و خیلی سریع به جمع مدعیان فوتبال آفریقا وارد شد.

صعود به جام جهانی به لطف پرتاب سکه

اما مغربی ها رویاهای بزرگی داشتند. به گزارش آسمونی ، آن ها در سال 1970 یکی از 11 تیم شرکت کننده در مسابقات مقدماتی جام جهانی در منطقه آفریقا بودند و در مرحله اول بعد از یک برد(1-0) در برابر سنگال و شکست(2-1) در بازی برگشت، موفق شدند در دیدار پلی آف مقابل حریف به برتری(2-0) دست پیدا کنند؛ دیداری که در لاس پالماس اسپانیا برگزار شد. دو تساوی(0-0) مقابل تونس سبب شد که مراکش باز هم برای صعود نیاز به بازی سوم پیدا کند. این بار مسابقه در مارسی فرانسه برگزار شد و (2-2) خاتمه یافت تا مغرب به لطف قانون پرتاب سکه راهی دور پایانی شود. سه تیم مرحله نهایی به صورت گروهی با یکدیگر مسابقه دادند و این بار کار مغربی ها به اما و اگر کشیده نشد. دو برد مقابل نیجریه(2-1) و سودان(3-0) و تساوی(0-0) با سودان، صعود به جام جهانی را قطعی کرد و باخت(2-0) مقابل نیجریه در آخرین بازی تاثیری در صعود این تیم به جام جهانی 1970 نداشت.

File:1970 World Cup Morocco Squad.jpg - Wikipedia 

شگفتی یک نیمه ای در لئون

کسی از مغرب انتظار شگفتی در جام جهانی مکزیک را نداشت اما این تیم در روز سوم ژوئن 12942 تماشاگر حاضر در استادیو نوکمپ شهر لئون را شگفت زده کرد. کسی بازیکنان این تیم گمنام را نمی شناخت. به گزارش آسمونی ، کلیه بازیکنان مراکش در لیگ داخلی کشور خود شاغل بودند از جمله 6 بازیکن نادی الجیش الملکی‎ و بازیکنانی از المغرب الریاضی الفاسی‎، نادی الرجاء الریاضی‎، نادی الوداد الریاضی، الدفاع الحسنی الجدیدی، شباب محمدیه، ستات و ... تنها پس از 12 دقیقه از شروع بازی با آلمان نامدار، محمد هومان جریر 26 ساله دروازه ژرمن ها را گشود. نیمه اول با همین نتیجه تمام شد تا مراکش در آستانه شگفتی سازی قرار گیرد. اما در نیمه دوم آلمان(2-1) برنده شد و تیم مراکش نیز غروب کرد. شاگردان بلاگوی ویدینیچ در بازی دوم(3-0) از پرو باختند و در روز 11 ژوئن به لطف گل دقیقه 61 محبوب غزوانی مقابل بلغارستان به تساوی(1-1) دست یافتند تا کار این تیم در مکزیک خاتمه یابد.

اشرف حکیمی _ ستاره تیم
اشرف حکیمی _ ستاره تیم

یکی از هشت تیم برتر المپیک

مغربی ها پس از جام جهانی بیکار نماندند. آن ها به دعوت ایران، راهی تورنمنت کوروش کبیر شدند و هرچند توفیقی در این مسابقات کسب نکردند اما چندی بعد مجوز حضور در المپیک 1972 را کسب کردند. در حالی که هنوز مردانی چون محبوب غزوانی را از تیم جام جهانی داشتند و سابینو باریناگا اسپانیایی را به عنوان مربی خود برگزیده بودند. در مونیخ، مغربی ها پس از تساوی(0-0) با ایالات متحده، از آلمان(3-0) باختند و آن گاه به لطف هت تریک احمد فرص(6-0) مالزی را شکست داده و راهی دور دوم مسابقات شدند. اما در دور دوم توفیقی در انتظار شیرهای اطلس نبود و آن ها با سه شکست مقابل شوروی(3-0)، دانمارک(3-1) و لهستان(5-0) به خانه بازگشتند.

افتخار آفریقا

هرچند مراکش در سال 1976 اولین و تنها عنوان قهرمانی خود را در جام ملتهای آفریقا را به دست آورد، اما تا دهه 80، نام این تیم از جمع بزرگان فوتبال آفریقا خارج شد و تنها یک عنوان سومی جام ملت های آفریقا(1980) در کارنامه شیرهای اطلس دیده شد. قهرمانی رقابت های مدیترانه(1983) و نایب قهرمانی مسابقات پان عرب( 1985) مقدمه ای بود بر درخشش مجدد شیرهای اطلس و آن گاه مغربی ها در جام جهانی 1986، بالاتر از انگلس، لهستان و پرتغال راهی دور دوم مسابقات شدند؛ افتخاری که هرگز نصیب آفریقا نشده بود. اما یک بار دیگر در برابر آلمان قرار گرفتند و با شکست در این مسابقه تنها با 2 گل خورده در 4 مسابقه جام را ترک گفتند.

Fan pictures - 1986 FIFA World Cup Mexico. Morocco team

ناکامی در آفریقا، قعرنشینی در جام جهانی

با وجود درخشش در جام جهانی، مراکش هنوز در آفریقا حرفی برای گفتن نداشت. پس از دو عنوان چهارمی جام ملت ها(1986 و 1988)، این تیم در مسابقات 1990 حتی به مرحله نهایی رقابت ها نیز صعود نکرد و در سال 1992 از مرحله گروهی رقابت ها نیز بالاتر نیامد. در مسابقات 1994 و 1996 هم خبری از مراکش در مرحله نهایی مسابقات نبود و طبیعی است که در چنین شرایطی، مراکش در جام جهانی 1994 نیز حرفی برای گفتن نداشته باشد. جایی که این تیم با سه باخت مقابل بلژیک(1-0)، عربستان(2-1) و هلند(2-1) قعرنشین گروه خود شد.  

Fan pictures - 1994 FIFA World Cup United States. Morocco team

نمایش تحسین برانگیز در 1998

شیرهای اطلس آخرین بار در جام جهانی 1998 راهی جام جهانی شدند. به گزارش آسمونی ، در روز 10 ژوئن و در مسابقه با نروژ، مصطفی حاجی و عبدالجلیل حدا با دو گل خود تحسین همگان را برانگیختند. اما ضعف دریس بن ذکری دروازه بان مراکش کار دست این تیم داد و گل به خودی یوسف شیبو هم مزید بر علت شد تا مسابقه(2-2) خاتمه یابد. پس از آن نوبت به باخت(3-0) برابر برزیل رسید و برد خیره کننده(3-0) مقابل اسکاتلند با گلهای صلاح الدین بصیر و عبدالجلیل حدا. بردی که البته به کار شیرها نیامد و آن ها از صعود به دور بعد بازماندند.

World Cup 1998 : 22 years ago, Morocco suffered great dismal - Africa Top  Sports

 

نظر خود را درباره «تیم ملی مراکش؛ از آغاز تا امروز» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره تیم ملی مراکش؛ از آغاز تا امروز فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.