زمان مطالعه: 4 دقیقه
نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6

نویسنده اختصاصی آسمونی : مرجان دلپسند"هیولا" مجموعه ای نمایشی به کارگردانی مهران مدیری و تهیه کنندگی " سید...

نویسنده اختصاصی آسمونی :

مرجان دلپسند

"هیولا" مجموعه ای نمایشی به کارگردانی مهران مدیری و تهیه کنندگی " سید مصطفی احمدی و مهران مدیری" و نویسندگی "امیر برادران" است . طراح و سرپرست فیلمنامه این سریال "پیمان قاسم خانی" است .

پخش این سریال از نهم اردیبهشت سال جاری به صورت هفتگی از طریق مراکز عرضه فیلم در سراسر ایران انجام می شود . "مهران مدیری"و "قاسم خانی ها " تا کنون سریال های مشترک دیگری نیز در شبکه خانگی ارائه نموده اند که عبارتند از : "پاورچین "، "نقطه چین" ، "شب های برره "،" باغ مظفر"، "گنج مظفر" و مرد "هزار چهره" . شروع این سریال با فلاش بکی به سال 1295 هجری قمری باز می گردد . "مهدی قلی خان" جد بزرگ خاندان به دلیل رشادتی که انجام می دهد به لقب "شرافت "مفتخر می شود واز این به بعد نام خانوادگی انها شرافت می شود .

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 monster series criticism part 1 to 6

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 monster series criticism part 1 to 6

 

داستان این فیلم نیز از جایی شروع می شود که مهدی قلی خان با شجاعت و رشادت عمل می کند و رشوه نمی گیرد و شرافتش را به پول نمی فروشد . مهدی قلی خان نیز به مثابه همین کار شجاعانه لقب "شرافت" را از آن خود کرده و به مقام های بالایی در زندگیش می رسد . لقب شرافت و اعمال منطبق با آن نسل به نسل می گردد تا اینکه به هوشنگ این معلم بازنشسته می رسد . داستان شرافت این خانواده آنقدر نسل به نسل و دهان به دهان چرخیده تا به "هاله "دختر کوچک "هوشنگ "و حامد پسرش می رسد . عنوان شرافت نامی که هوشنگ یدک می کشد تا جایی پیش می رود که وی از دریافت یارانه به نفع رسیدن این کمک مالی به فقرا و نیازمندان انصراف می دهد در حالی که فرد دیگری مانند "کامران کامروا " با بازی "مهران مدیری "یکی دیگر از شخصیت های اصلی این سریال با داشتن دارایی فراوان آن را دریافت می نماید .

اما همانطور که در ادامه این سریال می بینیم این داستانها به مذاق" هاله "دختر کوچک "هوشنگ "خوش نمی آید . تا حدی که در زمان صحبت از داستان های مربوط به شرافت این خانواده و ادامه آن در طول سالهای متمادی می گردد ، با دیالوگ تکراری "هاله "مواجه می شویم. "هاله" دائما تکرار می کند . در نهایت نیز با توبیخ پدر " برو تو اتاقت و از خودت خجالت بکش" روبرو می شود . دیالوگ و جمله ای که به نظر می رسد دیگر جنبه تنبیه گونه برای "هاله" ندارد و در سکانس هایی دیگر از این سریال می ببنیم که "هاله "بعد از اظهار نظرهایش در مورد پدربزرگ پدرش با تکرار این جمله با صدای بلند و برای تمام افراد خانواده به اتاقش می رود بدون اینکه ذره ای احساس پشیمانی از گفته اش داشته باشد . علیرغم اینکه می داند پدرش را با گفتن این جملات ناراحت و عصبانی نموده است .

 

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 monster series criticism part 1 to 6

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 monster series criticism part 1 to 6

 

مثلا در سکانسی دیگر از این سریال می بینیم که هوشنگ این معلم باز نشسته با بازی درخشان "فرهاد اصلانی" در ناصر خسرو به دنبال تهیه داروی نایاب می رود و به خاطر عدم توان پرداخت هزینه کامل آن دست خالی به خانه باز می گردد .خانواده هوشنگ این معلم بازنشسته ازمسایل و مشکلات مستثنی نمی باشند و جز آن دسته از خانواده هایی هستندکه به مثابه مشکلات مالی و قرار گرفتن در خطر فقر از آسایش و آرامش لازم برای گذران زندگی برخوردار نیستند و حتی در زمان اعتراض به این مسایل قادر به صحبت درباره آن با هوشنگ سرپرست خانواده نیز نمی باشند.زیرا در این میان صفت" شرافت" زیر سوال می رودو خانواده با کنایه از این اصطلاح یاد می کنند.

در تعریفی که سازمان بهداشت جهانی از سلامت روان ارائه می دهد منظور از سلامت روان صرفا بیمار بودن نمی باشد.فردی که بتواند به شکل متعادلی به سایر امور زندگی و پیشرفت برسد و اثری از دغدغه هایی که فلج کننده هستند،در زندگی وی نباشد وکنار آمدن با مشکلاتی که لاینحل نباشد دارای شاخصه های لازم سلامت روان هستند. در بیشتر سکانس هایی که در خانه هوشنگ می بینیم خانواده هوشنگ خصوصا همسر و دخترش "هاله "دارای این شاخصه ها نمی باشند . مثلا در شخصیت هوشنگ می توان شاخصه هایی از عدم داشتن سلامت روان را دید .

در سکانس هایی از فیلم که "کامران کامروا " به هوشنگ پیشنهاد کمک مالی در ازای انجام کاری می دهد ، هوشنگ با خشم و غضب مهارگسیخته ای پاسخ منفی می دهد .

حتی قادر به تفکر در آن لحظه نیز نمی باشد . به عبارتی "هوشنگ "قادر به بروز مناسب احساسات و هیجاناتش بدون اینکه نیاز به سرکوب آنها را داشته باشد ندارد .

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 monster series criticism part 1 to 6

نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 monster series criticism part 1 to 6

 

در سکانسی دیگر از فیلم که هوشنگ قصد استفاده از پولهای تقلبی را که از" هوشمند کامروا" شاگردش گرفته است می نماید می توان دید که با عذاب وجدان روبرو می شود . صداهایی می شنود که دیگران قادر به شنیدن آن نیستند. شنیدن صداهایی که تنها خود فرد قادر به شنیدن آن است نیز یکی دیگر از نشانه ای عدم سلامت روان در شخصیت هوشنگ می باشد . در خصوص اعضای خانواده هوشنگ نیز در نحوه برخورد با این مسایل و مشکلات و عدم پذیرش آنها از سوی پدر خانواده هوشنگ به دو مکانیسم دفاعی سرکوب و بعضا تصعید و دوگانگی در بروز احساسات اشاره نمود .

مثلا خانواده ای که به علت مشکلات مالی کمتر به مسافرت می رود و حداقل امکانات در زندگی خود می باشند زمانی که با پیشنهادات کمک های مالی که به پدر شده و او آنها را به خاطر داشتن شرافت در زندگی رد نموده است روبرو می شوند ، برای جلوگیری از بحث و جدل و به ظاهر راضی نگه داشتن هوشنگ نظر موافق نسبت به کاری که او انجام داده می نمایند . درحالی که در درون آرزو دارند هوشنگ چنین پیشنهادهایی را برای بهتر شدن رفاه خانواده بپذیرند که این مسئله دوگانگی در بروز احساسات را نشان می دهد .

نظر خود را درباره «نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره نقد سریال هیولا از قسمت 1 تا 6 فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.