زمان مطالعه: 1 دقیقه
زندگینامه محسن فخری‌ زاده ؛ دانشمند هسته ای ایران که به شهادت رسید

زندگینامه محسن فخری‌ زاده ؛ دانشمند هسته ای ایران که به شهادت رسید

محسن فخری ‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود.

محسن فخری زاده عضو ارشد سابق سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران بود. وی 7 آذر 1399 ترور شد و در پی شدت جراحات به شهادت رسید. او پیش از ترور، ریاست سازمان پژوهش و نوآوری وزارت دفاع را برعهده داشت.

آسمونی بیوگرافی این دانشمند هسته ای را گردآوری کرده که در ادامه می بینید.

محسن فخری ‌زاده مهابادی سال 1336 در قم متولد شد.

محسن فخری‌زاده یکی از پنج شخصیت ایرانی بود که نامش در فهرست 500 نفره قدرتمندترین افراد جهان که از سوی نشریه آمریکایی فارن پالیسی منتشر می‌شود، قید شده بود.

در قطعنامه 1747 شورای امنیت که در تاریخ 24 مارس 2007، علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران تصویب شده نام وی جزو افراد تحریم شده قرار داده شده بود.

زندگینامه محسن فخری‌ زاده ؛ دانشمند هسته ای ایران که به شهادت رسید
زندگینامه محسن فخری‌ زاده ؛ دانشمند هسته ای ایران که به شهادت رسید

ماشینی که فخری زاده در آن به وسیله تروریست ها به شهادت رسید

محسن فخری‌زاده مهابادی و ارتباط با برنامه هسته ای

آمریکایی‌ها، وی را «صندوقچهٔ اسرار» برنامه هسته‌ای ایران قلمداد می‌کردند که همواره در تعیین موضع ایرانی‌ها در مذاکرات، نقشی مخفیانه ولی مؤثر داشته‌است. طبق نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا زمانیکه با فخری‌زاده گفتگوی مستقیم انجام نشود، نمی‌توان در میزان ورود ایران به دانش هسته‌ای، اظهار نظر کرد.

او به همراه سیدعباس شاهمرادی زواره استاد دانشگاه صنعتی شریف، مهم‌ترین نام‌های مطرح از افرادی هستند که غربی‌ها به دنبال مصاحبه بودند. او توسط غربی‌ها با رابرت اُپنهایمر، کارشناس فیزیک آمریکایی مقایسه می‌شود که در دهه 40 میلادی کار نظارت بر ساخت بمب اتم در آمریکا را برعهده داشت.

در سال 2020، نشریه دیلی‌میل با انتشار یک سند اعلام کرد که در این سند که خطاب به فخری‌زاده به عنوان شخصیت اصلی برنامه هسته‌ای ایران است، اطلاعات مهمی دربارهٔ تلاش ایران برای ساخت بمب هسته‌ای دیده می‌شود. اسرائیل گفته‌است که این یکی از ده‌ها هزار سند مربوط به برنامه هسته‌ای ایران پیدا است که در سال 2018 توانسته از ایران سرقت کند.

در آن زمان بنیامین نتانیاهو در جریان تشریح عملیات سرقت اسناد اتمی ایران توسط موساد، از فخری‌زاده به عنوان «مغز متفکر برنامهٔ هسته‌ای ایران» نام برده بود.

mohsen-fakhrizadeh-mahabadi
mohsen-fakhrizadeh-mahabadi

ترور محسن فخری زاده

فخری‌زاده در عصر 7 آذر 1399 در شهر آبسرد، شهرستان دماوند ترور شد.
در جریان این ترور در میدان خلیج فارس شهر آبسرد ابتدا یک خودروی نیسان کنار خودروی فخری‌زاده منفجر شده و بعد از آن شخصی دیگر تیراندازی رگباری کرده‌ است.
وی بعد از انفجار و اصابت تیر، پس از انتقال با بالگرد به بیمارستان، به شهادت رسید.

ارزیابی مهاجرت
نظر خود را درباره «زندگینامه محسن فخری‌ زاده ؛ دانشمند هسته ای ایران که به شهادت رسید» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه محسن فخری‌ زاده ؛ دانشمند هسته ای ایران که به شهادت رسید فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.