زمان مطالعه: 2 دقیقه
زندگینامه محمد هاشمی، برادر آیت الله رفسنجانی

زندگینامه محمد هاشمی، برادر آیت الله رفسنجانی

محمد هاشمی رفسنجانی برادر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی است که به نسبت برادرش کمتر در عرصه سیاست فعالیت کرده...
mohammad-hashemi1
mohammad-hashemi1

محمد هاشمی رفسنجانی برادر آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی است که به نسبت برادرش کمتر در عرصه سیاست فعالیت کرده است. اگر می خواهید با محمد هاشمی رفسنجانی بیشتر آشنا شوید این بخش آسمونی را تا انتها مطالعه کنید چرا که بیوگرافی کلی از ایشان برای شما عزیزان تهیه کرده ایم که در ادامه می خوانید.

محمد هاشمی متولد 1321 در روستای بهرمان، شهرستان رفسنجان در استان کرمان است. از فعالیت‌های سیاسی - اجتماعی او می‌توان به مشارکت فعال در نهضت اسلامی امام خمینی (ره) اشاره کرد که به دستگیری و تبعید و زندانی شدن وی انجامید. محمد هاشمی بهرمانی از آن دست چهره‌هایی است که همواره خواسته یا ناخواسته زیر سایه نام برادر بزرگ‌تر خود اکبر هاشمی‌رفسنجانی قرار گرفته است. وی برای ادامه تحصیلات دانشگاهی به آمریکا رفت. در دوران تحصیلش اکبر هاشمی یک بار برای دیدن برادر به آمریکا رفت. هاشمی در دوران دانشجویی از مبارزین خارج از کشور بود و در این دوران او به همراه ابراهیم یزدی و چمران و مظفر پرتو ماه و ایزدی، بنیانگذار انجمن اسلامی گروه فارسی زبان بودند.

به دلیل فعالیت مبارزاتی که در دوران قبل از انقلاب بود و داشتن پاسپورت دانشجویی برای اینکه بتواند در آمریکا بماند و به مبارزاتس ادامه دهد در 5 رشته تحصیل کرده است. پس از پیروزی انقلاب و بازگشت به ایران در سمت های اجرایی و مدیریتی مشغول به کار شد.

mohammad-hashemi2
mohammad-hashemi2

اکنون نیز در مجمع تشخیص مصلحت نظام مشغول کار است. وی دبیری سیاسی حزب کارگزاران سازندگی را نیز بر عهده دارد. او خود را یک فرد اعتدالگرا می‏داند و دسته بندی های بین اصولگرایان و اصلاح طلبان را قبول ندارد. هاشمی به همراه برادرش از منتقدان دولت احمدی نژاد است و از نظر او دولت سازندگی برادرش خالی از هرگونه ایرادی است.

وی در خانواده‌ای نسبتاً ثروتمند به دنیا آمد. او یکی از 9 فرزند میرزاعلی هاشمی بهرمانی و ماه‌ بی‌بی صفریان است. پدرش با اندکی تحصیلات حوزوی از باغ‌داران و تاجران پسته بهرمان از توابع بخش نوق رفسنجان بود. همسرش «وجیهه نظری»، و داماد آقای «حاج محمد نظری» از اهالی ثروتمند رفسنجان و صاحب باغات وسیع «پسته» در رفسنجان و بم است. ثروت «حاج محمد نظری» پشتوانه خوبی برای فعالیت‌های تحصیلی و سیاسی محمد بود. محمد هاشمی برادر کوچکتر آقای هاشمی است. برادر دیگر او «محمود هاشمی» در دوره طاغوت بخشدار "کهک" در قم بود. علی هاشمی، پسر محمد هاشمی نیز داماد حضرت آیت الله جوادی آملی است.

mohammad-hashemi3
mohammad-hashemi3

فعالیت‌های سیاسی – اجتماعی

  •  مشارکت فعال در نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در دهه 40
  • مشارکت در پایه‌گذاری و اداره انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا
  • عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران
  • شرکت در تأسیس حزب کارگزاران سازندگی به عنوان عضو مؤسس
  • عضویت در شورای مرکزی و کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی
    mohammad-hashemi4
    mohammad-hashemi4

سوابق اجرایی

  • معاون وزیر کشاورزی
  • معاون نخست‌وزیر
  • سرپرست وزارت امور خارجه
  • رئیس سازمان صدا و سیما
  • قائم مقام وزیر امور خارجه
  • معاون اجرایی رئیس‌جمهوری
  • عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
  • ریاست دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام
    mohammad-hashemi5
    mohammad-hashemi5
نظر خود را درباره «زندگینامه محمد هاشمی، برادر آیت الله رفسنجانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه محمد هاشمی، برادر آیت الله رفسنجانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.