به مناسبت 15 آبان؛ سالروز تولد محمد دادکان / اختصاصی آسمونی - مهدی زارعی

ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی

به مناسبت 15 آبان ، سالروز تولد محمد دادکان ؛ ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی
به مناسبت 15 آبان ، سالروز تولد محمد دادکان ؛ ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی


طی چند سال اخیر ، بقدری فاجعه فوتبالی در فدراسیون های مختلف فوتبال رخ داده است که اگر موفقیتی نصیب فوتبال شود ، کمتر کسی می تواند آن را به حساب مردانی چون علی کفاشیان یا مهدی تاج بگذارد . اگر تیم ملی به جام جهانی صعود می کند ، تقریبا همه آن را به حساب درایت کی روش می نویسند اما وقتی تیمهای پایه شکست می خورند ، این شکست ها به پای فدراسیون نوشته می شود و بسیاری با حسرت از روزهایی یاد می کنند که مردانی چون محمد دادگان ، محسن صفایی فراهانی و ... رییس فدراسیون بودند .

اما چه عواملی سبب شده که از این نفرات به عنوان مدیری موفق یاد شود ؟ به مناسبت سالروز تولد محمد دادگان ( 15 آبان 1333 ) مروری داریم بر بخشی از اتفاقات در دوران ریاست وی بر فدراسیون فوتبال . فدراسیونی که هرگز با مشکل بازی تدارکاتی روبه رو نشد . قهرمان بازیهای آسیایی بوسان ( 2002 ) گشت ، عنوان سوم جام ملتهای آسیا را کسب کرد و جام بین قاره ای را برنده شد . اما در همان حال هرگز در آن ایام ، تیمهای پایه فوتبال ایران و باشگاههای کشورمان در سطح آسیا به کوچک ترین موفقیتی دست نیافتند و تیم امید ایران هم از رسیدن به المپیک بازماند .

mohammad-dadkan
mohammad-dadkan


1- دادگان پیش از ورود به فدراسیون فوتبال ، بارها و بارها گفته بود : حتی حاضر نیست اسمش در کنار امثال صفایی فراهانی بیاید ! اما وقتی در فدراسیون صفایی فراهانی پست گرفت ، دهانش برای همیشه از انتقاد بسته شد و اتفاقا بعدها دهان خیلی از منتقدها رو اجازه نداد که باز بشود .

دادکان اندکی بعد از ریاست فدراسیون و با اتمام بازیهای آسیایی بوسان ( که به لطف برنامه ریزی فوق العاده یک ساله دوران صفایی فراهانی با قهرمانی ایران در کره جنوبی همراه بود ) ، کار تکراری تمام مدیرهای قبلی رو تکرار کرد و خواست همه آثار مدیر قبل از خودش ( صفایی ) رو از بین ببرد . او ابتدا برانکو مربی تیم ملی و تیم امید بوسان را کنار گذاشت و هدایت اولی را به همایون شاهرخی داد و تیم امید را به دوست و هم تیمی سابق خود ، محمد مایلی کهن هدیه کرد ! اما باخت های پیاپی تیم شاهرخی به امثال عراق و اردن ، باعث شد که او مجبور شود با فشار سازمان تربیت بدنی و کمیته ملی المپیک ( که نفراتی چون مهرعلیزاده و کفاشیان در آن حضور داشتند ) برانکو را به تیم ملی بازگرداند . افسوس که بهترین تیم امید تاریخ ایران ، هرگز چنین شانسی را نداشت و با هدایت محمد مایلی کهن در 3 بازی 2 مسابقه مقابل چین و کره جنوبی را باخت و عملا حذف شد . در آن زمان جوی که بازیکنان در آن گرفتار شده بودند ، یک فضای هولناک بود تا جایی که سرپرست تیم ( عزیز محمدی ) در رد فضای بسته تیم گفت « ما حتی به بازیکنان اجازه می دادیم موسیقی گوش کنند »

به مناسبت 15 آبان ، سالروز تولد محمد دادکان ؛ ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی
به مناسبت 15 آبان ، سالروز تولد محمد دادکان ؛ ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی


2- صفایی فراهانی در هنگام تاسیس لیگ حرفه ای ایران به باشگاهها گفته بود طی 3 سال باید به حداقل شرایط حرفه ای شدن برسند ؛ البته او بعد از یک سال از فدراسیون رفت اما وقتی دادگان رییس شد ، هرگز این دستور را عملی نکرد . تاجایی که سال 92 صفایی در مصاحبه ای گفت : هنوز هم قوانین حضور تیمها در لیگ بعد از 14 سال ، همان هایی است که من میخواستم بعد از 3 سال عوض شود .

3- در فدراسیون دادگان برای دوستان او ، همیشه تبصره و بند و ماده وجود داشت . نمونه آن زمانی بود که در لیگ چهارم حرفه ای دستور صادر شد همه مربیان مدرک آ داشته باشند . اما وقتی علی پروین با نام « سرمربی » وارد لیگ و پرسپولیس شد ، دادگان در دفاع از او گفت : پروین مدرک افتخاری آ دارد و این مدرک را پس از قهرمانی سال 1990 به دست آورده است .

4- دادگان بارها و بارها گفت : من به بازیکنانم گفتم : اگر شما طرفدار نظام باشین ، من همه گونه ازتون حمایت می کنم . به همین خاطر بارها و بارها نگذاشتم کسی متوجه شود کدام یک از ملی پوشان ما توسط نیروی انتظامی دستگیر شدند . او این صحبت ها را در گفتگو با مجله همشهری تماشاگر هم تکرار کرد . ظاهرا در فدراسیون دادگان برای بازیکنان قانون شکن هم جا بود البته در صورت قرار گرفتن در اصول فکری وی و در چنین شرایطی خبری از جریمه برای بی انضباطی ها نبود .

5- بازیکن سالاری در دوره دادگان به شکل واضحی در تیم ملی وجود داشت : برای نمونه ، علی دایی وقتی بعد از بازی ایران و لائوس ، یک سکه بهار آزادی که به بازیکنها داده شده بود را دریافت نکرد ( دلیل این اتفاق ، غیبت او در بازی تیم ملی و سفر با تیم صبا باتری در باشگاههای آسیا بود ) تهدید کرد که از تیم ملی بیرون می آید و دادگان سریعا با دادن سکه ، به حواشی پایان داد . وحید هاشمیان هم یک بار تهدیدی مشابه کرده بود که سریعا حرفش توسط فدراسیون به کرسی نشست .





6- برخوردهای تبعیض آمیز با خبرنگارها از دوره دادگان شروع شد ؛ تا قبل از دادگان ، هیچ رئیس فدراسیونی دستور نمی داد که فلان خبرنگار سوال بپرسد و فلانی سوال نپرسد ... اتفاقی که از دوره دادگان آغاز شد ؛ دادگان که در دوره بازیگریش یک بار سوت را از دهان مربیش ( مهراب شاهرخی ) گرفت و به علی پروین داد تا عملا مربیگری پروین تو پرسپولیس را رسمیت ببخشد ، بعدها هم این رویه ادامه یافت ، از خبرنگارایی که جرم خیلی از آنها « جوان بودن » عنوان می شد تا کسایی که تو تلویزیون از وی انتقاد داشتن ( مثل پرویز زاهدی ، منوچهر زندی و ... که چون از فدراسیون انتقاد داشتند ، متهم می شدند به این که « آدم علی آبادی هستند ! »

واقعیت تلخ این است که در همه جای دنیا وقتی فوتبالی حرفه ای می شود ، ورود پول تا چند سال به جوانها انگیزه ورود به لیگ را می دهد ، به این ترتیب شاهد شکوفایی آن لیگ هستیم اما بعد از چند سال اثرات مخرب پول و ... خودش را نمایان می سازد ( حتی در لیگ انگلیس هم بعد از چند سال از تشکیل لیگ برتر ، آنها هم با فقدان بازیکن جوان روبه رو شدن ) . دادگان هم دقیقا در دورانی روی کار اومد که لیگ مملو از جوانهای شایسته بود و بهتر است سوال کرد که چرا در تمام این دوران امیدهای ایران به المپیک رسیدند ، نه جوانها و نوجوانهایمان در آسیا  نتیجه گرفتند و حتی یک بار هم به جام جهانی صعود نکردند ؟ با این وجود دادگان به محض قهرمانی نوجوانان ایران در مسابقات آسیا ( 2008 ) عنوان کرد : این افتخار دوره کفاشیان ، نتیجه زحمات و برنامه ریزی های دوران او بود .
نظر خود را درباره «به مناسبت 15 آبان ، سالروز تولد محمد دادکان ؛ ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره به مناسبت 15 آبان ، سالروز تولد محمد دادکان ؛ ویژگی های یک مدیر محبوب ایرانی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.