زمان مطالعه: 4 دقیقه
زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان

زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان

محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، و جوانترین وزیر دفاع در جهان است....
محمد بن سلمان بن عبد العزیز آل سعود ولیعهد و وزیر دفاع عربستان سعودی، و جوانترین وزیر دفاع در جهان است. آسمونی در این بخش برای آشنایی با ولیعهد عربستان، زندگینامه محمد بن سلمان را شرح می دهد.

زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان
زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان


زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان

محمد بن سلمان همچنین رئیس دربار سلطنتی و عضو آل سعود است. او به عنوان قدرت اصلی دربار پدرش ملک سلمان توصیف شده‌است.محمد بن سلمان پس از تحصیل حقوق در دانشگاه ملک سعود ریاض، از طریق پدر 81 ساله‌اش خیلی زود وارد چرخه قدرت شد. سال 2009 زمانی که سلمان فرماندار ریاض بود، مشاور ویژهٔ پدر شد. زمانی که پادشاه کنونی در سال 2013 ولیعهد شد، پسرش ریاست دیوان ولیعهد را برعهده گرفت و سال 2015 هم با رسیدن پدر به قدرت، وزیر مشاور و نیز رئیس شورای توسعه و اقتصاد شد؛ امری که از جمله برایش کنترل بر شرکت ملی نفت سعودی آرامکو را به ارمغان آورد.

محمد بن سلمان در 31 اوت 1985 در جده متولد شد. نام مادرش فهدة بنت فلاح بن سلطان آل حثلین العجمی و پدرش ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی است. محمد بن سلمان بزرگترین پسر ملک سلمان از زن سوم او است.

محمد بن سلمان از سال 2009 فعالیت دولتی خود را در تشکیلات محلی ریاض آغاز کرد. در سالهای 2011 و 2012 وی به عنوان مشاور امور دولت مرکزی و مشاور پدرش سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد وقت شد. در ژانویه سال 2015، پس از این که پدرش بن عبدالعزیز به سلطنت رسید، وی به سمت وزیر دفاع منصوب شد؛ و مدتی بعد سمت نایب ولیعهد و نایب دوم نخست‌وزیر به وی داده شد. محمد بن سلمان در ماه‌های اخیر در سفر به کشورهای دیگر و منجمله در دیدار از واشینگتن و مسکو با دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، رئیسان جمهوری دو کشور دیدار داشت.

mohammad-bin-salman
mohammad-bin-salman


وزیر دفاع

در 23 ژانویه 2015 , ملک عبدالله بن عبدالعزیز درگذشت، سلمان بن عبدالعزیز آل سعود قدرت را در دست گرفت و امیر محمد به وزارت دفاع منصوب شد. این تمرکز ثروت در دستان محمد بن سلمان خشم برخی از بستگانشان را برانگیخته است.

عملیات طوفان قاطع در چارچوب مداخله نظامی در یمن به رهبری عربستان سعودی نخستین واقعهٔ مهم در دوره فعالیت او به عنوان وزیر دفاع بود، عملیاتی علیه شورشیان حوثی در یمن که درگیر جنگ داخلی یمن بوده‌اند. امیر بن سلمان بدون همکاری با نیروهای امنیتی و اطلاع دادن به وزیر گارد ملی سعودی متعب بن عبدالله بن عبدالعزیز آل سعود، که خارج از کشور بود حمله را در مارس 2015 آغاز کرد. در جریان این کارزار امیر محمد برای تعطیلات به مالدیو رفت، و وزیر دفاع آمریکا اشتون کارتر چند روز برای تماس با او با مشکل مواجه بود. بنابر گزارش‌ها سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری در این منازعه جنایت جنگی همچون بمباران‌های گسترده انجام شده که متهم به کشتن هزاران غیرنظامی است.این جنگ تاکنون برای پادشاهی سعودی میلیاردها دلار هزینه دربرداشته و بسیاری از زیرساخت‌های یمن را نابود کرده ولی در بیرون راندن شورشیان شیعه از پایتخت ناکام بوده. با این که امیر محمد این جنگ را به عنوان پیروزی سریعی بر شورشیان و راهی برای برگرداندن عبدربه منصورهادی به قدرت وانمود کرد، در عمل تبدیل به یک جنگ طولانی فرسایشی شده‌است.

زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان
زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان


رابطه محمد بن سلمان با ایران

محمد بن سلمان پیشتر هرگونه گفتگو با جمهوری اسلامی ایران را رد کرده‌است. با شروع بحران کشورهای عربی با قطر کشور همسایه عربستان وی در جهت منزوی ساختن این کشور گام برداشته است. او در 24 نوامبر 2017 علی خامنه‌ای، رهبر ایران را هیلتر جدید خواند.

امیر محمد بن سلمان در آغاز سال 2016 با تأیید اعدام شیخ شیعه نمر باقر النمر، بر آتش تنش‌ها با روابط ایران و عربستان سعودی دمید. نیروهای حامی حکومت ایران با به آتش کشیدن سفارت عربستان سعودی در تهران به این اعدام واکنش نشان دادند. از آن زمان، روابط دیپلماتیک دو کشور قطع شده‌است.

ولیعهد و نایب شورای وزیران

روز چهارشنبه 21 ژوئن 2017 سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی، محمد بن سلمان را با حفظ سمت به عنوان وزیر دفاع به عنوان ولیعهد جدید این کشور معرفی کرد. وی جانشین امیر محمد بن نائف، برادرزاده پادشاه می‌شود که تا کنون ولیعهد این کشور بوده‌است. محمد بن سلمان همچنین نایب رئیس شورای وزیران برگزیده شده‌است.

mohammad-bin-salman
mohammad-bin-salman


واکنش‌ها به محمد بن سلمان

روز چهارشنبه 21 ژوئن دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، در تماس تلفنی با شاهزاده محمد بن سلمان، انتصاب وی به مقام ولیعهدی را تبریک و نسبت به تعمیق روابط میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد. کاخ سفید آمریکا اعلام کرد که در این تماس تلفنی، شاهزاده محمد بن سلمان و ترامپ بر سر مبارزه با کمک رسانی به تروریسم به توافق رسیدند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر ضمن ارسال پیامی به محمدبن سلمان انتصاب وی را به عنوان ولیعهد عربستان سعودی به وی تبریک گفت و برای بهبود روابط برادرانه دو کشور ابراز امیدواری کرد.

اصلاحات سیاسی و اقتصادی محمد بن سلمان

تصفیه 2017

در 4 نوامبر 2017 مطبوعات عربستان اعلام کردند ولید بن طلال، میلیاردر و شاهزاده سعودی که به کرات در رسانه‌های خبری انگلیسی زبان به عنوان میهمان حضور می‌یابد و از سهامداران عمده سیتی‌گروپ، نوز کورپ و توییتر، و نیز بیش از 40 تن از امیران و وزرای حکومتی به خواست ولیعهد به دلیل اتهامات فساد و پولشویی بازداشت شده‌اند.

زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان
زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان


زندگی شخصی محمد بن سلمان

او از تنها همسرش چهار فرزند، دو دختر و دو پسر دارد. وی برخلاف بسیاری از دیگر مردان در این کشور، بنا به گفته خودش، تک‌همسری را برگزیده است. محمد بن سلمان زندگی تجملاتی داشته‌است. در یک مورد، او یک قایق ساخت ایتالیا به نام سرین را به مبلغ 500 میلیون دلار از یک ثروتمند روسی خرید.

محمد در سراسر جهان سفرهای زیادی داشته و با سیاستمداران، رهبران کسب و کار و ابرستاره‌ها دیدار کرده‌است. او در ژوئن 2016 با سفر به دره سیلیکون با شماری از شخصیت‌های برجسته فناوری آمریکا از جمله مارک زاکربرگ دیدار کرد.

همچنین وال‌استریت‌ژورنال گزارش داد پرتره عیسی مسیح اثر «لئوناردو داوینچی» که ماه نوامبر 2017 به قیمت باورنکردنی 450 میلیون دلار در نیویورک به فروش رسید، توسط محمد بن سلمان خریداری شده بود.
نظر خود را درباره «زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره زندگینامه ولیعهد عربستان ، محمد بن سلمان فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.