زمان مطالعه: 2 دقیقه
دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟

دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟

آسمونی، همراه ما باشید تا شما را با یکی از جدیدترین انواع دوربین های عکاسی، یعنی دوربین بدون آینه یا به...
آسمونی، همراه ما باشید تا شما را با یکی از جدیدترین انواع دوربین های عکاسی، یعنی دوربین بدون آینه یا به اصطلاح Mirrorless آشنا کنیم.

دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟
دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟
دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟

دوربین بدون آینه نوعی دوربین دیجیتال است که آینه و بخش اپتیکال نوری را ندارد. در این دوربین‌ها نمای مقابل به‌صورت الکترونیکی از روی حسگر دوربین خوانده و روی نمایشگر ال‌سی‌دی آن نقش می‌بندند و در بعضی از مدل‌ها یک نمایاب یا چشمی الکترونیکی نیز درنظر گرفته می‌شود که در واقع جایگزینی برای نمایاب‌ نوری است. به دلیل نداشتن سیستم آینه و منظره‌یاب اپتیکی، دوربین‌های بدون آینه در مقایسه با دوربین‌های DSLR ساده‌تر، سبک‌تر و کوچک‌تر هستند.

دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟
دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟
دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟

در مقایسه با دوربین‌های بدون آینه ، DLSR ها دارای اجزای داخلی بسیار بیشتری هستند. علاوه بر سیستم پیچیده آینه، یک شیشه مات ( focusing screen )، یک لنز کندانسور ( condenser lens )، منشور پنج وجهی ( pentaprism / pentamirror ) و اجزای دیگری مانند آینه ثانویه و یک حسگر اتوفوکوس تشخیص فاز، اجزای دوربین‌های DSLR را تشکیل می‌دهند.

نحوه عملکرد دوربین بدون آینه و dslr
نحوه عملکرد دوربین بدون آینه و dslr
نحوه عملکرد دوربین بدون آینه و dslr

 

نحوه عملکرد آن )

برخلاف DSLR ها، دوربین‌های بدون آینه عملکرد بسیار ساده‌تری دارند. نور از درون لنز عبور می‌کند، به طور مستقیم به حسگر تصویر می‌رسد و منظره‌یاب الکترونیکی که جایگزین یک منظره‌یاب اپتیکی شده است؛ تصویر را نمایش می‌دهد.در حالت عادی، شاتر دوربین‌های DSLR باز می‌شود و  معمولا تا پایان عمل نوردهی باز می‌ماند. همان طور که در تصویر بالا نشان داده شد؛ به دلیل عدم وجود آینه و منشور در دوربین‌های بدون آینه، فاصله فلنج ( flange distance: فاصله بین گیره لنز و سنسور تصویر ) در این دوربین‌ها می‌تواند به طور قابل توجهی کوتاه‌تر باشد.

مزایای دوربین‌های بدون آینه )

دوربین‌های بدون آینه مزایای زیادی نسبت به دوربین‌های DSLR دارند. علاوه بر وزن بسیار سبک‌تر و اندازه کوچک‌تر ، استفاده از یک منظره یاب الکترونیکی در آن‌ها می‌تواند فواید بسیار زیادی برای عکاسان داشته باشد.

از آن‌جا که همه چیز مستقیما در سنسور تشکیل می‌شود، تنظیمات دوربین مانند وایت بالانس ( white balance )، کنتراست و saturation را می‌توان از طریق منظره‌یاب به طور مستقیم مشاهده کرد.

پوشش‌های اطلاعاتی دیگری از جمله هیستوگرام زنده را می‌توان داخل منظره‌یاب قرار داد که این کار به عکاسان اجازه می‌دهد دقیقا همان چیزی را که می‌بینند ثبت کنند.

هنگامی که این مزایا با قابلیت تشخیص کنتراست سریع یا سیستم تشخیص فاز سنسور ترکیب شود، برای این که مطمئن شوید که در هر عکسی، قادر هستید به طور دقیق فوکوس کنید، می توانید از توانایی زوم روی یک سوژه برای فوکوس کردن، بیشترین فوکوس ، تشخیص چهره و دیگر ویژگی های قدرتمند استفاده کنید.

هنگامی که در طول روز عکاسی می‌کنید، به جای صفحه نمایش ( LCD ) پشت دوربین ، می‌توانید از منظره یاب الکترونیکی، برای دیدن و بررسی عکس های خود استفاده کنید.

معایب دوربین‌های بدون آینه )

یکی از معایب این دوربین‌ها این است که فقط زمانی که روشن باشند، منظره‌یاب الکترونیکی آن‌ها فعال می‌شود؛ درنتیجه سنسور تصویر شارژ زیادی مصرف می‌کند که می‌تواند عمر باتری دوربین عکاسی شما را به طور قابل توجهی کم کند.همچنین منظره‌یاب الکترونیکی می‌تواند کند باشد و تاخیر داشته باشد، صفحه آن خاموش شود و یا دارای کنتراست بالا باشد که ممکن است برای بعضی عکاسان سخت باشد به آن عادت کنند، و باعث خستگی آن‌ها شود. اگر چه آخرین مدل‌های دوربین‌های بدون آینه هنگام اتوفوکوس، بسیار سریع و دقیق هستند؛ اما در عکاسی سریع و پیاپی، خصوصا در شرایط کم نور ممکن است خیلی راضی کننده عمل نکنند.

دوربین mirrorless
دوربین mirrorless
دوربین mirrorless

 

از جمله مدل های مختلف این دوربین ها می توان موارد زیر را نام برد:

Sony Alpha A9

Sony Alpha A7S II

Nikon Z 7 mirrorless

Nikon Z 6 mirrorless

Canon EOS M50 Mirrorless

Panasonic Lumix DMC-GH5 Mirrorless

اختصاصی آسمونی
نظر خود را درباره «دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره دوربین بدون آینه چیست و چطور کار می کند؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.