زمان مطالعه: 7 دقیقه
میکرودرم ابریژن برای چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

میکرودرم ابریژن برای چه مشکلاتی کاربرد دارد؟

پورتال آسمونی در این بخش مزایا و عوارض و همچنین کاربرد این روش را برای شما عزیزان عنوان می‌کند. آسمونی را همراهی کنید.

میکرودرم ابریژن، راهی آسان برای جوانسازی پوست

اثرگذاری میکرودرم ابریژن

همه ما خواهان پوستی شاداب و جوان هستیم، اما در میان انبوهی از روش‌های موجود برای جوانسازی پوست، انتخاب روش مناسب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. بسیاری از افراد به دنبال روش‌هایی غیرتهاجمی و سریع هستند که بدون درد و عوارض جانبی، نتایج مطلوبی را به ارمغان بیاورند. میکرودرم ابریژن به عنوان یک روش غیرجراحی و کم تهاجمی، راه حلی ایده‌آل برای این افراد ارائه می‌دهد. این روش با استفاده از تکنولوژی مخصوص خود، سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و به جوانسازی و شادابی پوست کمک می‌کند.

همچنین کاربردهای فراوانی در رفع مشکلات پوستی دارد و می‌تواند برای طیف وسیعی از افراد مفید باشد. در این مقاله، به بررسی کامل میکرودرم ابریژن خواهیم پرداخت. از چگونگی عملکرد این روش و موارد کاربرد آن گرفته تا مزایا و معایب و افراد مناسب برای این درمان، همه چیز را به طور مفصل شرح خواهیم داد. اگر شما نیز به دنبال روشی آسان و بدون درد برای جوانسازی پوست خود هستید، تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

 

دستگاه میکرودرم ابریژن چگونه کار می‌کند؟

میکرودرم ابریژن (Microdermabrasion) اولین ‌بار در سال 1985 در کشور ایتالیا مورد استفاده قرار گرفت. سپس در بیشتر کشورهای اروپایی به‌عنوان روشی بدون عارضه و جوان‌ساز استفاده شد و بعد از آن در کشورهای آمریکایی طرفداران زیادی پیدا کرد.

این تکنولوژی حساس و پیشرفته جریانی از کریستال‌های ظریف اکسید آلومینیوم را روی پوست منتقل کرده و باعث لایه‌برداری سریع می‌شود. پس از لایه‌برداری یک مکش نیز روی پوست انجام می‌دهد که باعث جمع‌شدن کریستال‌ها از سطح پوست، بهترشدن جریان خون و فعال‌شدن سلول‌های فیبروبلاست می‌شود. درنهایت همه این موارد پوست را ترمیم و شاداب می‌کند.

میکرودرم ابریژن با ویتامین C

میکرودرم پلاس، شاخه جدید از این فناوری است که خواص کاملا طبیعی کریستال‌های بیکربنات سدیم و تیتانیوم یا الماس را برای نتایج عالی ترکیب می‌کند. این فناوری جدید نتایج ایمن‌تر و بهتری را نسبت به سیستم‌های مبتنی بر اکسید آلومینیوم، ارائه می‌دهد. فناوری ابریژن با ویتامین C طبیعی‌ترین راه برای لایه‌برداری یکنواخت و ایمن پوست بدون مواد شیمیایی است. این روش میکرودرم نسبتا بدون درد است. اکثر بیماران معمولاً احساس سوزن سوزن می‌کنند.

چگونگی تاثیرگذاری میکرودرم ابریژن روی پوست

تاثیرگذاری میکرودرم ابریژن بر پوستبرای درک نحوه جوانسازی پوست توسط این روش، شناخت آناتومی پوست ضروری است. پوست از دو لایه اپیدرم (بالایی) و درم (پایینی) تشکیل شده است. اپیدرم لایه بیرونی و باز پوست است، در حالی که درم عمدتاً از بافت همبند تشکیل شده و توسط رابطی به نام اتصال درمواپیدرمی به اپیدرم متصل می‌شود. خارجی‌ترین لایه اپیدرم، لایه شاخی نام دارد که از سلول‌های مرده پوست تشکیل شده است. این لایه به محافظت از لایه‌های زیرین پوست در برابر عوامل خارجی کمک می‌کند و فقط مولکول‌های بسیار کوچک می‌توانند از آن عبور کنند.

میکرودرم ابریژن بر روی لایه شاخی متمرکز می‌شود و سلول‌های مرده را از بین می‌برد. این روش منافذ پوست را پاکسازی می‌کند و با بهبود ظاهر پوست، سلول‌های مرده را بدون توجه به نوع و سن پوست از بین می‌برد. درمان لایه‌های عمیق‌تر پوست دردناک است و می‌تواند خطر ایجاد فرورفتگی‌های دائمی را به همراه داشته باشد. در طول این روش ، از یک نوک تیتانیومی کوچک با سطح زبر، شبیه به کاغذ سنباده ریز، برای ساییدن و برداشتن لایه بالایی پوست استفاده می‌شود. این عمل علاوه بر لایه‌برداری سطحی باعث افزایش تولید کلاژن شده و در نتیجه پوستی سفت‌تر و جوان‌تر را به ارمغان می‌آورد.

مراحل درمان:

  • طول درمان: حدود 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد.
  • قرمزی: در بیشتر موارد، ناحیه تحت درمان به مدت 2 تا 24 ساعت قرمز خواهد بود.
  • تجویز مکمل: معمولاً برای نتیجه بهتر، رتینول 1٪ و ویتامین C همراه با این درمان تجویز می‌شود.

این درمان را می‌توان هر هفته و نیم تا دو هفته تکرار کرد و بدان معنی است که در عرض چند ماه می‌توانید به ظاهر جوانی که همیشه می خواستید برسید. فراموش نکنید بعد از انجام آن، تا حدامکان زیر نور آفتاب قرار نگیرید و در صورت نیاز از کرم ضدآفتاب به میزان کافی استفاده کنید.

 

دوران نقاهت و دیدن نتایج

این روش در مقایسه با روش‌هایی مانند درم ابریژن، لایه‌برداری شیمیایی یا لیزر، خطرات و عوارض جانبی بسیار کمتری دارد. علاوه‌ بر این، به پوست کمک می‌کند تا سالم، شاداب و فوق‌العاده صاف به نظر برسد. به دلیل ماهیت کم تهاجمی این روش، بیماران معمولاً دوران نقاهت کوتاهی را تجربه می‌کنند. بسیاری از بیماران متوجه می‌شوند که می‌توانند در زمان ناهار درمان دریافت کنند و سپس به سر کار خود بازگردند.

میکرودرم ابریژن را می‌توان به طور معمول، پس از سه جلسه درمان با فاصله زمانی 10 روز تا دو هفته تکرار و نتایج مطلوب را مشاهده کرد. به این معنی که در عرض چند ماه می‌توانید به ظاهری جوان و شاداب که همیشه آرزو داشتید برسید. با این حال، چشمگیرترین نتایج پس از 6 تا 9 جلسه قابل مشاهده خواهد بود.

 

کاندیدای خوب برای میکرودرم ابریژن چه کسی است؟

این نوع از درمان می‌تواند برای افراد مختلف با شرایط گوناگون مفید باشد. در اینجا به برخی از ویژگی‌های کاندیدای مناسب برای این روش اشاره می‌کنیم:

  1. افراد با مشغله زیاد: این روش برای کسانی که به دلیل مشغله زیاد، زمان کافی برای مراقبت‌های پوستی مفصل ندارند، مناسب است. این نوع درمان در جلسات کوتاه انجام می‌شود و نیاز به ریکاوری طولانی ندارد.
  2. افراد دارای لک‌های ناشی از نور آفتاب: این روش می‌تواند در درمان لک‌های قهوه‌ای ناشی از نور آفتاب (پیگمانتاسیون) موثر باشد.
  3. افراد با پوست تیره: این روش برای افراد با پوست تیره (انواع پوست فیتزپاتریک IV-VI) که ممکن است در معرض خطر بیشتری از عوارض با سایر روش‌های لایه‌برداری باشند، با ایمنی نسبی قابل انجام است.

میکرودرم ابریژن برای افراد زیر مناسب نیست:

  1. بیماران مبتلا به آکنه فعال که تحت درمان با ایزوترتینوئین (آکوتان) هستند: این دارو می‌تواند پوست را حساس‌تر کند و خطر عوارض جانبی این روش را افزایش دهد.
  2. افراد مبتلا به عفونت تبخال فعال: زیرا این روش می‌تواند باعث گسترش عفونت شود.
  3. افراد دارای تومورهای بدخیم پوست: این روش می‌تواند باعث تحریک تومورها و بدتر شدن آنها شود.
  4. افراد دارای درماتوزهای در حال تکامل: این روش می‌تواند این بیماری‌های پوستی را تشدید کند.

میکرودرم ابریژن برای بهبود چه مشکلاتی استفاده می‌شود؟

درمان لکه های بارداری با میکرودرم ابریژن

این نوع درمان باعث تولید سلول‌های جدید در لایه بازال (عمیق ترین) درم می‌شود و استفاده مکرر از آن موارد زیر را به حداقل می‌رساند:

  • رفع جای جوش: فرورفتگی های ناشی از جوش ها و جای آکنه، با میکرودرم قابل رفع است. طی جلسات لازم، پوست صاف و کشیده می‌شود.
  • جوان سازی پوست: از این روش در درمان چروک های سطحی و کم عمق پوست می‌توان استفاده کرد. چندین جلسه درمان در این مورد بکار می رود. فواصل درمان را بر حسب وضعیت بیمار می‌توان تغییر داد. چروک های خیلی عمیق با این روش درمان نمی‌شوند، ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می‌شود.چروک های خیلی عمیق با این روش درمان نمی‌شوند، ولی قوام کلی پوست پس از چند جلسه درمان بهتر خواهد شد و پوست شفاف تر و محکم تر می‌شود
  • لک‌های پیری یا کبدی: لک‌های پیری مربوط به نور آفتاب بوده و یا در سنین بالا در پوست‌های روشن دیده می‌شوند. این لک ها با میکرودرم ابریشن قابل درمان می باشند.
  • لک‌های حاملگی: مهم‌ترین اثر این روش، کمرنگ یا محوکردن لک‌های حاملگی یا ملاسما است، مخصوصا اگر همزمان با آن از داروهای لک بر (تحت نظر پزشک) استفاده شود.
  • جای جوش (اسکار) آبله مرغان: اسکارها نباید زیاد عمیق باشند و معمولا بر حسب نوع اسکار و محل و عمق آن، به چندین جلسه درمان هفتگی نیاز دارد.
  • کوچک کردن منافذ پوستی: منافذ باز پوست یکی از مشکلات عمده در خانم ها می باشد. یکی از راه های درمان این مشکل استفاده از میکرودرم ابریشن است. بعد از چند جلسه درمان به علت بافت سازی و محکم تر شدن پوست، منافذ پوستی نیز کوچک تر می‌شوند.
  • برطرف کردن تاتو یا خالکوبی: تاتو و خالکوبی های سطحی پوست را می‌توان با این روش درمان کرد.
  • تمیز کردن پوست و از بین بردن جوش های سرسیاه: برای ازبین‌بردن جوش‌های سر سیاه که بسیار شایع می باشند نیز می‌توان از این روش استفاده کرد. کاهش جوش های سر سیاه پوست به کم شدن ضایعات جوش‌های غرور جوانی نیز کمک خواهد کرد.
  • درمان ترک های پوستی: در درمان ترک‌های پوستی در زمان حاملگی یا چاقی و بلوغ نیز می‌توان از این روش استفاده نمود که البته خیلی خوب به درمان پاسخ نمی دهد.
  • چروک گردن: برای درمان چروک های ناحیه گردن و ضایعات این ناحیه نیز می‌توان از میکرودرم استفاده کرد.

مزایای میکرودرم ابریژن

این فناوری فواید متعددی دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

  • جوان‌سازی و ارتقاء سلامت پوست
  • کاهش خطوط ریز و چروک‌های خفیف تا متوسط ناشی از پا به سن گذاشتن
  • تحریک سلول‌های فیبروبلاست برای تولید کلاژن بیشتر
  • برطرف‌شدن آثار زخم و جراحت
  • کاهش لکه‌های رنگی روی پوست (در ترکیب با مواد شیمیایی درخشان‌کننده پوست)
  • افزایش نفوذ پمادهای موضعی که با دقت برای بعد از عمل تجویز شده است.
  • عدم احتمال بروز حساسیت به مواد شیمیایی
  • عدم نیاز به بیهوشی
  • امکان انجام عمل بعد از جراحی‌های زیبایی از طریق انتخاب نوع مناسب کریستال و شدت مناسب مکش دستگاه
  • عدم نیاز به زمان استراحت و بهبودی بعد از عمل (هرگونه التهاب احتمالی پوست به خاطر لایه‌برداری ملایم، بلافاصله بعد از عمل محو خواهد شد.)
  • هزینه پایین (در مقایسه با لیزر و جراحی پلاستیک)
  • ناچیز بودن خطر بروز لکه‌های پوستی به دلیل عدم تولید گرما در طول مدت درمان

عوارض و خطرات احتمالی

اثرهای جانبی مضر میکرودرم ابریژن بسیار نادرند. اکثر عوارض و خطرهای احتمالی از انجام میکرودرم در شرایط غیراستریل یا کاربرد نامناسب دستگاه ناشی می‌شود. چنانچه از سری دستگاه و مکنده طبق اصول بهداشتی استفاده نشود، بیمار در معرض عفونت قرار خواهد گرفت. اگر از دستگاه به شیوه‌ای نامناسب در قدرت بسیار زیاد استفاده شود، ممکن است کریستال‌های ریز مورداستفاده برای پوسته پوسته کردن، پوست را سوراخ کنند. ضمناً وارد شدن کریستال به داخل چشم بیمار و در نتیجه تحریک و سوزش چشم نیز از پی‌آمدهای استفاده نامناسب از دستگاه محسوب می‌شود.

سخن پایانی

میکرودرم ابریژن به عنوان یک روش غیرتهاجمی و کم‌هزینه، می‌تواند راه حلی ایده‌آل برای جوانسازی و شادابی پوست باشد. این روش با از بین بردن سلول‌های مرده و تحریک تولید کلاژن، به بهبود ظاهر پوست و رفع مشکلات مختلفی مانند چین و چروک، لک‌های پیری، جای جوش و منافذ باز کمک می‌کند.

نظر خود را درباره «میکرودرم ابریژن برای چه مشکلاتی کاربرد دارد؟» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره میکرودرم ابریژن برای چه مشکلاتی کاربرد دارد؟ فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.