زمان مطالعه: 1 دقیقه
ام آی 6؛ سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا

ام آی 6؛ سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا

سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا یکی از سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و سازمان اصلی بریتانیا برای دریافت، تجزیه اطلاعات و عملیات‌های مخفی در کشور‌های خارجی است. 

درباره سرویس‌ های اطلاعاتی و جاسوسی انگلیس چه می دانید؟ آیا می دانید که ترور بسیاری از شخصیت های سیاسی تاریخ معاصر جهان توسط این سازمان‌ها طرح‌ ریزی شده است؟ برای آشنایی با ام آی 6 ، سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا این بخش آسمونی را تا پایان مطالعه نمایید. 

تاریخچه سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا

ام آی 6
ام آی 6

 

سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا (Secret Intelligence Service)، به‌اختصار اس‌آی‌اس (SIS)، یکی از سازمان‌های اطلاعاتی بریتانیا و سازمان اصلی بریتانیا برای دریافت و تجزیه اطلاعات و عملیات مخفی در کشورهای خارجی است.

این سازمان بیش‌ تر به نام «اینتلیجنس سرویس» شناخته می‌شد. در بعضی منابع به آن «ام‌آی6 (MI6)» نیز می‌گویند که کوتاه شده نام قدیمی‌تر آن Military Intelligence - section 6 (MI6) o است. سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا در سال 1909 میلادی، تأسیس شد و در آغاز، «دفتر سرویس مخفی» نام داشت. سر منسفیلد کامینگز، اولین رئیس سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا بود.

اولین رییس MI6 که "منسفیلد کامینگ" نام داشت، بنای قدرت اولیه این سازمان را گذاشت. او یک جاسوس فوق حرفه‌ ای بود که علاقه بسیاری به ترساندن نیرو‌های تحت امرش داشت.

یکی از پا‌های وی، مصنوعی و چوبی بود و بسیاری از این امر بی خبر بودند. یک بار برای فهماندن منظور به یکی از نیروهایش و شیر فهم کردن وی به روش خود، کاردی را در پای چوبی خود فرو کرده و پس از چند لحظه بیرون می‌ کشد. جمع حاضر در آن مجلس در سکوت فقط به این صحنه نگاه می کردند.

ام آی 6 در طول جنگ جهانی دوم

ام آی 6
ام آی 6

سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا، در جریان جنگ جهانی دوم مدرسه جاسوسی در تهران تأسیس کرده بود. IM6 با ورود آمریکا به عرصه جنگ جهانی دوم، نیرو‌های اطلاعاتی این کشور را تحت آموزش قرار داد. با ظهور هیتلر و به قدرت رسیدن وی، MI6 تمرکز خود را بر اروپا، آمریکای لاتین و آسیا قرار داد. تا دهه 1990 نام رییس سازمان و جزییات عملیاتی آن به هیچ وجه در رسانه‌ ها شنیده و دیده نمی‌ شد و هنوز هم دستیابی جزییات مربوط به آن خیلی محدودتر از جزییات مربوط به MI5 ارائه می شود.

سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا در طول جنگ سرد

سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا
سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا

فعالیت‌های سازمان اطلاعات و امنیت خارجی بریتانیا، شامل طیف وسیعی از اقدامات سیاسی پنهان، از جمله همکاری با سازمان اطلاعاتی آمریکا در سرنگونی دولت محمد مصدق در کودتای 28 مرداد در ایران می‌شود. این سازمان در مجامع جهانی و افکار عمومی بسیاری از کشور‌های جهان متهم است به اینکه در اقدامات خرابکارانه و فعالیت‌های منتج به ترور شخصیت‌های مهم سیاسی و علمی جهان نقش موثری ایفا کرده است. ترور فیدل کاسترو از جمله اقدامات MI6 بوده است.

نظر خود را درباره «ام آی 6؛ سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره ام آی 6؛ سازمان اطلاعات مخفی بریتانیا فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.