زمان مطالعه: 3 دقیقه
28 می، روز جهانی بهداشت قاعدگی

28 می، روز جهانی بهداشت قاعدگی

انتخاب روز 28ام پنجمین ماه سال میلادی یعنی ماه مه، اقدامی نمادین درباره متوسط سیکل قاعدگی و دوران خونریزی زنان بوده است.

28 می هر سال روز جهانی بهداشت قاعدگی است.

چون ماه مه پنجمین ماه سال است و بسیاری از بانوان هم به‌طور متوسط پنج روز در هر ماه دچار خونریزی می‌شوند و چرخه قاعدگی بانوان معمولا 28 روز است، 28 ماه مه به‌عنوان نمادی برای توجه به بهداشت قاعدگی انتخاب شده‌ است.

هدف از برگزاری روز جهانی بهداشت قاعدگی

از 2014، هر سال در روز 28ام ماه می موسسه‌ای در آلمان به نام واش یونایتد (WASH United) ایونتی را جهت یادآوری و توجه به بهداشت قاعدگی برگزار می‌کند. این موسسه که در حال حاضر در 8 کشور جهان فعالیت دارد، روز 28ام ماه می را به این دلیل برای این مناسبت جهانی انتخاب کرده که چرخۀ قاعدگی در زنان عموما 28 روزه است؛ ماه پنجم سال میلادی نیز از این جهت توسط واش یونایتد انتخاب شده که به طور میانگین خانم‌ها در ماه 5 روز را پریود هستند. حرکت این موسسه خصوصی عام‌المنفعه آنقدر مهم بود که سازمان‌های جهانی مانند صندوق سازمان ملل متحد و یونیسف به این حرکت پیوسته‌اند و با این سازمان همکاری دارند.

برای ده‌ها و صدها سال، زنانی که دوره پریود خود را تجربه می‌کردند، نجس، نحس یا کثیف خوانده می‌شدند و از گذشته‌های دور تاکنون، این اتفاق که ماهانه برای دختران نوجوان تا زنان مسن رخ می‌دهد، به آن‌ها احساس گناه و شرمی می‌داده اما جهان در حال تلاش برای تغییر این زاویه دید است.

نقش و وظایف مردان در دوران قاعدگی

در این دوران زنان بیشتر از هر زمان دیگری آسیب‌پذیر و شکننده هستند، به همین دلیل هم وظایف مردان در دوران قاعدگی اهمیت زیادی پیدا می‌کند. اولین نکته این است که آن‌ها باید درمورد سیکل قاعدگی همسرشان اطلاعات لازم را داشته باشند و در این مورد همراهی آقایان می‌تواند به همسرشان احساس آرامش و امنیت بدهد تا به بهترین شکل ممکن این دوره سخت را سپری کنند.

تاریخچه روز جهانی بهداشت قاعدگی

روز جهانی بهداشت قاعدگی، توجه جهانی را به معضلات و کمبود کالاهایی مورد نیاز در این زمینه جلب می‌کند و تلاش دارد تا آگاهی عمومی را در کنار سطح بهداشت جامعه افزایش دهد. داستان برگزاری روز جهانی بهداشت قاعدگی هم این طور بود که در سال 2013 کمپینی 28 روزه در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد و اهمیت پرداختن به این موضوع را یادآور شد. بعد از آن، همه ‌ساله این روز به عنوان روز بهداشت قاعدگی گرامی داشته می‌شود.

در نهایت، از آن‌جا که اطلاعات هنوز در این زمینه بسیار کم است و به دلیل وجود خط قرمزهای مختلف صحبت کردن از این اتفاق طبیعی، نوعی تابو به حساب می‌آید، آگاه‌سازی دیگران در مورد این پدیده بیشتر از هر چیز دیگر اهمیت دارد. بنابراین، تا حد امکان به کودکان خود بیاموزید که این یک اتفاق عادی و فیزیولوژیک است و هیچ ربطی به خرافات یا سنت‌های نکوهیده ندارد؛ پس دلیلی هم برای خجالت کشیدن یا شرمگین بودن بابت آن نیست. از سوی دیگر، کسب اطلاعات درمورد بهداشت قاعدگی و تلاش برای سپری کردن یک دوره پریود آرام و بدون تنش، هدفی است که به مطالعه و جست و جو نیاز دارد؛ پس لطفا با مطالعه و بررسی‌های لازم، بیشتر به بهداشت قاعدگی خود توجه داشته باشید.

نکات مهمی درباره قاعدگی

  • به ریزش دوره‌ای دیواره رحم که همراه با خونریزی است قاعدگی یا عادت ماهانه گفته می‌شود. طول مدت خونریزی، میزان خونریزی، فاصله بین خونریزی‌ها و سایر خصوصیات هر قاعدگی از شاخص‌های مهم سلامت زنان است.
  • اولین تجربه قاعدگی یا پریود (Menarche) معمولا بین 8 تا 16 سالگی اتفاق می‌افتد. عوامل مختلفی از جمله نژاد، سابقه فامیلی افراد، شرایط زندگی و نوع تغذیه، منطقه جغرافیایی محل رشد، وضعیت بهداشت و عوامل روحی در زمان شروع آن موثر هستند.
  • مطالعات نشان داده که زندگی در مناطق شهری، اضافه وزن، زندگی در نزدیکی خط استوا سن قاعدگی را پایین‌تر می‌آورد.
  • مدت زمان خونریزی قاعدگی معمولا سه تا پنج روز است، اما بین دو تا هشت روز می‌تواند متغیر باشد. هر سیکل قاعدگی که - از اولین روز قاعدگی تا اولین روز خونریزی دوره بعد محاسبه می‌شود- به طور متوسط 28 روز طول می‌کشد و به طور کلی سیکل قاعدگی طبیعی بین 26 تا 35 روز متغیر است.
  • حجم متوسط خونریزی در هر سیکل ماهانه قاعدگی 35 میلی‌لیتر است. تمامی این اعداد، به طور متوسط و بر اساس مطالعات اپیدمیولوژیک هستند و برای هر کس فرق می‌کنند و در چند سال اول بعد از شروع پریود و چند سال قبل از یائسگی تغییرات زیادی دارند. یائسگی به زمانی گفته می‌شود که خونریزی قاعدگی کاملا متوقف شود و معمولا در دهه ششم زندگی رخ می‌دهد.
  • هنگامی نیاز به مراجعه به پزشک است که روند معمول قاعدگی تغییر کند.
  • عوامل زیادی موجب تغییر زمان زمان قاعدگی می شوند. شایع‌ترین آنها بارداری است، اما ورزش سنگین، رژیم‌های غذایی، کاهش وزن زیاد، مسافرت، استرس روحی و جسمی، کیست‌های تخمدان، بلوغ زودرس، فیبروم (میوم) رحم و سرطان می‌تواند این زمان را تغییر دهند.
نظر خود را درباره «28 می، روز جهانی بهداشت قاعدگی» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره 28 می، روز جهانی بهداشت قاعدگی فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.