زمان مطالعه: 12 دقیقه
مهران مدیری و ماجرای عشق عادل فردوسی‌پور

مهران مدیری و ماجرای عشق عادل فردوسی‌پور

تهیه کننده و مجری محبوب برنامه نود مهمان آخرین برنامه دورهمی بود و با گفت و گوی جذاب خود ، شبی به یاد ماندنی برای بینندگان رقم زد.

 عادل فردوسی پور در دورهمی

شب گذشته ، آخرین برنامه تلویزیونی دورهمی به کارگردانی مهران مدیری بر روی آنتن صدا و سیما رفت که  عادل فردوسی‌پور مهمان ویژه آن بود . تهیه کننده و مجری برنامه نود در این برنامه متفاوت حاضر شد و در رابطه با همه مسائلی که با آن‌ها درگیری دارد ، سخن گفت. حال خوانندگان آسمونی مشروح سخنان فردوسی‌پور را از همین صفحه می‌توانند دنبال کنند.

صحبت های عادل فردوسی پور در برنامه دورهمی

مدیری : بنده از قسمت سوم دورهمی ، عادل را دعوت کردم و حالا که قسمت 225 این برنامه اجرا می‌شود ، ایشان به برنامه ما آمد . به عنوان اولین سوال ؛ چرا از رسانه‌ها و صحبت کردن دوری می‌کنید ؟ فردوسی‌پور : من کلا آدم کم حرفی هستم ! ( خنده و تشویق حضار ) من غیر از نود و جلوی دوربین که خیلی حرف می‌زنم ، دیگر جایی حرف نمی‌زنم . مثلا من به همکارم زنگ می‌زنم و می‌گویم فلان کار را انجام دهد و این مکالمه امکان ندارد بالای یک دقیقه شود و بدون خدافظی تلفن را قطع می‌کنم . همه اطرافیان من می‌دانند من پر حرف نیستم و کم حرف می زنم.

مدیری : پس آدم خجالتی‌ای هستی ؟ فردوسی‌پور : بله . به غیر از جلوی دوربین بقیه مواقع خجالتی هستم .

مدیری : نوع اجرا شما خیلی راحت است و هر کاری که دوست دارید می‌کنید. مثلا مهمان نشسته و ایشان به پشت صحنه و پرژکتور نگاه می‌کند ، موبایل چک می‌کند و یک چیزایی می‌نویسد . در کل هر کاری که دوست دارد انجام می‌دهد. گاهی نگاهی به مهمان می‌کند ( خنده حضار) . اما این راحتی در اجرا از کجا می‌آید ؟ فردوسی‌پور : من خیلی راحت هستم و یک بخش زیادی از آن جالب نیست . باید تمرین کنم اینطور نباشد. اما چند سال پیش بود و برنامه ما در استودیو یازده اجرا می‌شد . کارشناس ما در برنامه زنده صحبت می‌کرد . من رفتم بیرون و به صدابردار گفتم صدای من را قطع کند . همان لحظه به آقای پورمحمدی ؛ مدیر شبکه زنگ زدم . ایشان اول فکر کردن اشتباه شده و یا اتفاق غیر مترقبه افتاده است. ولی من زنگ زدم تا برای برنامه وقت بگیرم . من تمام تلاشم را می‌کنم که تمرکزم بر روی برنامه باشد. اما یک بار کارشناس داوری برنامه ما حضور داشت . به مسئول استودیو گفتم ، امشب لیورپول و اورتون بازی دارند . به همین خاطر یک تلویزیون کوچک پشت صحنه گذاشتیم که من بازی را ببینم. وقتی که کارشناس داوری داشت صحبت می‌کرد ، من ناگهان داد زدم و گفتم YES (خنده حضار). کارشناس داوری تعجب کرد و گفت چه شد ؟ ولی من به خاطر گل دقایق پایانی لیورپول خیلی خوشحال شدم و بازی را بردیم .  

مدیری : من این سوال را از خیلی مهمان‌ها پرسیدم ؛ ولی شاید تو بهتر می‌توانی جواب بدهی . فوتبال چه چیزی دارد که تا این حد جذاب است ؟ چرا همه‌ی جهان به دنبال فوتبال هستند ؟ فردوسی‌پور : من یک کلاس توجیهی باید برای شما بگذارم ! ( خنده حضار ) فوتبال پدیده عجیب و غریبی است . همه چی دارد . شما می‌توانید هیجان ، عشق ، تنش و علاقه را در فوتبال ببینید .  

مدیری : تنیس و شطرنج هم این شرایط را دارد . فردوسی‌پور : اصلا اینطور نیست . فوتبال غیر قابل پیش‌بینی بودنش جذاب است . مثلا همین الان ما می‌خواهیم در جام‌جهانی با پرتغال و اسپانیا بازی کنیم و امید داریم سردار آزمون با ضربه سر یک گل بزند و از طرف دیگر بیرانوند تمام توپ‌ها را بگیرد و مثلا بازی را ببریم . یک امید اندک در همه ما وجود دارد . مثلا بسکتبال ایران بخواهد با صربستان و یا آمریکا بازی کند ، تحت هر شرایطی می‌بازد. یا همان شطرنج و یا تنیس . ما می‌دانیم شاهین خالدان بخواهد جلوی زبرف بازی کند ، با نتیجه شش بر صفر شکست می‌خورد . در نتیجه غیرقابل پیش‌بینی بودن آن خیلی جذاب است . به نظرم آقای مدیری یک مقدار باید فوتبال ببینید .  

مدیری : من همیشه گفتم . یک بازیکن می‌شناسم و آن شوچنکو است . فردوسی‌پور : چرا ؟ چون خوش قیافه است ؟ ( خنده و تشویق حضار ) .  

مدیری : جواب شما را نمی‌دهم . ولی نمی‌دانم چرا از بچگی در ذهن من بوده است . اما تو بهتر می‌دانی ؛ الان شوچنکو کجاست ؟ ( خنده حضار ) فردوسی‌پور : شوچنکو الان اوکراین است . شما چه کار به شوچنکو داری ؟ ( خنده حضار ) یک زمان در فوتبال بود . اما الان به سیاست وارد شده است . دید شما طرفدارش شدی ، فوتبال را کلا کنار گذاشت . ( تشویق و خنده حضار )  

مدیری : فوتبال می‌بینم . ولی فقط فینال جام جهانی را دوست دارم ببینم که چه کسی در جهان اول می‌شود . فردوسی‌پور : بازی‌های ایران در جام جهانی را ببینید حتما . ما شما را به برنامه 2018 دعوت می‌کنیم که بازی را با هم ببینیم .  

مدیری : بازی‌های ایران را حتما می‌بینم . اما من یک بازیکن دیگر هم دوست داشتم که پائولو روسی بود . فردوسی‌پور : درسته . البته خوش قیافه هم نیست ! ( خنده حضار )  

مدیری : از چه زمانی کار حرفه‌ای خود را شروع کردی ؟ من می‎‌دانم تو کارت را از روزنامه‌نگاری در یکی از نشریات شروع کردی . اما از کی وارد فعالیت حرفه‌ای شدی ؟ فردوسی‌پور : من سال 73 در روزنامه ابرار ورزشی مترجم بودم . بعد رفتم یک تستی در تلویزیون دادم و اول به من گزارش تنیس دادند . تا سال 74 اطلاعات فوتبالی به صدا و سیما می‌دادم و از سال 75 وارد کار حرفه‌ای شدم .  

مدیری : درباره‌ی نود حرف بزنیم . ایده اولیه از خودت است ؟ فردوسی‌پور : بله . ایده اولیه از من بود . من همیشه به عنوان طرفدار فوتبال ابهامی در ذهنم بود و می‎‌گفتم فلان بازی که در تالش برگزار شده است چگونه بوده ؟ داوری در آن بازی چه وضعیتی داشته است ؟ برنامه مشابه در شبکه‌های آلمان و ایتالیا را زیاد می‌دیدم . به نظرم عدم وجود هم‌چین برنامه‌ای که تمام اتفاقات و حاشیه‌های تمام مسابقات را پوشش بدهد ، حس می‌شد . سال 78 طرح را دادم و آن موقع هم به من که جوان 25 ساله بودم ، اعتماد کردند و برنامه را شروع کردیم.  

مدیری : یک موضوعی که وجود دارد و بسیار جای تقدیر برای خود گذاشته این است که شما یک برنامه را نزدیک به بیست سال در اوج نگه داشتید . راز و فرمول این حقیقت چیست ؟ فردوسی‌پور : از نظر من قهرمان و اول شدن خیلی سخت است . اما اول ماندن خیلی سخت‌تر خواهد بود. شما خودتان در این سال‌ها هجمه‌های مختلف ، حسادت‌ها و چالش‌ها را دیده‌اید و می‌دانید جنس دغدغه اصلی بنده چیست. من در این مدت خیلی از سختی‌ها را تحمل کردم و خودم و تیمی که همراهم است را به روز نگه داشتم . ما برنامه‌های روز دنیا را رصد می‌کنیم و سعی می‌کنیم هر سال آیتم جدید داشته باشیم  که از طراوت و جذابیت برنامه کم نشود. من هم با مردم خیلی صادق بودم و همین صداقت بر روی کارم خیلی تاثیر گذاشته است.

مدیری : در این سال‌ها ، فشار به حدی بوده که بخواهی قید کار را بزنی ؟ فردوسی‌پور : شاید خیلی مقطعی و گذرا بوده است و به خودم گفتم چرا مسئولین ما نقد پذیر نیستند. اما همیشه علاقه به کارم و مردم داشتم و تمام سختی‌ها و فشارها را تحمل کردم و هیچ وقت بر روی آنتن از خودم ناراحتی نشان ندادم . فشارها خیلی اذیتم کرد ، ولی ایستادم و با همه آن‌ها جنگیدم و الان خوشحال هستم که برنامه نود در این جایگاه قرار دارد .  

مدیری : فردوسی‌پور عاشق دعواست . اینطور که سه نفر را بر روی خط تلفن می‌آورد . این سه نفر که شروع به دعوا می‌کنند ، ایشان با خیال راحت به برنامه ادامه می‌دهد ( خنده حضار ) . فردوسی‌پور : من تکذیب می‌کنم که خوشحال می‌شوم . ببینید نکته‌ای که هست من اصلا دوست ندارم در برنامه نود دو نفر دعوا کنند و این اصلا در ذاتم نیست . اما چیزی که وجود دارد ، این است که ما اگر یک هفته از لحاظ فنی بهترین برنامه را داشته باشیم و آیتم‌های مختلف به مردم نشان دهیم ، فردای برنامه به هم می‌گویند که دیدی در برنامه نود هیچ چیزی نشد و کسی کاری به کسی نداشت . من دوست دارم این دید و نگاه مردم را عوض کنم . یک برنامه می‌تواند بدون بحث و درگیری باشد و آیتم‌های مختلف را به مردم نشان دهد . من برنامه‌ای داشتم که پر از دعوا بوده و من در آخر اصلا راضی نبودم.  

مدیری : پشت صحنه‌ی خیلی شلوغی دارید . این تفاوت شما با ما است . من ‌اصلا فوتبالی نیستم و پشت صحنه آرومی دارم . یک شباهت داریم و هر دو در آدرس مشکل داریم . فردوسی‌پور : بله . اما از وقتی که این برنامه‌های آدرس‌یابی آمده مشکلی نداریم و مستقیم به همان جایی که می‌خواهیم ؛ می‌رویم .  

مدیری : ما همه می‌دانیم که به شدت باهوش هستی . این در دورانی که تحصیل می‌کردی هم وجود داشته است . از تحصیلاتت برای ما بگو . فردوسی‌پور : من سال 71 لیسانس مهندسی صنایع و سال 76 ارشد را از دانشگاه شریف گرفتم و فکر می‌کنم در سال 97 دکترای خودم را در رشته مدیریت رسانه دریافت کنم  ( تشویق حضار ) . در حال حاضر ، زبان تخصصی مهندسی صنایع تدریس می‌کنم .  

مدیری : خودت در جایی گفتی که من شب امتحانی بودم . فردوسی‌پور: بله درست است . من فقط شب امتحان درس می‌خواندم.  

مدیری : تعطیلات را دوست نداری ؟ فردوسی‌پور : با تعطیلات مخالف هستم . من کار فیزیکی روزنامه خواندن را دوست دارم . الان به علت وجود شبکه‌های مجازی ، دیگر کسی روزنامه نمی‌خواند ولی لجم می‌گیرد که خیلی زیاد تعطیل می‌شود . امسال تنها سالی بود که از تعطیلی ناراحت نشدم . چون در عید کتاب جدیدی را ترجمه کردم و دیدم که چقدر تعطیلی خوب است . کلا خیلی کار می‌کنم و خسته نمی‌شوم . من دیوانه‌ام ! (خنده حضار). مثلا دوشنبه‌ها برنامه تمام می‌شود . ما با بچه‌ها بنزین می‌زنیم و وقتی به خانه می‌رسم تیم فانتزی خود را درست می‌کنم و بعد از آن روزنامه‌های دوشنبه را می‌خوانم . فردا صبح جلسه داریم برای برنامه هفته بعد . خیلی وقت کم می‌آورم و ترجیح می‌دهم یک روز به هفته اضافه شود . ولی چون از کارم لذت می‌برم ؛ خسته نمی‌شوم .  

مدیری : مدل و استایل جدیدی از گزارشگری را وارد فوتبال ایران کردی . از تلفظ درست اسم بازیکنان تا اطلاعات وسیعی که درباره‎ی فوتبالیست‌ها در اختیار مخاطبان قرار دادی . این حرکت شما بر روی دیگر گزارشگران هم تاثیر گذاشته و می‌توان گفت دستاورد بزرگی محسوب می‌شود . با این اوصاف آیا در این مدت اشتباه هم داشته‌اید ؟ فردوسی‌پور : موقع گزارش که بله ؛ پیش آمده . یک چیزی که من را خیلی اذ‌یت می‌کند این است که یک نفر را از تماشاگران نشان دهد و من آن را نشناسم . همان لحظه می‌گویم که خاک بر سرت و به خودم فحش می‌دهم . من فکر می‌کنم گزارشگرهای خیلی خوبی داشتیم . عمر من به گزارش مرحوم بهمنش نمی‌رسد اما ، گزارش آقای کوثری و شفیع را دیدم و به نوعی برای من الگو محسوب می‌شوند. آقای خیابانی آمدند و بعد از آن‌ها من و مزدک آمدیم . آقای مدیری الان مثلا اگر شوچنکو را را در فضای مجازی سرچ کنید ، هزاران مطلب برای شما می‌آورد . اگر الان بخواهیم بگوییم که فلان بازیکن با دختر خاله‌اش نامزد بوده ، برای مردم جذابیت ندارد و خز شده است . من چون با لذت فوتبال می‌بینم ، سعی می‌کنم این لذت را به بیننده منتقل کنم .  

مدیری : در فوتبال مافیا وجود دارد و خیلی‌ها می‌گویند نا پاک است . آیا تا به این لحظه پیشنهاد مالی داشته‌ای ؟ فردوسی‌پور : انواع و اقسام را داشتم . به خصوص اوایل کارم در سال 81 ، اهالی فوتبال من را نمی‌شناختند و به من می‌گفتند که اگر این موضوع را به ما بگویی ، فلان کار را برای تو انجام می‌دهیم. الان متوجه شدند و سمت من نمی‌آیند . بحث مافیا هم واقعا وجود دارد . به نظر من هر جا که پول باشد ، فساد هست . در فوتبال هم پول زیادی وجود دارد و به همین خاطر مبتلا به فساد است . به نظرم پلشتی‌های زیادی در این ورزش وجود دارد ( خنده حضار ) . اتفاق مثبتی که در این مکان می‌بینم ، خانم‌ها و آقایان در یک محیط فرهنگی کنار هم نشسته‌اند و همه با هم صمیمی هستند و هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد . ولی الان جو ورزشگاه اصلا درست نیست و خیلی چیز‌های بدی می‌گویند .  

مدیری : در این مدت علاوه بر خودت ، برنامه نود را هم سالم نگه داشتی که این جای تقدیر دارد . فردوسی‌پور : خدا را شکر همه‌ی همکار‌های من پاک و قانع هستند . سازمان صدا و سیما بودجه‌ی خوبی در اختیار برنامه‌های ورزشی قرار نمی‌دهد و بچه‌های ما با امکانات کم خیلی خوب کار کردند. در این مدت بیست سال من با حداقل هزینه کار کردم و هیچ جا کم نگذاشتم . یکی از افتخارات من کار کردن با این گروه است و خیلی با هم صمیمی هستیم ( تشویق حضار ) .  

مدیری : عاشق شدی ؟ فردوسی‌پور : بله و هستم . به نظرم عشق به زندگی آدم جهت و معنی می‌دهد و خیلی عادی است.  

مدیری : عادل آدم بسیار بد غذایی است . خوش مزه‌ترین خوراکی‌ها جلوی ایشان بگذاری ، به آن دست نمی‌زند . به همین خاطر به چشم شوچنکویی خیلی خوش هیکل است ( خنده و تشویق حضار ) . فردوسی‌پور : من چیزهای عجیب غریب دوست ندارم . مثلا همه ماکارانی دوست دارند و من اصلا نمی‌خورم .  

مدیری : ولی چیزهایی که خیلی‌ها دوست ندارند را دوست دارد . مثلا تو جیبش کشک و یا قره قروت می‌گذارد . فردوسی‌پور : من نخود فرنگی و یا دم پخت نخود خیلی دوست دارم .  

مدیری : موقع عصبانیت چیکار می‌کنی ؟ فردوسی‌پور : خیلی کم عصبانی می‌شوم و صبورم و در خودم می‌ریزم .  

مدیری : متولد چند هستی ؟ فردوسی‌پور : متولد 11 مهر سال 53 هستم .  

مدیری : به طنز علاقه داری و در نود هم از آن استفاده می‌کنی . فردوسی‌پور : به طنز که علاقه دارم و تقصیر شما است . خاطرات دوران جوانی من با کارهای شما بود. به نظرم شما یکی از سردمداران این عرصه در تلویزیون هستید و چهره محبوب من هستید . بنده خوش خنده هستم ولی اصلا به فیلم کمدی یا جوک دیگران ، نمی‌خندم .  

مدیری : نود ادامه پیدا می‌کند یا تغییراتی اعمال می‌شود ؟ فردوسی‌پور : ببین من فکر می‌کنم تا زمانی که مردم با این برنامه همراه باشند و احساس نکنند که تکراری شده ، ادامه پیدا می‌کند . من تا وقتی که احساس می‌کنم ، مردم با برنامه همراه هستند نود را ادامه می‌دهم .  

مدیری : چه چیزی را به غیر از فوتبال دوست داری ؟ فردوسی‌پور : من کلا مسابقه را خیلی دوست دارم . بنده سوم دبیرستان بودم و آن موقع خانه‌ی ما شهرآرا بود . یادم است روزهای تعطیل سوار اتوبوس می‌شدم و به پارک‌شهر و رادیو می‌رفتم . آن زمان مسابقه‌ای بود به نام دانش و هوش و مرحوم اسکندری آن را برگزار می‌کردند . من هر هفته آن‌ جا بودم و دوستان خود را می‌بردم . وقتی که دانشگاه بودم در برنامه آقای نوذری و شهریاری حاضر شدم. هر مسابقه‌ای که بود ، من شرکت کردم .  

مدیری : از چه چیزی خیلی می‌ترسی ؟ فردوسی‌پور : کسایی که دوستشان دارم را از دست بدهم . کلا آدم ترسویی نیستم و هیجان را دوست دارم. شما اگر من را به شهربازی ببرید ، سوار همه وسائل می‌شوم و می‌گویم نهایتا می‌میرم دیگر !  

مدیری : در مسابقه مردان آهنین هم شرکت می‌کنی ؟ فردوسی‌پور : زور من خیلی کم است و لیوان هم نمی‌توانم جا به جا کنم .  

مدیری : کاری کرده‌ای که پشیمان بشوی؟ فردوسی‌پور : بله . در چند نمونه از برنامه‌هایم به چند نفر الکی حمله کردم که بعدها از آن پشیمان شدم و هفته بعد از آن فرد عذرخواهی کردم .  

مدیری : احساس خوش‌بختی می‌کنی؟ فردوسی‌پور : بله . من هم به کارم و هم به مردمم عشق می‌ورزم و آن‌ها را دوست دارم و خوشبخت هستم. در آخر برنامه هم به علت تولد مهران مدیری ، سورپرایزی برای وی در نظر گرفته شد و عادل فردوسی‌پور دو نسخه از کتاب‌های خود را به کارگردان دورهمی تقدیم کرد .

نظر خود را درباره «مهران مدیری و ماجرای عشق عادل فردوسی‌پور» در کادر زیر بنویسید :
لطفا شرایط و ضوابط استفاده از سایت آسمونی را مطالعه نمایید
ارزیابی مهاجرت
: برای دریافت مشاوره درباره مهران مدیری و ماجرای عشق عادل فردوسی‌پور فرم زیر را تکمیل کنید

هزینه مشاوره ۳۰ هزار تومان می باشد

پاسخ مشاوره شما ظرف 1 روز کاری در پنل شما درج می شود و پیامک دریافت می کنید


دسته بندی های وب سایت آسمونی

آسمونی شامل بخش های متنوعی است که هر کدام از آنها شامل دنیایی از مقالات و اطلاعات کاربردی می باشند، شما با ورود به هر کدام از دسته بندی های مجله اینترنتی آسمونی می توانید به زیردسته های موجود در آن دسترسی پیدا کنید، برای مثال در دسته فیلم و سینما؛ گزینه هایی مثل نقد فیلم، معرفی فیلم ایرانی، فیلم بین الملل، انیمیشن و کارتون و چندین بخش دیگر قرار دارد، یا بخش سلامت وب سایت شامل بخش هایی همچون روانشناسی، طب سنتی، نکات تغذیه و تناسب اندام می باشد.